Strålbenshälta

S

samuel

Hej min 8-åriga häst har fått konstadterad strålbenshälta vänster fram men har även förändringar hö fram,han har en lindrig hälta.Letar nu efter en bra hovslagare som ska sätta på ngt slags beslag och hoppas då kunna rida på honom som vanligt. Har ngn erfaren´het om strålbenshälta vill gärna höra fall där det har fungerat bra med beslag.Jag är jätteorolig älskar honom så!!!

Sv: Strålbenshälta

Jag har två bekanta vars Quarters båda har strålbenshältor. Trots beslag av några av Sveriges bästa hovslagare kan de endast promenadridas (för alltid). Strålbenshälta kan dock vara flera olika saker. Vad säger veterinären?

vetrinären lät positiv pga att han var mkt lite halt hon har sett mkt värre,jag får hoppas på det bästa

Är det ingen som har någon solskens historia rörande strålbenshälta,eller det kanske inte finns,snyft...

Är det ingen som känner ngn eller ngn som känner ngn som känner ngn med en häst med strålbenshälta :confused:

Min granne har ett halvblod som fick denna diagnos för drygt 3 år sedan. Hästen är specialskodd, pigg och glad sällskapshäst.
Så det behöver inte vara kört. Han har dessutom varit ordentligt halt vid några tillfällen men detta har avhjälpts med fenylbutazon - så det gäller att ha is i magen. Lycka till !

fjodur skrev:
Min granne har ett halvblod som fick denna diagnos för drygt 3 år sedan. Hästen är specialskodd, pigg och glad sällskapshäst.
Så det behöver inte vara kört. Han har dessutom varit ordentligt halt vid några tillfällen men detta har avhjälpts med fenylbutazon - så det gäller att ha is i magen. Lycka till !
Tack för det :banana:

Är det någon mer som har erfarenhet utav strålbenshälta??

Jodå men om det är solskenshistorior eller ej vet jag inte.

Vet två hästar som har strålbenshälta, vill inte gå in på namn, vi kan kalla dom X och Y. Båda är 8 år. X har haft strålbenshälta en längre tid och behandlats på "vanligt" sätt, smärtstillande, specialbeslag, boxvila, ja det mesta. Y har inte haft det lika länge. Båda två har behandlats med Tildren (sök här på Buke om du inte vet vad det är). Häst X har inte reagerat på något sätt alls på behandlingen medan Y har blivit märkbart bättre.

Vill inte på något sätt rekommendera denna behandling, läskiga biverkningar men ägaren bedömde att det var hästarnas enda chans att inte avlivas och valde därför att prova, får väl ses som lyckat då ena hästen är mycket bättre.

Lugn nu,var i landet bor du?

Min gubbe kan hjälpa dig....

Om du kan komma till honom vill säga....

Han har hjälpt b.l.a. en m.k.t. känd före detta häst nu i våras.......

Hej jag bor i Nynäshamn,kan du förklara exakt vad din man kan göra,nu blev jag nyfiken

Min häst har nästan en solskenshistoria... han blev frisk från strålbenshältan med hjälp av en specialsko och lite smärtstillande. Nu har han varit hältfri från strålbenshältan 2 1/2 år och har haft vanliga skor i 2 års tid. Tyvärr diagnosticerades han med spatt och konsekvenserna av det får jag dras med framöver. Den skon han fick (på regionsjukhuset i mellan sverige) , var lite tåriktad både fram och bak med en spång på mitten, lite svårt att förklara,men typ som botten på en gungstol. Tyvärr går de ju inte att använda på vintern (blir lite halt) så när vintern kom fick han ringskor istället och nu är vi nere på vanliga skor. Känns jätteskönt (om det inte vore för spatten förstås). Men han har, efter utläkt hälta, hoppat upp till 140 på träning, och ridits ordentligt i dressyr. Så lite solsken blir det iallafall.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 559
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 620
Senast: Ceta
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 702
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V