Strålbensbörsan..

R

reykurboy

Hur beter sig en häst som har ont där?? Å hur behandlar man det???

Vad jag minns så kan vet.gå in i börsan genom hovleden ugefär på mitten av hovens framsida en bit ovanför kronranden.(Hoppas du förstår bes.) Jag tror man kan lägga bedöv. där och att man kan beh.med t.x.T-kam , cortison.

Kontakta en välrenomerad vet.så får du rätt svar,jag kan ha fel var ett tag sedan jag jobbade och ass.vid sådana ingrepp.

Vänl. Stally

StrålbensbUrsans uppgift är att "smörja" så att djupa böjsenan inte nöter mot strålbenet. Strålbensbursan är EN av de strukturer som är inblandad när man pratar om strålbenshälta (som är ett samlingsnamn för flera olika lidanden i strålbensregionen). Om hästen får ont i den så är det svårt att åtgärda. Avlasta strålbensregionen genhom att sko med kort tå och hög trakt är det enda jag kan komma på.

Och till ovanstående - man når den INTE framifrån... Den sitter på benets baksida, mellan djupa böjsenan och strålbenet. Man kan nå den genom att sätta en kanyl mellan ballarna ungefär och i princip enda gången man gör det är när man misstänker att den blivit punkterad vid t.ex spiktramp. (det går i 4 ml koksaltlösning i den om den är hel, är den trasig går det i mer... - jag har varit med vidjust en sån undersökning :))

Skrev just att jag kan ha fel.
Men har endå et minne av att man kan lägga bed.där???
Det bästa är väl endå att kontakta en kunnig vet.?

Man lägger inte en bedövning i strålbensbursan, däremot en nervblockad som släcker ut impulser från de nerver som innerverar den (låg digital palmar). Även högre lagda bedövningar, som t ex ringblock, släcker förstås hälta från området, men går då inte att särskilja från övriga strukturer.

*svarar alla*
Frågade mest av nyfikenhet å tack för alla svar!!!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka