Sträckning. Vila eller rörelse?

Kassiopeja

Trådstartare
Mitt arabsto har gått och sträckt sig i hagen, iaf tror vi att det är det som har hänt. Den dagen vi upptäckte att hon inte var helt ren hade hela flocken busrusat järnet betydligt mer än vanligt (vildsvin eller vinddjävlar var det nog som jagade på dem!)

Hur som helst: Hon är inte grovt halt, det enda man kan se är att hon inte gärna sträcker ut sitt steg på höger bak. Hon tar alltså ett något kortare steg med det benet och därmed syns det också bäst i vänster varv. Lite tydligare blir det också i skritt än i trav.

Eftersom jag (milt sagt) har stor vana vid att hältekontrollera henne sedan tidigare, så kan jag redan nu säga att det här inte ser ut som när hon har haft ledinflammationer lågt. Hela bakdelen ser stel ut. Därför tror jag att hon snarare har "sträckt röven av sig", enkelt uttryckt.

Min fråga blir då: ska man vila bort en sträckning?
Eller ska man arbeta bort den med kontrollerad rörelse (som exvis skrittpromenader)?

/JES

Senast ändrad:
Sv: Sträckning. Vila eller rörelse?

Ingen? :(

*puttar upp*

/JES
i väntan på svar från Equiterapeut, men man vill ju höra folkets teorier NUUUUUUU.... :bow:

Jag skulle nog haft henne i en mindre lite lugnare hage ett tag. Sedan är det nog inte fel att gå promenader med henne. Hade hon inte blivit bättre på en vecka hade jag ringt en klinik.

Men jag är ingen expert... Om hon är väldigt dålig hade jag ringt kliniken direkt och frågat.

Du vet ju vad jag tycker man jag svarar ändå:

Håll varm, låt gå i hage som vanligt (så länge de inte härjar massor) och så skrittpromenader på bra underlag. Och ge den nån vecka.

Hade inte ställt i mindre hage om det inte behövs för de härjar för mycket i stor, och hade inte ställt av helt heller, men inget arbete utan bara röra på musklerna lite vid hand i skritt.

De härjar alltså inte normalt sett i hagen, så jag ser ingen anledning att byta hage på henne nu. Hon är ju inte särskilt grovt halt heller, så kliniken känns som ett överdrivet alternativ i dagsläget. Hon har exvis blivit lite bättre på två dagar vila, dvs. utan promenader, mellan fredag och söndag.
Det jag funderar mycket på nu är ju om hon skulle må bättre om jag promenerade henne MER eller inte?
Dvs om jag tog mig tiden och åkte ut flera gånger/dag eller om jag tog lååånga promenader med henne när jag väl är där?

/JES

Senast ändrad:

jag skulle promenerat hästen, eftersom det inte verkar ha ONT utan bara är lite stelare än vanligt. rörelse ökar ju blodcirkulationen i musklen=läkningen går snabbare.

Min kille sträckte en muskel på insidan av bakbenet ovan hasen. Fick som tips av min hästmassör att kyla det efter skritturen. Måste säga att jag tyckte att det fungerade bättre än att massera.

När jag masserade så gjorde jag det innan skrittturen. När jag kylde så gjorde jag det efter.

Eftersom den muskeln låg så ytligt så fungerade kylningen bättre än massage. Han var mindre öm och svullen... Vet ju inte vart din häst har sträckt sig.

/95johsv

För att förtydliga så var det bra att skritta ut = leda och rida barbacka ibland...

Har också masserat före och väldigt försiktigt stretchat efter (dvs HON får stretcha.. jag bara visar åt vilket håll väldigt mjukt). Skulle gärna kyla efter om jag visste vilken muskel det är exakt. Väntar på att equiterapeuten ska ringa tillbaka till mig så att hon kan komma ut och titta på min Bintis. Får väl svar på var det sitter då, kan jag tänka.

/JES

När man talar om sträckningar så blir det lätt att man talar om "bara" en sträckning. Men en sträckning (eller bristning eller ruptur m.m; kärt barn har många namn :smirk: ) kan vara ganska allvarlig. På hästar är det ganska vanligt med "hål" i musklerna som har blivit efter en allvarlig ruptur som borde ha sytts, men som istället fått självläka. Den drabbade muskeln/musklerna får nedsatt förmåga resten av hästens liv.
På människa rekommenderas att man efter det akuta skedet (ca 10 dagar) masserar och stretchar hos sjukgymnast eller massageterapeut två ggr/veckan tills skadan är läkt. Det är tyvärr rätt sällan som vi tar dessa skador på riktigt allvar när det gäller våra hästar. Mitt råd är iaf att ta ut en massör med erfarenhet av sträckningar. Sträckningen känns i muskulaturen och terapeuten kan hjälpa dig avgöra hur allvarlig sträckningen är och med var & hur du skall massera och stretcha.

Mvh/Marie

Förresten... jag ser att du redan har masserat och stretchat försiktigt. Det skulle jag faktiskt vänta med. I mitt inlägg skrev jag ca 10 dagar, men det är förstås ett genomsnitt. Man vill att det akuta skedet skall hinna lägga sig innan man är där och pillar. Vänta ett par dagar. Låt henne vara i hagen under tiden och gå lugna promenader, d.v.s rörelse på hennes villkor.

Mvh/Marie

Okej.. så.. det här hände i fredags så.. hon borde inte göra så mycket alls den här veckan utom röra på sig lugnt och kontrollerat då?

/JES

Tja, vad du ska göra med hästen är svårt att säga över nätet.
Däremot är det ju så att en muskelbristning innebär att kapillärer - och kanske tom artärer och vener, slits av och det skapas en "lokal" blödning. Är du där och pillar för mycket med massage -eller stretching och sas hjälper blodet/blödningen att sprida sej blir det hela bra mycket värre.
Den som haft en lårkaka men envisats med att vara framme och "massera" för tidigt förstår vad jag menar, då sprider sej blödningen (blåmärket/svullnaden) och det blir bara än värre ont.

Därav hjälper ju kyla, kylan får blodcirkulationen att lugna sej och det hela får en bättre chans att läka ihop. Kylan är ju inte bra för muskelbristningen i sej kanske men snabbar på läkningen. I ett akut skede kan det ju tex hjälpa mycket att stå och spola kallvatten på det skadade området.

Hon har alltså inte särskilt ont, är inte svullen någonstans. Om hon var värre däran skulle jag inte sitta här och skriva.. eller.. jo, det skulle jag, men jag skulle ha bokat en tid på kliniken också!

/JES

Okej. Sorry. Är nog bara lite trött på alla som ska påPIKA att man minsann i första hand borde vända sig till veterinär och inte till Buke och liknande svar... det vet man ju redan. *tycker*

Men det jag har förstått hittills av alla svar (TACK! allihopa förresten! :bow: ) är att jag i nuläget helst ska låta själva musklerna vara ifred, promenera så ofta jag kan och avvakta nån vecka och sen ta ut Equiterapeuten som får avgöra vad som behövs göras härnäst. Så så får det bli.

/JES

Kollade lite på vad jag hade skrivit ner när min massör hade varit ute, tänkte att du kanske kunde ha det till nytta men det är i princip samma som evis säger.

Lite mer bakgrundsinfo bara:
Massören var inbokad sedan tidigare. Pga detta masserade jag bakbenen innan ridning och strechade efter. Han gick konsitigt så jag masserade extra noga, och hon skulle ju komma dagen efteråt.

Den massagen jag gjorde förvärrade pga det kom ännu mer blod till det skadade och trasiga stället. Så det fick jag sluta med direkt... Detta märktes för han var värre dagen efter :(

Kylningen gjorde att det skadade området drog ihop sig och därför minskade blödningen. Man kunde faktiskt känna detta på hans ben.

Detta var inte heller något större. Två veckor senare och det var helt borta. En liten sträckning efter bus med ett föl...

Tänkte att jag när jag ändå kom åt mina papper så kunde jag skriva ut det. Hoppas att det gör någon lite nytta!

/johsv - vars häst nu är så bra att han fattar HÖGER galopp självmant i hagen!!!!!

Tack för svar!
Ska sluta knåda och känner mig lite lätt tacksam för att jag bara gjorde det EN gång. Kändes det någon värme i den muskeln där hästen hade sträckt sig? Hittade du vilken det var INNAN massören kom ut och i så fall hur?
Många frågor bliiir det.

/JES

Jag är mest tacksam över såna här trådar, tycker det är intressant att läsa vad folk skriver ju. När jag läser mitt inlägg i efterhand förstår jag om det lät lite "snäsigt", rätt många "ju"...

Det du skulle kunna göra är att kyla ner, men när det gått några dagar hjälper det inte SÅ mycket att kyla med kallvatten (tex) längre, då är det mest tid som gäller. Vänta ut och ta ut massör eller liknande, det tycker jag verkar vara en bra idé.

Liknande trådar

Kropp & Själ Korta versionen: hur ska man behandla en förmodad sträckning? Vila eller rörelse? Och hur lång tid får man räkna med att det tar...
2
Svar
31
· Visningar
2 494
Senast: Teilani
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 185
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 210
Senast: squarepants
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 811
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall