Strålröta???

P

ppauline

Jag är medryttare på en häst som jag rider 4-5 ggr i veckan för tillfället. Hästen har ganska så dåliga hovar, han får alltid små sprickor och tappar ofta småbitar i hoven. Dessutom så misstänker jag nu att han har början till strålröta, 3 hovar ser likadana ut just nu. Det är mittsrålsfåran som börjat "bli mindre", det ser ut som om den "slits ner". Han har inte ont om man trycker på det och han haltar inte, men det är inte långt gånget heller och de blir ju inte halta i början om det nu är strålröta. Hur vet man om det är strålröta??? Hagen han går i är väldigt sunkig och dålig, när det är plusgrader är det rena gyttjebadet. Kan det vara strålröta??? Har någon något bra tips på hur man behandlar på bästa sätt??? Jag har hört att tjära och jodopax kan funka.

Sv: Strålröta???

Har du luktat på det? Har hästen strålröta så luktar det inte så gott kan jag säga.. Bästa sättet är att ta en gasbinda klippa ca 2-3 15cm långa bitar o häller jodopax på dem.. efter det så sätter du en av dem där rötan är drar fram o tillbaka 1 gång sen tar du nästa bit sen när där är rent kan du ta bomulls tussar o sticka ner i rötan o låta det va över natten så gör du så nästa dag osv osv tills den är borta ;)

man kan tvätta med jodopax och sedan lägga på tjära eller tjärdrev eller tvätta med klorin eller använda kopparsulfat vilket jag tycker är det bästa om man inte får bukt med rötan direkt. man kan även använda lotagen (samma som hette nelex förr) eller tvätta med väteperoxid och använda blåstenssalva.

strålröta luktar riktigt illa pricis som minusgraader skriver :crazy:

Ja Lotagen e ju det bästa ;) Men då måste man ha antingen ett recept från Vet. vet inte om man kan få det från utbildad hovslagare me? Så det blir ju lite små krångligt.

Även Kollidalt Silver är riktigt bra :)

Men det bästa är ju att ta ut Hovis de vet oftast vad man ska göra ;)

lotagen är ett licens medel som bara veterinär kan skriva ut.

Jag skulle göra ett fotbad med kollidalt silvervatten. Kan gå med plastpåsar och så 2,5 dl vatten per hov. Tror det är minst 30 min men är inte säker.... Annars hinkar eller så finns det bad-boots har jag hört! :)

Min häst hade strålröta, rätt långt gången... Hovisen skar bort det som var dåligt och sen tvättade jag med jodlösning en gång om dagen, lät det torka lite...sen blaskade jag på hovtjära, rötan var borta på en och en halv vecka och har inte sett några spår av den sen dess. Funkade jättebra.
Hovtjäran kan vara ganska dyr på vissa ställen men den är bra att ha hemma. Funkar mot krubbitning också ;) Och perfekt vid dessa sunkiga väder, om man ser att någon form av strålröta är påväg kan man bara pensla på lite tjära.

Problemet är väl att tjäran tar död på även det som inte är dåligt...?

och vad skulle det vara ? vi använder oxå tjära att pensla på någon gång i veckan i förebyggande syfte när det är geggigt, jag förstår inte vad du menar med att tjära även skulle ta död på det som inte är dåligt.

Det är vad jag hört, jag skulle inte använda det men trådskaparen får bilda sig sin egen uppfattning ;)

det va det konstigaste jag hört. vi har penslat hovarna vid behov på våra hästar i över 30 år, utan att det blivit problem - tvärtom det har avhjälpt problem.

vad har du för källa till det påståendet ?

Bra att det hjälpt för er. Som sagt jag använder hellre kollidalt silver. Men det är väl en smaksak.
Källa? Ja det är många som sagt det till mig men jag kommer inte lägga upp en namnlista här. För mig känns det då säkrare med kollidalt silver. Men det gör mig inget om du eller fler använder det.

tja, det har nog hjälpt bra många fler än oss. och det på inrådan av både hovslagare och veterinärer. med "källa" menade jag inte någon namn insamling. det gör inte mig heller något om du hellre väljer något annat att behandla med, men tjära är både gamalt och beprövat ;)

Jag tvivlar inte på att det hjälper. Utan bara att det kanske tar död på mer än nödvändigt ;)

Jag tvivlar inte på att det hjälper. Utan bara att det kanske tar död på mer än nödvändigt ;)

men hurdå? jag skulle jättegärna vilja veta mer om detta. Förstår bara inte hur det skulle gå till..? Vad jag vet är det väl inga giftiga ämnen i hovtjärna? Och hela grejen är väl att den ska TORKA ut hoven? Inte ta DÖD på nånting? Eller..?
Förklara mer!
jag är vetgirig - jag vet...

Som sagt jag använder hellre kollidalt silver.

Det här däremot skulle jag passa mig noga för att använda då det är starkt bakteriellt dödande, dödar inte bara vissa bakterier utan även dom godartade.

Om man orkar läsa hela startinlägget så framgår det där att det i grunden inte är strålröta som är det primära problemet utan det är hagrelaterat, strålrätan är ett secundärt problem.

Bättre vore väl att dränka hagen i detta silvervatten i stället för att dränka hovarna, då det inte kommer lösa problemet. Skulle i alla fall jag göra.

För er som missat så har jag formulerat detta som en fråga (därav ?) och inte ett påstående så av den anledningen kommer jag inte skriva källhänvisningar, forskningsresultat etc etc :angel:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203
Hästvård Min häst har varit något diffust oren sista dagarna i trav något av frambenen. Är dålig på att se själv, i söndags fick jag för mig att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 208
Senast: Pudlan
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 635
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 943
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka