Stötar och muskelproblem

Djurjouren

Trådstartare
Jag har en travhäst med mkt muskelproblem. Han blev väldigt långhårig och eftersom han tränas hårt så valde jag att klippa honom men det skulle jag inte ha gjort.
Han har blivit väldigt spänd, avskyr att bli borstad, står och skakar i musklerna nästan konstant. Minskakningar som inte syns men känns om man lägger handen på honom. Tror inte att det beror på att han fryser eftersom han gör så även efter att ha stått i värmetäcke i 2 timmar.
Alla åtgärder man kan göra om det skulle vara så att han fryser har blivit gjorda.
Idag gjorde jag en märklig upptäckt. Jag borstade honom med en borste gjord av trä och gethår, otroligt mjuk så jag stod och kelborstade honom för att få honom att slappna av och jag borstar på magen och lägger min lediga hand uppe på hans kors.
Då känner jag att han ger mig som små elstötar, mkt obehagliga i handen. Inte så stora och knastrande som när man drar av ett täcke utan mer som små strömläckage som nyps lite.
stackars krake, inte konstigt att han blir spänd, förmodligen så är det så att när han blev rakad så blev han väldigt elektrisk, gissar på att allt ger honom små stötar, även friktionen från täcket....

Vad göra? alla tips mottages tacksamt. Finns det täckes och borstmaterial som motverkar strömledning?
Påverkar det att jag har magneter på honom i behandlingssyfte ett par gånger om dagen?

Sv: Stötar och muskelproblem

En flärp ned i backen för avjordning. :rofl: En variant liknande som man sätter på bilar.

Nej, allvarligt jag vet inte. Har råkat ut för detta även på oklippta hästar. Orsakade av speciella täcken, borstar, tom vackra vinterdagar kan ge detta fenomen.

Prova med att tvätta ett tunnt täcke och använd sköljmedel till det. Då blir täcket mer antistatiskt. Hjälper det mot stötarna kan ju ha det täcket under andra täcken om de inte går att tvätta.
Man kan också prova att "smörja" in hästen med någon typ av hudkräm. Man ska inte ta så mycket utan mest stryka över lite lätt med lite grand på handflatorna. Funkar på människohår och mössa.

Hm, bra ide. Jag tänker nått i stil med att jag kanske kan spraya på lite olja var gång jag duschar honom!!!!

Prova då hellre med ett hundschampo som innehåller balsam om du tvättar hästen. Har samma effekt på päls och hår som sköljmedel på tyg.

Kan man använda det 2 gånger i veckan? Så ofta tränas han att bli totalsvettig och smutsig (travare)?

Enligt de schampo jag läst på ska det gå att tvätta hundar var dag. Hundschampo är ju inte så skarpa som våra schampon är och vi tvättar ju håret oftare ibland. SÅ jag tror inte att det ska vara några problem. Kolla när du köper schampot vad det står på flaskan.
När jag tänker efter så undrar jag om det inte finns till och med bara balsam utan schampo.

Tack för tipset!!!! Ska genast inhandla shampo!!
Vad tror du om täcke i naturmaterial, tex ull, kan det vara mindre stötbegärligt?

Har varit med om att en häst "sprakade" och gav liksom ifrån sig stötar, men det hade inget att göra med täcke.

Hör av dig ifall du inte löser det, så kan jag berätta mer...

Berätta mer!!!!! Berätta mer!!!!Täcket är bara ett halmstrå jag griper efter, jag tror att det är djupare än så men det är lätt att först kolla utrustning och dylikt.

Råkar inte vara ett fleecetäcke som du har närmast hästen?
För dom ger ofta statiska hästar, kan inte använda det på mina hästar när det är kallt ute framför allt stoet får helt hjärnsläpp för att hon blir irriterad av det.
Du skrev själv om ylletäcke det brukar fungera men även dom flesta termotäcken, men just fleecetäcken är hemska för dom blir rent statiska.

Mvh
Camilla

Det där med mjukmedel kan vara en bra ide. Jag fick ett tips från TV att man skulle spraya på mjukmedel på bilsätena för att man skulle slippa stötar!

Hade oxå ett liknande problem med förra pållan. De ända täckena jag kunde använda var de med helt bommulls insida, INte polyester och definitivt INTE fleece eller ull täcken. Borstade mest med borstar av "natur hår". Fick se upp med schabraken oxå. Fast använde knappt schabrak då det inte funkade utan införskaffade en sån där "fårskinns matta" från IKEA och hade under sadeln.

Jag skulle nöja mig med att bara duscha av svett och smuts med ljummet vatten efter arbete. Alltså inte schamponera alls. Låt hästen få bilda lite naturligt fett i pälsen. Det motverkar till viss del statisk elektricitet. Använd inte täcken av fleece.

När jag jobbade på travet hade jag hand om 8 passhästar i ett stall som innehöll ca 30 hästar. Ingen av dessa schamponerades regelbundet efter jobb. Endast avsköljning med ljummet vatten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 512
Senast: Em3li3
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 543
Senast: Tinuri
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 468
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar