Strålröta, hur behandlar ni?

Andorra

Trådstartare
Hur gör ni när ni behandlar strålröta? Hemmajox eller köpa i affär?
Vad för något är det bästa att behandla med och hur gör ni?

Sv: Strålröta, hur behandlar ni?

Jag tog ngt bakteriedödande och sedan på med Trätjära, ibörjan tjärade jag varje dag och nu gör jag det ngra gånger i veckan när det är blött ute. Han har fått superfina strålar så det rekomenderar jag varmt! Tjära allså!

Hovis rekommenderade Dry Feet men antagligen svider det något grymt för nu är det ett h-te att få upp hovarna på honom. Vill inte ha en kamp varje dag om detta och är rädd att det ska bli problem framöver med att lyfta hovarna.
Är det hovtjära eller vanlig trätjära som du använder?

jag tvättar ur hovarna med kopparsulfatlösning och använder även tjära (vanlig trätjära är billigast. efter vad jag har hört är det pricis samma som "hovtjära")

köp kopparsulfat (finns i mindre förpackningar på färghandlen.)och blanda lösning som du gör ett "hovbad" av om hästen är svår. så gör många bönder med sina kossor för att undvika/behandla problem i klövarna

Kopparsulfat och sedan tjärad bomull nertryckt i strålfårorna.

Eftersom strålröta (som det mesta annat) eg kommer inifrån så är det inte så lönt att smeta på saker på utsidan av hästen. Man kommer lixom inte åt problemet på det sättet. Min häst hade envis strålröta som inte gav med sig. Till slut gav jag upp att försöka smeta på olika saker och gav istället Dodson & Horrels Yea-Sacc för tarmarna i tre månader. Och strålrötan försvann!!!

Ska genast säga till på hovslagarskolan så de kan ändra utbildningen..

Strålröta blir av bakterier UTIFRÅN som fräter sig in i hoven.

Du kanske tänker på mugg?

Strålröta har ingenting alls med vad hästen äter att göra. Det är bakterier ifrån marken som orsakar det.

Jag menar naturligtvis inte att strålröta beror på vad hästen äter utan på hur bra den mår i magen (och då klarar av att stå emot angrepp från bakterier). Mår magen bra mår kroppen bra. Tipset om Yea-Sacc fick jag dessutom av min hovslagare.

Jag ser till att så fort hästen kommer in, kratsa ur hovarna, och borstar ur dom, och är det lera jag ej får bort, spolar jag ur hovarna lite också. Luftar och "torkar" en stund. Sen trätjära lr hovtjära. Alt tjära på en bomullstuss och ner med den strålfårorna. Var vid förra skoningen hovis sa att jag skulle hålla extra koll. Var väldigt väldigt lite, men han sa att håller jag koll och tjärar så skulle det inte bli ngt mera av det. Får hoppas att det blir så.

Jag sprayar strålarna på min medishäst med kollodialt silver, enligt order från ägaren. Det funkar iaf när man som vi fångar rötan innan den blir alldeles för mycket.

Samma spray funkar dessutom på svampangrepp :idea:

(Kanske nån här tom kan svara på varför? :angel:)

jag tvättar ur hovarna med kopparsulfatlösning och använder även tjära (vanlig trätjära är billigast. efter vad jag har hört är det pricis samma som "hovtjära")

köp kopparsulfat (finns i mindre förpackningar på färghandlen.)och blanda lösning som du gör ett "hovbad" av om hästen är svår. så gör många bönder med sina kossor för att undvika/behandla problem i klövarna

Hur stark lösning?

Jag blev rekomenderad kopparsulfat av en i stallet. Men jag är tveksam då den är mycket miljöfarligt och ej får släppas ut i naturen. Och rent krasst måste väl det komma ut i naturen om hästen har det i fötterna :confused:

Svider kopparsulfatet eller känns det nada för hästen och fastnar det utan att det är blött?

Men om jag ska göra ett hovbad så måste jag lösa upp sulfatet och hur starkt ska det vara då.

Någon som använt Dry Feet?

Kan inte svara på om det svider eller ej. Däremot har ingen häst reagerat .
Fastnar gör det iom att jag knölar ner bomull over i fårorna. Kan funka med tjärdrev också om man har det.

I mitt stall använde vi väteperoxid i evigheter. Vilket fungerade bra ett tag, men eftersom det (precis som kopparsulfat?) fräter, gor det oxå hoven mer utsatt för "nya" bakterier. Den blir friskare men mindre stark. Hästarna står pa halm.

Så nu använder vi helt enkelt kalk. Lägger det i en strumpa och "slår" på hoven. Det dammar väldigt mycket, men funkar bra, och dessutom är det inte lika kletigt som tjära. Men det är ju mer i förebyggande syfte. Det ar så himla lätt att hästarna får lite röta nar de står pa halm och är ute i blota hagar... (Bor på Irland, sa det regnar nästan varje dag!!)

Men som sagt, gör det i forebyggande syfte kanske en gång i veckan...

jag är inte så petig dom gånger jag spätt det utan lite på en "höft", men har hört rek. 50-60 gram/liter vatten.

jag har aldrig märkt av någon reaktion att det skulle svida i hovarna (använder det även outspätt med drev) fick det i ögat förra vintern (som lösning) och det sved, men helt ofarligt enligt sjukvårdsupplysningen :crazy:

"båttjära" använder jag till min häst som också har röta för tillfället

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar