Stråfoder tillsammans med kraftfodret

Sv: Stråfoder tillsammans med kraftfodret

Jag tror du syftar på det att man för att hästen inte ska glupa i sig kraftfoder och få foderstrupsförstoppning säger att det är bra om det har hunnit tugga lite hö först. Så att den inte är så hungrig. Och så att den har fått igång salivproduktionen. Hur sant detta är vet jag inte.

Tänk på att kraftfoder är till för att kompensera brister och obalanser i grovfodret. Om grovfodret har bra värden behövs inget kraftfoder.

Joo, så kan det ju vara. Ger kraftfodret själv, eftersom kvällspersonalen fryser om sina fingrar, men oftast blir det ju då ihop med mellanmålspåsen.

Hejsan! Kan nån förklara för mig varför det är viktigt att hästen har tillgång till strå när man ger kraftfodret?

Egentligen bör hästarna få stråfodret en stund INNAN kraftfodret.

Att hästen bör äta stråfoder först, eller "till" kraftfodret, beror på att hästen behöver tugga för att stimulera igång salivutsöndringen. Detta för att lättare kunna tugga, svälja och smälta kraftfodret.

Vet inte hur sant detta är ;) , men har hört att om hästens mage inte är igång innan den får kraftfodret så gör det inte sin fulla nytta. Alltså är det bra att få igång magen med lite grovfoder först :)

Vet inte hur sant detta är ;) , men har hört att om hästens mage inte är igång innan den får kraftfodret så gör det inte sin fulla nytta. Alltså är det bra att få igång magen med lite grovfoder först :)

Stämmer, det är fortsättningen på min "rövarhistoria" :)

Man ska inte tro på allt man hör.
Enzymerna i hästens tunntarm börjar arbeta när det kommer ner protein och stärkelse till den. Den behöver inte sättas igång i förväg, så fungerar inte kroppen.

Nej, man ska inte tro på allt man hör, det håller jag med om. Men det här har jag lärt mig på ridskola sen 1972 och även blivit itutad hos ett antal sköthästar både hobbyhästar och tävlingshästar, foderhästar och även genom foderföreläsningar.

Det viktigaste argumentet för mig att tro på att grovfoder/gräs ska serveras före/till kraftfoder är mina egna år med sköthästar, foderhäst, tillridningshästar och på senare år egen häst. Där jag haft hand om hästar som råkat ut för både foderstrupsförstoppning och olika form av kolik, när kraftfoder serverats utan strå/grovfoder. Det kan självklart ha berott på andra saker, men de gånger hästarna utfodrats enligt "mina" rutiner, så har det inte inträffat.

Men jag respekterar andras åsikter och argument även om jag kommer fortsätta göra och lära ut det sätt jag har lärt mig.

Det beror på att hästens magsäck är gjord för att hela tiden vara fylld.
Om man ger för små mängder eller enbart kraftfoder blir det "för mycket" magsaft och risken för magsår ökar.

Enligt studier har man sett samband mellan magsår precis ovanför margoplicatus ("vecket" mellan kötelfria delen & magsäcken) och hästar som äter efter en foderstat baserat på mestadels kraftfoder.

Ok, har hört tidigare att det ska va så att man ger stråfodret en stund innan, är dock inte nån i nått stall som jag bott i dom utfodrat så, antingen gör att det är jobbigt eller okunnighet? Min häst får hur som helst bara lite kraftfoder, oftast tillsammans med hösilage, men står ju dessutom på halm.

Om hästen äter mycket av halmen så kan man ge kraften "separat" då magsäcken då alltid är igång och "utfylld" av halmen.

Jobbar man i stall vill man att allt ska gå så enkelt och effektivt som möjligt. Det är ingen katastrof om hästen får kraft samtidigt som stråfodret, då äter den ju strå direkt efter kraften :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar