Strålröta???

Sv: Strålröta???

Alla de lila preparat vissa använder innehåller Kopparsulfat...

Kopparsulfaten bruakr vara billigare att gå och köpa på apotek.

*tipsar*

Vår ena ponny hade strålröta när vi köpte honom p.gr.av för trång skoning.Hoven kunde inte röra sej normalt därmed.
Vår egen hovslagare skar upp och bort det dåliga samt behandlade med kopparsulfat indränkt i en tuss som han petade in i håligheten som blev.
Sedan lät vi det vara i en vecka ,efter det tvättade vi med alsolsprit dagligen ,nästa gång hovslagaren kom var det borta och det har aldrig återkommit sedan dess.

Pevaryl på apoteket mot fotsvamp. Eller om du har örondropparna man ger till tex hundar. Kopparsulfaten torkar ut, du kan göra en pasta av pulvret och vatten. Kan vara svårt att få det sitta, men med lite silvertejp löser man de flesta problemen. Men testa o köp Pevarylen, en barntandborste och gnugga in. Tvätta o låt hoven torka först. Jag kör grönsåpa!

/cj

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 396
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 774
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
558
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama