Sträckning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare marria
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 859
M

marria

I torsdags när jag kom hem från jobbet mötte hästarna mig i världens galopp ute i lerhagen. Tyvärr hade jag inte tänkt på att stänga av den långa delen av hagen när det regnat så mycket... Något jag förbannar nu såklart!

Jag tänkte inte mer på detta, förrän dagen efter (igår) när jag hämtade in dem på em/kvällen. Stoet haltade då på höger fram, märkbart i skritt. (Har inte travat henne) Likadant var det idag, hon är varm under knäet och ner mot hoven på höger framben, har varken gallor eller annan svullnad. Inte heller något synbart sår. Markerar inget när jag tar i henne och lyfler ben/hovar. Funderar på om det kan vara en sträckning efter "ler-racet"?!

Nu min fråga till DIG: tycker Du att jag ska avvakta under helgen och be vet komma ut på måndag om värmen/haltandet inte lagt sig? Eller ska jag ringa direkt imorgon och be dem komma ut under morgondagen för säkerhets skull? Ska hon boxvila under helgen?

Jag vet att detta är oerhört individuellt! Men jag vill ändå veta hur ni resonerar. Jag har en tendens till "katastroftänkande" när mina djur är sjuka, och överreagerar ibland. Har aldrig under hela mitt hästliv haft häst i boxvila- så jag vet inget om det - egentligen.

Tack för dina åsikter!
-Maria-

Sv: Sträckning?

Jag hade väntat till på måndag,linda gärna benet med ett stödbandage,jag hade nog haft han i en mindre hage några dagar,har säkert sträckt sig el stukat till benet. Mvh Maria

Jag skulle ha väntat tills på måndag om hon äter och dricker normalt och inte har någon feber eller verkar hängig i övrigt. Min valack råkade ut för något liknande (tror jag :crazy: ) Bara för en vecka sedan. Han snarare stapplade fram och markerade tydligt på både vänster fram och höger bak. Men - samma sak där - inga sår, ingen svullnad, ingen värme, ingen irritation... Veterinären hittade ingenting och nu ser han fräsch ut och promeneras.

Ja, jag väntar nog med att ta ut vet till måndag. Idag är det ett hemskt väder och min sambo arbetar hemifrån så han har bra koll på hästarna där de står i stallet. Han skulle även testa att få tag på vår vanliga vet. och höra vad han tyckte om boxvila osv, känns tryggt att få veta vad han tycker!

Jag funderar på att köpa ett "back on track", tror att de finns i paddar eller lindor?

Någon som har erfarenhet av dom?

-Maria-

I vårt stall där vi står (20 hästar) och en häst visar sig vara halt (markerar), avvaktar vi alltid en vecka med stödbandage, innan vet. kontaktas. Detta gäller även ridskolehästarna. Så länge hästen inte hoppar på tre ben, är Väääldigt halt, har feber eller visar sig vara dålig på annat sätt så fungerar det bra. Ja, just det - de sätts även i en sk. sjukhage för att undvika att det sjuka benet påfrestas av liv och rörelse från flocken. Men det är vi det och hittills har vet. sparat en massa tid på oss genom att slippa en massa hältutredningar som är svåra i sig samt har vi sparat en massa slantar.Men som sagt...det är vi det....

Ja alltså jag tror att man är lite "onödigt" snabb att ringa vet i vissa fall. Det är klart att det skadar ju inte att kolla upp det direkt men som i mitt fall hade vet inget konkret att komma med utan hästen ordinerades boxvila och så var det med det... Det besöket kostade 1855, och för mig är det hutlöst mycket pengar. Så jag håller med om att man kan spara slantar...

Till TS:
Back on Track finns både som paddar och lindor om jag inte har helt fel. Finns färdiga "bandage" också som man bara fäster med kardborre.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 277
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·
Hästvård Min älskade häst har varit halt nu ett bra tag och trots stort förtroende för min veterinär hade det varit skönt att höra andra...
Svar
8
· Visningar
2 256
Senast: lett
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 060
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka