Strålröta! *Tips*

K

Kryptonit

Hur behandlar man strålröta bäst?

Har användt tjära förut när han haft röta, men har hört att man inte ska använda det när pållen har dålig hovkvalitet. Men han har sprickor på utsidan. Det kanske är en myt att det inte är bra?

Sv: Strålröta! *Tips*

När min hästar har haft strålröta har jag fått tipset av min hovslagare att
1. hålla rent och torrt
2. Hälla i, hm..?? tappade namnet nu.. ett blått pulver.. asch kommer inte på vad det heter.. Återkommer med namnet när jag varit i stallet.. över strålen och sidostrålfårorna
3. Sedan lägga tjärdrev över. ( eller bomull, men bäst är tjärdrev)

Detta ska bytas varje dag ett par dagar tills strålrötan har försvunnit. Har funkat för mina hästar.

Helt riktigt att man inte ska använda tjära. Det är giftigt och hoven är en levande vävnad. För övrigt så är strålröta inte mitt specialområde.

Helt riktigt att man inte ska använda tjära. Det är giftigt och hoven är en levande vävnad. För övrigt så är strålröta inte mitt specialområde.

Så sant så, man ska inte använda tjära.

Men jag har aldrig hört att det skulle vara skadligt att använda tjärdrev:confused: Vet du ngt om det??

När min hästar har haft strålröta har jag fått tipset av min hovslagare att
1. hålla rent och torrt
2. Hälla i, hm..?? tappade namnet nu.. ett blått pulver.. asch kommer inte på vad det heter.. Återkommer med namnet när jag varit i stallet.. över strålen och sidostrålfårorna
3. Sedan lägga tjärdrev över. ( eller bomull, men bäst är tjärdrev)

Detta ska bytas varje dag ett par dagar tills strålrötan har försvunnit. Har funkat för mina hästar.

AHA:idea: kom på vad jag menade för "blått pulver"! Det är kopparsulfat.:banana::bump::D

Har även fått det rekomenderat av veterinär.

Så sant så, man ska inte använda tjära.

Men jag har aldrig hört att det skulle vara skadligt att använda tjärdrev:confused: Vet du ngt om det??

Seriöst: Jag har inte den blekaste aning ens om vad tjärdrev är...

Men om du frågar mig så låter det som att det innehåller tjära...

Ett annat resonemang: Vill man använda något till sin häst, som man inte skulle kunna tänka sig att använda själv. Men man ska kanske inte vända på det och använda allt man själv använder till hästen. Och visst är det bra att avmaska hästen även om man inte vill äta det själv. ;) Men det tål att tänkas på lite...

Senast ändrad av en moderator:

Seriöst: Jag har inte den blekaste aning ens om vad tjär drev är...

Tjärdrev är helt enkelt lin som man kletar in i tjära så det håller ihop.

Tjärdrevet används främst vid utvändig drevning. T.ex. mellan syllstock och syllpapp och i övrigt där det ställs krav på fukttålighet.

Det används av rörmockare och skeppsbyggare men även
av hovslagare vid problem med strålröta hos hästar

Det finns ett väldigt bra medel som man kan köpa på b.la Börjes i Tingsryd, de har ju även så du kan handla över nätet.
Medlet heter THRUSH BUSTER (rengör strålen) och är i en liten flaska, är lilablått i färgen, är mycket effektivt!

Det finns ett väldigt bra medel som man kan köpa på b.la Börjes i Tingsryd, de har ju även så du kan handla över nätet.
Medlet heter THRUSH BUSTER (rengör strålen) och är i en liten flaska, är lilablått i färgen, är mycket effektivt!

När du säger det så kommer jag oxå ihåg detta medel. Fl***ge använde det på sina hästar när de hade problem med hovarna.

Thrush buster är kanon mot strålröta :bow:!
http://ridebutikken.no/catalog/images/thrush buster.jpg

Jag brukar göra såhär med min häst:

1. Först skrubbar jag rent hoven ordentligt med t e x grönsåpa, speciellt strålen görs rent.
2. Ställer sedan hästen i gången och när hovarna torkat har jag på Thrush buster (det är en lila vätska:p) och häller på strålen och låter det rinna ner i minst 1 min.

Detta gör jag ca 1-2 ggr/vecka i perioder. :)

Åh det där Thrush Buster verkar ju kanon! :idea:
Tack så mkt för hjälpen :D

Nån som vet ngn affär man kan köpa Thrush buster i?
Finns inte på Börjes hemsida, och känns onödigt att beställa från internet med frakt och allt, måste väl finnas nån affär?
Sen undrar jag varför man inte ska använda tjära som föreslås i många andra trådar, det är väl bra för att det torkar ut (om man bara har på stråle och ballar?)

Thrush buster har jag hört mga som varit nöjda med!

När jag fick lite strålröta på mitt sto så skrubbade jag först rent ordentligt. När det var torrt sprayade jag med den lila sårprayen (är uttorkande). Det är möjligt att det är samma innehåll som i T.B.

Hur som helst så fungerade det super-super!! Och lilasprayen finns ju att köpa i varenda affär i princip. Min häst blev bra oerhört fort!

Finns i vanliga ridsportbutiker. Är bra men dyrt...
Det lila i TB är gentiana, och är samma som finns i sprayen. Dock är TB mycket mer bakt dödande och dödar även svamp, vilket inte t.ex jod gör.
TB innehåller utspädd kloroform, vilket låter hemskt, men det viktiga är att döda svampen, för den är mer skadlig.
Alltså kan man även anv utspädd kloroform eller Virkon S. MYCKET effektivt. Räcker med några behandlingar, så är rötan borta.

Om man anv kloroform eller virkon s får man max göra det i gång /vecka.

Senast ändrad:

Hittar varken på Hööks, hästbiten eller horze.
På hästbutiken finns det ngt som heter Hooflex Thrush Remedy,
nån som vet skillnaden?

Jodå, man kan visst använda sig av tjära. MEN tjära ska inte användas någon längre tid eftersom det luckrar upp hornet och gör det poröst. Annars är det ingen fara alls.

Det jag hade gjort mot strålröta och som jag har gjort med gott resultat är kolloidalt silver! Rengör hoven,låt hästen stå i fotbad,kan den inte det så kan du sätta dubbla fryspåsar runt hoven och tejpa upptill,låt stå i några timmar,helst över natten. Funkar kanon! :bow::banana::bump:

Jag använder äppelcidervinäger så fort det luktar lite grann. Brukar försvinna fort när man sprayar tidigt. Skulle dock inte tro att det funkar om det blossat ut ordentligt

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 412
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18