Strålbenshälta

1

150klubben

Någon som tävlar en hopphäst med behandlad srålbenshälta?
Den nya revulitonerande behanlingsmetoden! Någon som vet vad som görs? Hörde att många hästar idag kan räddas?
 
Sv: Strålbenshälta

Nu blev jag nyfiken. Ingen som vet vad det är för en behandling? Sitter här o letar efter allt jag kan komma över vad det gäller strålbenshältor. Har precis fått den diagnosen på min älskade pålle. :(
 
Sv: Strålbenshälta

Ny behandlingsmetod - låter otroligt intressant! Min pålle har också fått diagnosen strålbenshälta och sedan dess har jag bara kunnat promenadrida. Eftersom han är till åren kommen har jag inga tankar på att tävla honom igen, men allt är intressant när det gäller att få pållen att må så bra som möjligt.
 
Sv: Strålbenshälta

150klubben skrev:
Någon som tävlar en hopphäst med behandlad srålbenshälta?
Den nya revulitonerande behanlingsmetoden! Någon som vet vad som görs? Hörde att många hästar idag kan räddas?

:o Blev oxå väldigt nyfiken...:smirk:
 
Sv: Strålbenshälta

vad för behandling,min ska triangelmärkas för strålbenhälta och vi va hos vet för två veckor se,det enda som man kunde göra då va iaf att spruta honom i benet(?)
 
Sv: Strålbenshälta

*kl*
Har precis tagit bort min häst pga strålbenshälta och påföljande spatt pga att han avlastat frambenen och fått för mkt belastning bak.
Veterinären pratade lite snabbt om ett nytt preparat som kommit som förhindrar urkalkningen av strålbenet men han sade att det måste sättas in ganska tidigt för att det ska fungera. Har hästen redan förändringar så "fixar det inte till sig" med denna medicin, man kan bara förhindra att det blir mer.
Tyvärr var det inget alternativ för min gubbe då han hade ganska ordentliga förändringar på strålbenet och även utvecklat spatt som han var ordentligt halt av.
Men förhoppningsvis kan många hästar hjälpas i framtiden!
 
Sv: Strålbenshälta

Det är precis detta som vi har behandlat med! Vi åkte till Landslagsveterinären och fick reda på den här nya behanlingen! En behandling som tyskarna har provat en längre tid! Precis som tidigare skribent berättat stämmer det att detta är en bra metod ifall den sätts in direkt. Nu har det gått snart ett halvår sedan vår häst behandlats och hästen har aldrig mått bättre! Vi hoppas han kommer tillbaka till sin gamla nivå. Veterinären tror han kan tävla 1.40-hoppning inom ett år "Vi hoppas"

För ett år sedan var han nästan utdömd. Vi fick då tips att åka till Jonas! Detta blev räddningen. Många veterinärer konstaterar strålbenshälta när det inte verkar vara något annat. Detta är oftast slutet för hästen....Men inte längre!

mit tips Kolla möjligheten att behandla detta hos en duktig veterinär!
Har din häst inte gått förlänge med dessa problem kan det avstanna och bli bra igen!

Lycka till!
 
Sv: Strålbenshälta

Har haft en häst med strålbenshälta, dock var det inte strålbenet utan ligamenten runtomkring. Hon röntages (stavning?) och det syntes ingenting på plåtarna. Hon hade diffusa symton, reagerade inte på grepp t ex. Höll på i tre år med olika veterinärer innan vi visste vad det var. Hade en vet. från M-K som såg direkt vad det var.
Sprutades och skoddes med PG-beslag men det hjälpte inte. Nu betar hon på det evigt gröna ängarna
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 762
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 386
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp