Stort sår i hagen

cutty

Trådstartare
Gissning 40 cm långt från bog/bringa mot magen. På max bredd 10 cm. Inte mer än 1 cm djupt så inga muskler sönder. Syddes naturligtvis ihop av veterinär.

Denne la in pencillin i pastaform i såret då han sydde ihop. Vets erfarenhet är att detta räcker för läkning. Vad tror ni andra bukes MED erfarenhet?

Frågan är ju lite också om man skall ge pencillin vare sig det behövs eller ej.
Jag ville ha utskrivet pencillin men vet sa nej. Sa att jag skulle avvakta. Tempa varje dag och om vid infektion sätta in antibiotika.

Till saken hör att stoet beräkns föla i mars.

Sv: Stort sår i hagen

Kan bara hålla med! Speciellt inte när hon är dräktig.

Se till att håll såret rent så kommer det gå bra!

Sv: Stort sår i hagen

Nej man ska inte ge Pc om det inte behövs. Att lägga in Pc-salva i såret är också helt onödigt och rent dumt. Det har ingen större betydelse för läkningen och ökar risken för resistensbildning.

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Bluefish
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 357
Senast: Legolaz
·
Hundhälsa Behöver skriva av mig lite. För två veckor sedan på måndag så skadade sig min Grand Danois hane. Han rev upp en stor sårskada på...
Svar
2
· Visningar
1 096
Senast: kitty79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix