Strålröta

E

Estella

Någon som har en "dunder kur" mot strålröta?

Vad gör ni för att förebygga detta, när det på denna årstid är mycket lerigt i hagarna?

Min häst har tyvärr fått strålröta.
Det är annars många år sedan jag sist hade problem med detta.
I dagsläget rensar jag hovarna och kletar därefter på massor av tjära.
Annat man kan göra?

Sv: Strålröta

Hatar verkligen den här leran. Som det är nu så skrubbar jag ur hoven ordentligt med utspädd jodopax och en hård borste ca 3 gånger i veckan. En hård tandporste kan vara bra för att komma åt. Ca 1 gång i veckan sprutar jag desutom strålen med blå spray eller 3% väteperoxid lösning. Detta gör jag alltid på kvällen så att han få stå ren och fin inne under natten. Min pålle brukar få väldigt sunkiga strålar men har klarat sig bra i år.

Har tröttnat på att kleta med tjära som fastnar på allting.:mad: Har tidigare köpt tjära på spray flaska, men de tar ju slut på en vecka, så det blir inte så ekonomsikt.

Nelex ska vara bra mot strålröta... Vet dock inte om man kan få tag i det längre.

När jag ibland ser att det är lite på gång så sprayar jag med "sommarspray"...ni vet...sån som finns mot flygfän...
Den ska innehålla Tea tree oil! Detta är mycket bra mot svampinfektioner och strålröta....

Förr sa man alltid att tjära var bra och uttorkande...man jag vet inte...?

// M

har en häst som alltid lyckas få det så här års..åk och köp "calvardor feet" dry feet till pållen..oslagbart!!håll rent så mkt du kan och helst tvätta ur på kvällen när den inte ska ut längre, och spraya på...går bort på 1-2 veckor utan bassel med tjära o skit som inte funkar!!
Den kostar 150-200kr men räcker i flera år...;)

kopparsulfat är jättebra om hästen har srålröta. även blåstensalva, lotagen och tjära, tvätta med jodopax, virkon lösning eller klorin.

Tjära är inte bra för hovarna!

Använd kollidalt silver, vid stora angrepp, blöt ner bomull och tryck fast under fötterna låt stå med det i 20 min. Behövs bara en behandling. Vid lindrigare angrepp, spruta på och gnugga med tandborste. Varannan dag i en vecka. För att förebygga kan man sputa hovarna i gång i månaden. Det är det ända som är riktigt effektivt och tar bort röta helt.

Jag har hört att äppelcidervinäger ska vara bra, har dock inte behövt prova själv. Häll eller pensla på hovarna eller lät stå i fotbad om hästen accepterar det.

min häst hade lite sunkiga hovar i våras när snön smälte. tvättade med vatten och sprayade i "första hjälpen spray" de försvann på ett par dagar. samma märke som "somarspray"

han har dock inte haft riktig strålröta men denna spray ska ta död på svamp och bakterier och så.

tjära ska man inte ta på hovarna, det är inte bra, men under är en annan sak. tjära är bra om inte det är riktigt svåra angrepp av röta (då är kopparsulfat oslagbart). bäst resultat får man om man varvar med olika preparat.(även det uppgift av vet. och hovis villket har fungerat utmärkt)

har faktiskt (nu i höst) fått bort bärrandsröta som blivit hålrum halv vägs upp till kronranden med hjälp av outspädd jod, socker och tjärdrev. helt på både vet. och hovis inrådan.

Tjära är inte bra för hovarna!

Använd kollidalt silver, vid stora angrepp, blöt ner bomull och tryck fast under fötterna låt stå med det i 20 min. Behövs bara en behandling. Vid lindrigare angrepp, spruta på och gnugga med tandborste. Varannan dag i en vecka. För att förebygga kan man sputa hovarna i gång i månaden. Det är det ända som är riktigt effektivt och tar bort röta helt.

Heej.. har testat Kollidalt Silver eftersom de som behandlade våra hästar med Biolight tipsade om det, och eftersom mitt fullblod som jag köpte för 3 veckor sedan ALLTID har nya sår så passade det ju bra o köpa lite :idea: Men silvret fungerar PERFEKT! Så det e finns alltid hemma nu... bra till mycket både till djuren o en själv! Så det tycker jag man kan kosta på sej lite :love:

hehe jaa förstår d om den finns i hälsokostbutiker:rofl: därför ja aldrig går in i såna:angel: ..hmm..undrar vart en sån finns i Uddevalla?!:confused:

finns en hälsokostbutik på torp köpcentrum i uddevalla...
och en inne på gallionen i centrum :bump:

Be veterinären skriva ut socatyl salva. Det är kanon, det stelnar och blir nästan som gips. Funkade kanon på ett gammalt varmblod jag hade. Trusch Buster är oxå bra!!!

Lotagen funkade fint för vår det på en ganska så svår och djup strålröta. Viktigt också att be hovis skära rent så mycket han/hon kan så att alla fickor och flikar försvinner i största möjliga utsträckning så man kan komma åt och behandla överallt.

virkon fungerar bra. Pulver som man löser i vatten. Bra m fotbad några ggr per vecka och att sprya på däremellan.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 141
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 259
Senast: Görel
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 779
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • reservdelar till klösträd