Strålröta, hur behandlar ni?

Sv: Strålröta, hur behandlar ni?

Hur gör ni när ni behandlar strålröta? Hemmajox eller köpa i affär?
Vad för något är det bästa att behandla med och hur gör ni?

Jag använder de här:

product_thumb.php

Används mot

* Röta (thrush)
* Bärrandsröta (WLD)
* Skärsår (cuts)
* Skador (wounds)
* Bitande insekter

Skrubbar först med "schampoot" och sedan smörjer med "balsamet". Just nu det mest effektiva jag testat. Är imponerad av att det trots att det är så blött i hagen just nu ändå luktar som mint när jag lyfter hovarna:D

Innehåller naturliga örter och sånt, finns på Jotas hovvård.
www.hovbalans.com

Peppar peppar så har min häst enbart haft strålröta en gång, och då efter att ha stått länge som konvalecent i en ytterst liten hage. Min hovis föreslog då att efter att jag kratsat rent hovarna noga samt borstat ur strålfårorna, så doppade jag en trasa i sedvanlig Jodopaxlösning, så drog jag liksom trasan ner i fårorna. Eller rättare trasorna, så man inte använder samma i alla fårorna. Sedan på med vanlig trätjära! Funkade fint för oss... :bump:

Jag använder kaliumperganmanat kristaller. Blöter små bomulstussar och gnuggar fast kristallerna i, och sedan trycker jag in dem så långt det går i rötan med en hovkrats. Tips jag fått av en hovis, det fungerar varje gång, hästen får inget obehag och strålrötan är borta på max några dagar.

Tack för alla svar.
Fick ett tips i går av en ET.

Man ska spola rent strålen, trycka in vanligt grovsalt i strålfåran och sen smörja på tjära.

Har inte testat det än men det är ju inga problem att få tag på salt och tjära och inte dyrt heller.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar