Störtdykning på grus - sår...

mirage

Trådstartare
Idag efter en vanlig ridtur hoppade jag av hästen för att leda honom sista 10 min till stallet. Efter ca 15m snubblar han till eller kliver på en stor sten så att han dyker ner på knä. Ena knät uppskrapat, dock bara skrubbsår och ingen hälta. Ser däremot att han håller på med munnen så jag tittar men inget på nosen. Öppnar munnen för nu blir jag orolig över tänderna och hittar då blod... :crazy: Efter undersökning i stallet verkar det som att han fått framtänderna in i överläppen. Såg inget jack men han blev svullen på mulen. :( Det verkade gå bra att äta och stallägaren informerad om vad som hänt så hon lär höra av sig om något skulle hända.

Det jag undrar nu, som jag kom på när jag kom hem, är om man borde ge någon extra stelkrampsspruta pga det här? På människor ger man gärna en extra om något hänt men fungerar det så på hästar? Han är regelbundet vaccinerad.

/Linda

Sv: Störtdykning på grus - sår...

Jag skulle nog avvakta och se,fast munnen är ju ganska viktig.
Skulle nog tagit ut veterinären imorgon i alla fall om det hade blivit sämre eller inte hade ändrats.

Jag kände på tänderna och det verkade inte som att det var någon fara med dessa. Är det sämre imorrn dvs mer svullet och feber så tar jag ut vet men det är just stelkramp jag funderar över just nu.

När jag blev biten av en häst ville de ge mig en extra spruta trots att man ska ha fullgott skydd sen skoltidens vaccinationer, gör man likadant med hästar? Om han blivit biten av en hund tex (så att det gått hål men inte så mycket mer) skulle han fått en extra spruta då?

det är ingen fara. han är vaccinerad, det är inte djupa sår...

hästar har bättre skydd än vi, man vaccinerar ju varje år! just därför att risken är större.

det han däremot kan behöva är antibiotika, om det blir infektion i såren.

Ok, tack! Någon infektion är det ju inte än men kan kanske bli. Verkade inte som att han fick in något grus eller liknande i munnen så det var bara tänderna som trycktes in och det BORDE inte bli inflammerat av det men vem vet. Får helt enkelt se hur det ser ut imorrn. :)

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 300
Senast: Lisa2014
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 212
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 170
Senast: Nominous
·
Övr. Katt Släppte ut katterna som vanligt i morse och dom kutade genast ner till stallet som vanligt, trots att det regnade så ville dom ut...
Svar
3
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka