Stort skap

Sv: Stort skap

Vilken jättebra beskrivning. Har fortfarande inte vågat in och pilla riktigt. Har ju en i stallet som visade lite snabbt, men från att titta lite kort till att själv börja greja är lite läskigt. Man vill ju inte göra illa eller förstöra något.

När jag kollat så har det varit en del sån svart äcklig gegga. Bestämde mig för att köpa handskar innan jag börjar greja mer, för rosor luktade det ju inte. :p

Var har du fått tag på tvålen? Kan det finnas att köpa på apotek?

Apoteket ja, och numera finns den ganska ofta i vanliga mataffärer, Willys t ex har den, och har sett den i fler, kan det varit ICA?

Kom på att jag även använt Acute Medics desinfektionstvål, den är svampdödande, bakteriedödande och återfettande (säger de iaf *s*). Tyckte ev jag fick lite bättre effekt av den, men vet inte om det var en slump eller inte faktiskt.

Enligt min veterinär går det bra med nästan vad som helst som är oparfymerat och milt dock, och han rek oparfymerat YES diskmedel t ex, för det löser upp bra. (Alltså att använda om det är mycket, inte för 'rutintvätten'). Fast jag provade inte det. Däremot tipsade han om att man kan lösa upp en del med barnolja innan, alltså blöta, olja, verka, shamponera, spola, shamponera verka. Funkade helt okej faktiskt, men vetesjutton om det eg var någon superskillnad jmf med bara shampo. Däremot var olja kanonbra att få bort svart klegg som fastnat i pälsen på insidan av bakbenen.

Glömde - det är sålänge du inte idkar våld så att säga, ingen risk att göra illa eller så för du stoppar in handen, det är rätt 'rymligt' därinne, speciellt för flickhänder. Dock ska du inte försöka komma längre upp än just inne i skapet (du känner 'högst upp' i skapet att det finns ett litet hål till, och man kan känna toppen på snoppen med.. eh det här känns helt bisarrt att skriva.. och det ska du låta vara).

Spola med slang är lugnt med, om du bara inte drar på full styrka på slangen, men lite moderat styrka på vattnet och bara stoppa in spetsen i skapet.

Fan, det känns som jag sitter och skriver riktiga snuskinlägg här :crazy:

Nu är ju Seabaz häst inte så förtjust ang pillande i de mer intima områdena, men de flesta hästar tycks faktiskt finns dte helt okej. Alla mina har utan knot accepterat (jag brukar på alla tvätta någon gång på år i samband med annan tvätt sommartid även på de som inte har problem så att säga), och flera har faktiskt fått lång mule och lyft bakbenet lite så man ska komma åt bättre..

Tack för tipsen.:bow:

Haha, ja det är ju lite obekvämt att sitta och skriva om sånt.
Min har inga som helst problem med att jag pillar. Har ju sen tidigare haft koll efter stenar, och då fäller han snällt ut och verkar inte ett dugg besvärad. Jag har känt lite innanför kanten, men inte så djupt in eller tvättat.

Det enda som kanske kan bli problem är väl med vattenslangen, den är inte populär. Men jag måste ändå köpa nya svampar, så det ska väl gå med dem annars.

Angående olja, så har jag ibland haft vanlig vegetabilisk matolja (rapsolja) för att lösa upp geggan. Ibland t.o.m. någon dag innan att jag har satt i gång med själva tvättandet.

Sist jag upptäckte att han höll på att bli geggig och illaluktande smörjade jag bara med olja och pillade bort det värsta, sen var det som att "det skötte" resten själv och jag behövde aldrig dra i gång och tvätta, men han blev fräschare ändå.:idea:

Kapar lite men är inom samma område...

Vart känner/hittar/finns stenarna?
Runt urinröret, på toppen sas finns en "ficka" (runt hela urinrörsmynningen)
Där har jag känt och kunnat pilla ut lite skit, modellera liknande, grått till färgen, känns lite "kuliga" till formen.
Kan det vara stenar som du skriver om?

De gånger han länger ut hela greppar jag och försöker pilla bort så mycket jag hinner runt urinrörsmynningen innan han (gillar inte att jag pillar bort gegg där) dragit in den igne, försöker hålla fast den lite men måste låta han dra in den till slut, blir så grinig på mig annars...

Annars så pillar jag "ytterst" inne i skapet någon gång då och då, tar bort allt större löst gegg. Använder vatten och lactasyd (stavning) någon gång/år då hästen lix heltvättas.

Ja, det är där stenarna bildas. Innanför förhuden eller vad man ska säga. Det kluriga är att fickorna är djupare än man kan tro, så fastän jag tyckt att jag rensat allt jag sett så finns det oftast nån liten ficka innanför.
Svårt att hitta allt om man inte får lov att pilla.

Stenar är egentligen mycket större och hårdare. Min har inte haft några riktiga stenar, utan bara mjuka klumpar. Men om jag förstått det rätt så är det såna små klumpar som kan bli stora hårda stenar om de får växa till sig.

Jag har aldrig tvättat där, utan det är bara att pilla bort lite försiktigt. De sitter ju inte fast på samma sätt som detta svarta kletet som satt i skapet, utan de ligger i fickor och lossnar lätt. Men det kanske är lite olika, de större kanske är svårare.

Åh, intressant!
Då har min stenar! Eller jag har bara känt "klumpar" Är inte så ofta jag kommer åt (stoppar in fingret mellan flänsen och röret å pillar ut. Brukar köra in "armen" då når jag med ena fingret och kan pilla en liten mikro stund innan han dar in ännu mer :o
Färgen är grå och luktar ännu äckligare? jämfört med det svarta i skapet...
Har nog ganska snäll häst ändå...

Finns det något sätt som man kan dra ut den eller är det bara att vänta tills den hänger ut och greppa? (gör så nu)
Känner ju att det finns mer där inne men får bara bort en fingertopp per gång sas...
Kanske ska ringa vet å be om lugnande (har provat tidigare då han fått men hinner inte så mycket innan han dragit in den) Kanske ska få mer vid nästa tandraspning....
Håller jag hårdare och drar emot så klämmer jag ju ihop flänsen, kommer inte åt...
Vilket samtalsämne en fredagkväll.... :rofl:

Du ska absolut inte dra. Om han drar in den, låt han göra det, dra inte emot. Det kanske du inte gör heller, men bara för att förtydliga.

Du kan "massera" lite på skapet så brukar de med lite tur fälla ut den. Min är sån att det räcker att man ser spetsen, börjar jag pilla så åker den ut. Väldigt enkelt.:p
Men prova att trycka lite försiktigt lite längre bak på skapet, inte framme vid öppningen. Så gjorde vet. när de skulle kolla och det har funkat för mig med, men min är som sagt väldigt enkel att ha att göra med.

Nej, jag drar inte i snorren, håller fast den lite bara på vägen in, hinner pilla bort lite under tiden...
Ska prova massagera å se vad som händer... För jag tror att det finns lite som måste bort...
Men är färgen beige/grå på "leran"? (flänsost, urkå kräks,det äckligaste ord jag vet)

De små mjuka klumpar jag tagit bort på min har varit lite ljusbeiga till färgen. Lite som ögonklegg. :p Men jag har sett att en del är mer gråaktigit, nästan med lite svarta prickar i. Då var det betydligt större stenar, och det var nog geggan runt stenen som var gråkletig.

När jag tvättade rent i skapet nu så hade han sånt klet lite längre in som var samma gråprickiga färg.
Jag tror det kan variera lite.

Hoppas din häst ger med sig lite mer, kan nog krävas lite träning så kanske han vänjer sig så småningom.

*halvt kl*

Nu för första gången i mitt liv så föredrar jag nog ston före valacker :o Uäääck vad äckligt. Jag kommer ihåg min gamla medryttarhingst, när han drog ut snoppen ibland (när man borstade honom på rumpan, det var gosigt) så luktade det så illa att jag var nära på att spy, bokstavligt talat. Han lät mig dock inte ta där för att rengöra utan drog upp den direkt igen.

Jag har aldrig känt någon lukt från min valacks skap och det är inte ovanligt stort... Bör man ändå rengöra lite då och då? Hur ofta?

Jag har aldrig känt någon lukt från skapet, inte ens när jag kollat efter stenar, eller smörjt in med hästsalva runt om för flugor. Och då är jag ju liksom lite mitt upp i det.
Men nu när jag skulle tvätta (för attjag hade känt att det var lite svart gegga i, och han har länge kissat lite konstigt, och enligt vissa varigt svullen) så kom det en enorm stank när jag "öppnade upp" skapet. Minste lilla jag gläntade lite på sidan av hålet för att komma in med svampen så kom det en pust av äckellukt. Skitäckligt verkligen!! :crazy:

Jag tror inte du behöver tvätta. Känn lite försiktigt inne i skapet, är det massa klet så kan du tvätta annars tror jag det är bättre att låta det vara.

Sen har jag hört att ston kan få äckel i juvren som luktar flera år gammal sur mjölk. Har aldrig haft sto, så jag har "tyvärr" inte fått uppleva det.

De allra flesta valacker behöver man inte tvätta/fixa med alls. Man kan ge dem en intimtvätt vid någon vanlig tvätt nån gång/år om man vill och hästen tycker det är okej, men man kan strunta i det med. Det är bara de där som får/har problem man måste hålla på och 'gegga' med.

Av alla valacker jag haft är det bara en enda som behövt tvätt, och det är som elina säger - det märks vilka de är =)

(...och Elina)

Okej, vilken tur :p Vet inte om det kan ha berott på att han var hingst, men förra hästen som sagt... Fy sjutton i himmelen vad det stank illa när han hade snoppen ute. :crazy: Han hade behövt en ordentlig snorretvätt tror jag :D

Men då sparar jag ev. tvätt till våren/sommaren när det inte är så himla kallt. Skönt att slippa, tycker att det verkar lite läskigt att vara där och pilla. Tänk om man råkar rivas eller något :o

Ja, det var jag också orolig för, att rivas alltså. Men när man väl kom in och började gräva runt så kändes det inte så farligt. Man får nog som Alexandra sa vara lite våldsam om man ska göra illa nåt.

Med tanke på stanken så är plasthandskar ändå ett måste enligt mig, och då är det inte lika lätt att rivas med några naglar heller. Mina naglar slutar precis över fingertoppen, så de är inge jättelånga, men det var inga som helst problem. Hade tänkt klippa dem, men kom på halvvägs in i tvätten att jag glömt det och det gick ju fint ändå. Använder ju inte naglarna ändå när jag tvättar:p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård