T

tivo0li

min pålle får stötar utav mig lite då och då och hon blir rädd och hoppar till :crazy: de e såklart inte med flit men varför får hon stötar hela tiden och finns de ngt man kan göra åt de? :confused:

Sv: stötar

Hon får det pga statisk elektricitet. Det kan bli så t ex när du borstar hästen (speciellt nu när pälsfällningen börjar). Ta i något annat innan du tar i hästen, så brukar man "ladda ur".

Använd så mycket naturmaterial som möjligt, dina kläder, borstar osv. Syntetgrejer ger lätt statisk elektricitet.

Usch vad sånt är jobbigt! Och jag har det problemet med min sambo med... *L* Vi får jämt stötar när vi pussas hej och hej då i bilen, o det är ju så obehagligt att få en stöt på läpparna! *suck*

Jo, men när du står och borstar eller klappar hästen så laddas du upp och sedan när du tar i henne, så får hon en stöt. Inte direkt av borsten, men av dig. Man fick göra sådana experiment på fysiken i högstadiet om statisk elektricitet. Kolla i en fysikbok. :)

Hej. jag har samma problem med min häst, främst när jag tar av täcken om de är fodrade med polyester el. fleece och när jag borstar. Jag brukar ha fleecevantar på mig när jag borstar och fixar så får inte pållen stötar.. funkar ju inte förstås när du ska "visitera" hästen, då får man röra vid något i järn eller vid hästens hov el. dylikt innan man rör hästen.

Naturmaterial ska visst också funka (som någon nämde här ovan).
Jag tänkte köpa en borste i äkta getborst nyligen, men när jag provade den mot en skrapa i butiken lossnade massor av hår! jag provade flera stycken av samma sort men alla fällde jättemycket hår direkt. Ni som vet, gör de så bara i början eller var borstarna bara av dålig kvalité? (vilket jag tvivlar på eftersom de kostade 119:- st. Ska man lägga den summan på en borste vill man ju veta att den är bra, eller?)

De supermjuka ryktarna i getborst ska du inte dra av mot skrapa! DEt går inte att få så mjuka hår att sitta fast särskilt hårt!

finns dock många andra naturborstar!!!

pröva dem och undvik fleccesaker så blir det nog bättre!!!!

Vi hade det problemet med våran ponny, så vi sköljde alla borstarna i oparfymerad hårbalsam ,och täcken och dylikt i oparfyrmerat sköljmedel, man kan säkert använda sköljmedel till borstarna också lycka till

Det går bra att använda pälsglans med.. på borstarna.

Jag har också hört att pälsglans ska motverka stötarna som både skrämmer livet ur en själv och hästen!

Jag har jättestora problem med att få av ländtäckena från min häst. Det är nästan så man ser hur det blixtrar till! Fick då höra att man antingen skulle spruta på lite pälsglans eller blanda vatten och lite sköljmedel och sen spruta på... Får testa det nästa höst och vinter för nu är det vår och jag behöver förhoppningsvis inte använda dem på ett bra tag :banana:

jag brukar ta i hoven innan jag tar i hästen, då "laddar det ur"

Jag har bytt borstarna i syntet till naturborstar som förebygger en del. Men så här i fällningstider är det ändå inte tillräckligt med det. Jag har fyllt en pälsglansflaska med vatten strax innan pälsglansen var slut och sprayar sen på hästen. inte mycket alltså, man ska ju inte blöta ner helt, men fukta lite lätt. Det hjälper, och blir inte lika glidigt i sadelläge som ren pälsglans.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 083
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 411
Senast: Piaff
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: trazel
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka