Stövlar eller shortshaps?

alice

Trådstartare
Då mina läderstövlar har börjat (nja, de går nog på övertid) säga upp sig inser jag mer och mer att jag måste försöka hitta ett alternativ. Eftersom det är skaften som går sönder (nött hål på lädret på anläggningsytan som är mot stiglädret/sadeln) funderade jag lite i banorna om att skaffa shortshaps och skor. Där kan jag ju byta ut den delen som går sönder. Har haft det förrut när dessa stövlar var iväg på ett utdraget garantijobb, men tyckte att det blev lite "sladdrigt". En vanesak iof.

Vad rider ni i? Stövlar eller shortshaps+skor?

Jag skulle helst vilja ha nya stövlar, men börjar då fundera på vilka? Jag vill INTE ha ett par stövlar kalvskinn som "ytterläder". Det har mina nuvarande och eftersom det bevisligen inte håller känns det itne som ett alternativ. Visst, det är jätteskönt eftersom de är mjuka på direkten, men köper jag ett par stövlar för drygt 4000.- vill jag inte kasta dom efter 4 år. :mad:

Jag är ruskigt sugen på ett par tretorn men känner mig lite avskräckt efter alla historier om trasiga stövlar efter mycket kort tid. Samtidigt som passar den stöveln mig rätt bra för jag är urdålig på att smörja stövlarna. :o Behöver något slittåligt som inte kräver minutiös putsning. :D

Men om jag väljer läderstövlar, vad finns att rekommendera? Ska tillägga också att budgeten är MAX 4000.- (om ens det....).

//Alice

Sv: Stövlar eller shortshaps?

Måste det ena utesluta det andra?

Jag har shortchaps när jag rider ensam el rider ut, sen har jag stövlar till dressyrträning/hoppträning och tävling... Det borde ju öka livslängden på stövlarna en del + att man slipper meka och byta varje dag när man ska rida. På vintern har jag termoridstövlar till vardags.

Måste det ena utesluta det andra?

Ja, i det här läget! Jag har inte ekonomi för att BÅDE köpa nya stövlar OCH ridskor+shortshaps. De jag hade när stövlarna var iväg var lånade av kompisar! :bow:

Men jag förstår vad du menar och du har absolut en poäng!

//Alice

Har du inga stallskor alls, typ muckers el annan känga? Ska du bara använda dem till "vardags" behöver de ju inte matcha chapsen superbra...
Jag menar du skrev att du hade max 4000:-. Har du redan ett par skor och köper ett par stövlar för typ 2-2500, så har du ju ff 1500-2000 kvar att köpa shortchaps för..

I dagsläget har jag ett par Jacson-gympaskor (kostade typ 300 tror jag) + shortchaps, är det regnigt och blött ute har jag mina höst/vinterkängor (typ muckers har för mig att de kostade ca 600) + shortchaps.

Fast å andra sidan så måste jag inte ha dyraste märket, men du kanske inte gillar billigare lösningar. ;)

Har du inga stallskor alls, typ muckers el annan känga?
Inte som går att rida i. Jag har ett par vanliga gympadojor i stallet tills det blir frysgrader. Då åker vinterridstövlarna på även i stallet. ;) Jag känner mig inte bekväm att rida i gympaskor utan klack (de är dessutom vita... :o ).

Fast å andra sidan så måste jag inte ha dyraste märket, men du kanske inte gillar billigare lösningar. ;)
Inte jag heller! ;) Men jag tycker även att märkeslöst verkar kosta en hel del idag, fast jag kanske inte har tittat tillräckligt noga. ;) Å andra sidan BRUKAR märkesgrejor vara av bättre kvalitet, fast det gällde ju inte mina nuvarande stövlar. :mad:

//Alice

Jag rider i läderjodhpursskor och läder gaiters.
Snyggt och ger nästan lika bra stöd som stövlar.
Mina gaiters har spruckit lite i dragkedjesömmen längst ner vid skon, men det beror nog på att de var tajta i förhållande till skon, inte samma märke på sko och chaps. Annars är jag helnöjd, billigare än stövlar, och om det är väldigt varmt nån dag, eller om jag ska rida barbacka eller så, kan jag välja att rida med bara skorna.

Kl

jag rider oftast med skor och stövelskaft.
Har Mountain Horse Astoria Jodphur och stövelskaft i skinn, minns inte märket (eqi nåt..) men de är otroligt sköna och hållbara.
Så mycket skönare än både mina petrie och cavallo stövlar.

jag har just nu ridskor+stövelskaft samt ett par andra ridskor o mjukare läderchaps. ska dock investera i ridstövlar i höst. kommer ha ridskor+shortchaps främst till vardags, o ridstövlarna till träning o tävling.

jag skulle nog satsa på båda, men om jag måste välja skulle det nog bli ridstövlar.

om du nu ändå är inne på tretorn, varför inte kolla in de nya ridstövlarna på hööks? tkr dom är mkt snyggare än tretorn o då kan du ju även ha råd med ridskor+shortchaps. :) vet dock inte passformen på de ridstövlarna..

jag har just nu ridskor+stövelskaft samt ett par andra ridskor o mjukare läderchaps. ska dock investera i ridstövlar i höst. kommer ha ridskor+shortchaps främst till vardags, o ridstövlarna till träning o tävling.

jag skulle nog satsa på båda, men om jag måste välja skulle det nog bli ridstövlar.

om du nu ändå är inne på tretorn, varför inte kolla in de nya ridstövlarna på hööks? tkr dom är mkt snyggare än tretorn o då kan du ju även ha råd med ridskor+shortchaps. :) vet dock inte passformen på de ridstövlarna..

Visst, hade jag pengar så skulle jag välja båda....

Jag har tittat på stövlarna från h****, men jag tycker itne dom är snygga. :o Klämde på dom i butik och jag var itne imponerad.

//Alice

Tattini har två snygga modeller, men beror ju lite på hur dina ben ser ut. de finns inte som jättelånga eller jättesmala direkt. Tror att smalaste är 36 i vadvidd (på tok för stort för mig iaf:p)

För 4000 får du ett par cavallo ju! Bra läderkvalitet och mycket mer hållbart än kalvskinns stövlar! Inget för mig dock, fick skav av mina trots 5 års flitigt användande, men sköna att rida i iaf!

Jag kör på både stövlar (har tre par) och skor med shortchaps. Har flera olika par ridskor som är smidiga och lätta och snygga med chaps...i stallet och på vubtern har hag Blundstone (världens bästa och mest hållbara stallsko enligt mitt tycke!) Har haft mina i 7 år nu!! Verkligen att rekommendera att köpa sånna om du inte har det sedan innan. Bra att rida med, sköna att gå i och som sagt hållbara. Kostar bara 800 kr. Så kan du köpa ett par billigare chaps till, typ jacson eller MH:)

Tattini har två snygga modeller, men beror ju lite på hur dina ben ser ut. de finns inte som jättelånga eller jättesmala direkt. Tror att smalaste är 36 i vadvidd (på tok för stort för mig iaf:p)

För 4000 får du ett par cavallo ju! Bra läderkvalitet och mycket mer hållbart än kalvskinns stövlar! Inget för mig dock, fick skav av mina trots 5 års flitigt användande, men sköna att rida i iaf!

Jag kör på både stövlar (har tre par) och skor med shortchaps. Har flera olika par ridskor som är smidiga och lätta och snygga med chaps...i stallet och på vubtern har hag Blundstone (världens bästa och mest hållbara stallsko enligt mitt tycke!) Har haft mina i 7 år nu!! Verkligen att rekommendera att köpa sånna om du inte har det sedan innan. Bra att rida med, sköna att gå i och som sagt hållbara. Kostar bara 800 kr. Så kan du köpa ett par billigare chaps till, typ jacson eller MH:)
Men Tattini är ju i kalvläder? Har blivit lite lätt avskräckt från att köpa nya stövlar i kalvläder. Jag har nog rätt normala ben. På mina nuvarande har jag standardstorlek 37.

Cavallo, gör inte dom bara dressyrstövlar? :o Jag är så ouppdaterad över vad som finns i utbud i stövelväg. Jag har inte en susning över vilka märken som finns (förutom Tretorn och MH, men de är svåra att missa ;) ).

Tack för tipset om Blundstone! :bow: Ska kolla upp det!

//Alice

Nej då Cavallo har även en hoppmodell med snörning och dragkedja. Sedan har de dressyrmodeller med bara dragkedja. Eftersom du ville ha lite hårdare stövlar så kan du ju köpa en klassik calvallomodell och föreslagsvis beställa till dragkedja för enklare på och avtagning:idea:

Har du normala ben passar säkerligen ex Sarm H, kostar väl runt 3-4000 tror jag. De är av "vanligt" läder och finns med eller utan snörning. Likaså Glen Gordons modeller, ex Musketör kostar väl runt 3-3500. Tror att du kan hitta mått-tabell för dem på ex equalitylines hemsida (är ju återförsäljare för GG!)

Treadstone har ett par stövlar jag tycker ser snygga ut, vet dock inte kvalitet på dem!

Likaså finns Soubriac som har snygga prisvärda stövlar i alla prisklasser.. från riktigt billiga till 6000 kr stövlar.

MH har jag inte mycket till övers för. Ojämn kvalitet på grejorna och på tok för dyra för vad man får!

Cavaloo håller ju i hundra år men är så ruskigt obekväma.
Jag älskar mjuka kalvskinnsstövlar :love:
Men eftersom då inte vill ha det skulle jag satsa på ett par Ariat skor o Dyon chaps.

Jag vill eg inte ha hårdare stövlar, utan mer hållbara. ;) Men jag gissar att det får bli "hårdare" stövlar om de ska vara hållbara.... :crazy:

Sarm H är gjorda i kalvskinn. Har tittat på dom och de går bort, tyvärr.

Treadstone och GG är eg inte märken som jag är så väldigt imponerad av nrä det gäller läderkvalitet på träns, gjordar och dyl. Stövlarna har jag inte en aning om.

Ska googla på Soubriac!

MH är jag tveksam till! Har ett par rimfrost rider jag dock är rätt nöjd med, nu när jag fick dom gamla utbytta. De gamla sprack foten efter en vinter, men MH var otroliga och jag fick reklamera och hämta ut ett par nya (trots att stövlarna då var 1,5 år gamla)! :bow: Det gör att jag kan tänka mig MH ändå!

Tack för alla tips! :bow:

//Alice

Cavaloo håller ju i hundra år men är så ruskigt obekväma.
Jag älskar mjuka kalvskinnsstövlar :love:
Men eftersom då inte vill ha det skulle jag satsa på ett par Ariat skor o Dyon chaps.

Varför tycker du Cavallo är obekväma? *nyfiken*

Jag älskar också mjuka kalvskinnsstövlar, men jag älskar INTE att dom är så sköra!

//Alice

Ja alltså tyvärr är det ju så. Hårdare stövlar = längre hållbarhet... det säger sig själv ganska naturligt eftersom de är gjorda av tjockare läder än tunnt kalvskinn;)

Som sagt de är en pina att gå in och rida i denna typen av stövlar...men håller i 10-15 år också! Stövlar som bara blir snyggare när de är använda mer tycker jag. När jag måttbeställde mina Cavallo ex så sa de att "dessa stövlar är gjorda för att rida i och inte att gå i,haha" Och det stämmer sååå bra. Fick skav bara av att gå 400 m till ridhuset...men sköna att rida i, ja de blev de efter 2 år:p

de är så förbaskat hårda o stela, jag får ont i vristerna, skavsår på hela fötterna, jag vill ha syövlar som både är bekväma att rida o gå i eftersom jag leder min häst en hel del.
Tycker inte kalvskinn är så sköra om man vårdar dem väl, jag vill ha en mjuk stövel som följer mina ben som en strumpa, jag vägrar rida med benen nedkörda i stuprör :crazy:

Ja alltså tyvärr är det ju så. Hårdare stövlar = längre hållbarhet... det säger sig själv ganska naturligt eftersom de är gjorda av tjockare läder än tunnt kalvskinn;)

Som sagt de är en pina att gå in och rida i denna typen av stövlar...men håller i 10-15 år också! Stövlar som bara blir snyggare när de är använda mer tycker jag. När jag måttbeställde mina Cavallo ex så sa de att "dessa stövlar är gjorda för att rida i och inte att gå i,haha" Och det stämmer sååå bra. Fick skav bara av att gå 400 m till ridhuset...men sköna att rida i, ja de blev de efter 2 år:p

:eek: Det låter tyvärr inte som cavallo är något val för mig! Jag behöver kunna gå i mina stövlar, ffa på tävling.

Jag vill inte vänta 2 år på att stövlarna blir sköna....

//Alice

de är så förbaskat hårda o stela, jag får ont i vristerna, skavsår på hela fötterna, jag vill ha syövlar som både är bekväma att rida o gå i eftersom jag leder min häst en hel del.
Tycker inte kalvskinn är så sköra om man vårdar dem väl, jag vill ha en mjuk stövel som följer mina ben som en strumpa, jag vägrar rida med benen nedkörda i stuprör :crazy:

Vi verkar vilja ha samma saker! :laugh: Jag behöver kunna gå i mina stövlar så de måste vara sköna att rida OCH röra mig i.

Vad har du för stövel?

Jag tycker absolut jag har vårdat mina stövlar väl, men kanske inte minutiöst! ;)

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Bestämde igår mig för att investera i ett par stövlar eller snygga skor+chaps till nästa tävlingsstart. Har hittills inte haft några pga...
Svar
2
· Visningar
784
Senast: pinky
·
Utrustning Hej, någon som kan hjälpa mig med tips på ridstövlar som passar mig med korta vader? Jag har ett par crw active stövlar som passar mig...
Svar
1
· Visningar
1 258
Senast: Solponny
·
Utrustning Det är så att jag köpte mina första tretorn i April 2008, då var det den gamla modellen jag fick. Gick efter ett tag sönder i...
Svar
13
· Visningar
1 553
Senast: ulle.j
·
E
Utrustning Har funderingar på att göra det eftersom det är så svårt att hitta stövlar som passar. Har haft ett par med dragkedja i ungefär två...
Svar
5
· Visningar
1 347
Senast: Express_Pearl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka