Strålröta

Sv: Strålröta

Halamid heter en kopparsulfatblandning.
Är nog till för att göra rent i djurhallar, men har fungerat perfekt.. räcker länge med..
Har man en häst som man vet får lätt strålröta så brukar det hjälpa att spola/ställa hovarna i en hink med vatten när de kommit in. Och så undviker jag att ha bädd i boxen. Spån där jag mockar ut allt kiss och bajs ur så det inte blir fuktigt. Brukar i mellanåt klena på lite tjära i förebyggande syfte. Å pållen har inte haft återfall trotts förjäkligt leriga hagar.

Vad är kollidat silver för nåt egentligen?? och hur får man tag på det??

Hos oss finns det i våran lilla lokala rid-häst sport affär. Prata med dom kanske dom kan ta in om dom inte har? Detta är till just för hästar, men man kan lika väl använda det till sina andra djur eller sig själv då det är en ren natur produkt och inget som är "farligt".

I en hälsokost affär blir man ju ruinerad och dom har oftast bara mindre förpackningar.

Senast ändrad av en moderator:

Hälsokostbutiker och det är dyyyyyyyyrt... :angel:

Där jag köper mitt är det inte speciellt dyrt. En halv liter för 200 kroner anser i alla fall inte jag som dyrt. Och det räcker för mina tre hästar i flera månader.

Jag har hört att äppelcidervinäger ska vara bra, har dock inte behövt prova själv. Häll eller pensla på hovarna eller lät stå i fotbad om hästen accepterar det.

Äppelcidervinäger kan fungera i mycket lindriga fall. Eller om du vill förebygga går det bra att spruta under hovarna lite då och då för att förebygga att hästen får röta.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 222
Senast: Görel
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 752
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar