Strålbenshälta

majola

Trådstartare
Jag skulle vilja vet lite mer om strålbenshälta, då jag på senare tid stött på begreppet flera gånger men inte vet vad det är. :smirk:

Hur visar det sig?
Varför uppstår det?
Hur behandlar man?
Prognos?

Och allt annat som kan vara av intresse!
 
Jag kan berätta lite om min förra häst som hade det.
Hon blev halt i början av maj, väldigt diffus hälta det syntes bara i trav och var mkt svår att se på rakt spår. Vi trodde att hon fått en överansträngning på senan på höger fram, då senan var lite svullen. Hon fick vila och laserbahandling på senan och fick gå på bete hela sommaren.
Mot slutet av sommaren var svullnaden borta och jag började sätta igång henne. I början visade visade hon inget men sen blev hon sämre än innan.
Vi bestämde då att åka till strömsholm och röntga henne. Det visade sig att hon hade förändringar på strålbenet. Hon fick olika mediciner och flera olika speciallskor. I början blev hon bättre, men så fort jag började rida henne blev hon sämre. I november hade hon ont även när hon bara gick i hagen och hon var hängig och sur så i december fick hon sluta sina dagar.

Vad jag har förståt så vet man inte riktigt hur det uppkommer. När hon bara blev dålig av att ridas funderade vi på att låta henne gå till avel, men det KAN vara ärftligt så det var ingen bra idé. Jag vet att de forskade mkt så sjukdomen vid den tiden hon var dålig så det kanske har kommit på ny fakta nu.
Prognosen är väl inte så lysande, men jag vet hästar som fungerar bra med hjälp av speciella skor som avlastar strålbenet, men tyvärr fungerade det inte på min älskling :cry:

Jag hittade fakta påp en del bra hemsidor, ska se om jag kan hitta dem igen.
 
Vad tråkigt med din häst!

Om du hittar hemsidorna med information igen får du väldigt gärna länka till dem.

Tack för informationen!
 
Sv: Strålbenshälta

strålbenshälta....
många hästar lider av det utan att man vet av det, för skadan kommer stegvis och beror väldigt ofta på att hästen gått för mycket på för mjukt underlag, då hästen rör sig mycket på mjuka dåliga ridplaner anstränger det senan som går under strålen..
detta fick jag veta av min hovslagare som upptäckte min hästs strålbenshälta efter 2 veterinärer haft fel...
som alla vet är inflammationen där nästan omöjlig att få bort helt, och i vissa fall kan strålbenet gå av om det hinner gå för långt...:S men jag har förstått att med rätt skoning med äggskor och bra medicinks behandling kan hästen fortfarande gå att rida i viss mån, i mindre allvarliga fall....
så, mjuka planerskall undvikas !
(kan ju bero på annat oxå, men planerna är en stor bov)
 
Sv: Strålbenshälta

min visade sig ha strålbenshälta...

Han var knappt egentligen inte direkt halt,men inte ren heller så vi nåkte in och kollade honom och efter böjprov haltade (kommer inte ihåg vilken grad nu) men de va inte mycket.

Röntgade och då visade sig att det var pålagringar på strålbenet och en inflamerad slemsäck och ngt annat,

Prognosen var inte god men efter två behandlingar (sprutades) så var han helt ren,men fyra månade efter blev han halt igen och å valde vi att tabort honon
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 344
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 723
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
289
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp