Stort problem vid lastning

G

Getaway_hon

Har läst flera lastningsproblem-trådar, men ändå inte hittat någon med samma problem som jag har min min dam.

Det är egentligen inte själva i-lastningen som är problemet för oss, utan när hon står i transporten. Hon får panik.

Vad gör man med en häst som sparkar i full panik i transporten?

Senast vi försökte (och enda hittils för mig) så tog det kanske 2 timmar att få på henne, men hon gick på iallafall. Väl i tarnsporten var hon hyffsat lugn, men obekväm. Stod ändå och åt belöningen osv.
Vi skulle prova att köra en liten sväng, och det gick jättebra, tills på hemvägen (då vi redan kört ca 5 min) då hon fick panik av någon anledning(!?). Sparkar i transporten ända tills vi kommer hem (några 100 meter) och är inte kontaktbar när vi öppnar transporten. Först fick vi knappt av henne heller för att hon stod och sparkade rakt ut även när rampen var nedfälld då hon var så uppe i varv. Hon lyckades då sparka sönder sig själv och transporten.

Hennes ägare har också haft detta problem med henne, och hon pleggades inför resan ner till mig (sparkade dock ändå en del).

Vad gör man? Som det är nu är det rent livsfarligt att transportera henne :crazy:

Sv: Stort problem vid lastning

vi hade en ponny som var "bredåkare" hon fick panik om hon stod för smalt.. gick bra om hon fick åka ensam i transporten och vi flyttade mellanväggen helt åt sidan. Bara en tanke, vet inte hur er häst står.. Hoppas ni kommer tillrätta med problemet, Lycka till!

Man kan oxå ta bort mellanväggen helt eller testa lastbil, kanska går att låna..

Till båda: Mellanväggen har vi testat att ta bort helt och att ha den där, tyvärr. Ingen skillnad.

Hon har tidigare varit rätt bakskygg, men detta märks knappt av längre. Tänkte själv om det kunde ha med det att göra. Men då är det väl konstigt om hon först står lugnt och stilla, även när bom och lucka stängs, men först efter flera minuter börjar sparka?

Lastbil har vi inte provat dock.

Vad har ni för transport och hur ser ventilationen ut i den? Det blir väldigt fort varmt i en transport, kan hon få värmeslag?

Njae, tyvärr(!?) är jag nästan säker på att det inte beror på det heller. När vi lastade var det svalt ute, runt 10 grader. Transporten var relativt ny, 02:a tror jag, så ventilationen borde ju varit ok.
Hon verkar inte heller ha problem med värme annars, mer än att hon blir slöare än vanligt. Hon står gärna och solar sig t.ex., även om det är 30 grader varmt ute.

Jag har varit med om två hästar som vatit exakt sådär.
Dom hästarna provade vi att bredda mellanväggen för alternativt ta ur den helt!

Sedan är A och O i allt som har med hästar och transporter att göra;

Vad är det för släp? har ni provat att åka själva i det och uppleva... Ett mörkt litet trångt släp jämfört med ett stort, ljust och luftigt säger sig självt.
Och bara för att en häst kan åka på ett sätt kanske inte den andra kan det...

Sedan beror det på hur man kör också. Med stressade hästar är det viktigt att verkligen krypköra i minsta kurva och över guppiga grusvägar tex....
Bromsa i GOD TID och väldigt försiktigt...

Att inte göra resan värre för hästen än vad den redan tycker det är.... Lycka till!

Prova att åka med en sväng själv, i släpet men utan häst. Det är inte tillåtet, men kan vara nödvändigt i syfte att försöka utröna vad det är hästen protesterar mot. Det kan ju vara så att hästen, när hon blir trött, har svårt att balansera sig. Om det är en häst som spänner sig redan när ni lastar går det ju fort att bli trött.

Börja alltså med att utesluta att det är själva transporten som låter för mycket, blir för varm (bara hästens egen värme - särskilt om den är stressad, kan få en värmekänslig kuse att flippa ut).

Nästa steg är att låta hästen bli bekväm i släpet. Lasta på varje dag. Låt hästen gå från hagen, in i släpet, stäng och servera ett mål mat där. Varje dag i en vecka.

Se till att ha hållbara grejor. När hästen väl är inne är det NI som beslutar när den ska ut. Vill man befästa ett beteeende är det bästa sättet att belöna det, d v s låt hästen komma ut när de beter sig som skit.

Lasta aldrig ur när hästen är upprörd. Vänta ut hästen till den är lugn. Om hästen är lugn när ni fäller ner men hetsar upp sig innan ni tar bort bommen (t ex), fäll upp igen och vänta.

Ge inte upp. Det tar tid men går att få bättre.

Vad har ni för trailer?
En med fönster fram? Då kanske man kan prova att täcka dom?!
En utan fönster? Om du kan så låna en med fönster?!
Mörk inuti? låna en som är ljus?!

Vad får h*n för foder?!
Jag rider en häst som var väldigt stirrig i trailern, gick på bra men där innen så började han sparka och få panik, speciellt när man kom fram och stod still.
Vi kom på efter mkt krångel och funderingar att det var för mkt protein i fodret nu när han åt gräs med. Nu äter han istorsett inget och han står lugnare. :)

Det kan var värt att prova.

Lycka till!

Vi kom på efter mkt krångel och funderingar att det var för mkt protein i fodret nu när han åt gräs med. Nu äter han istorsett inget och han står lugnare. :)

Det kan var värt att prova.

Du föreslår att de ska svälta sin häst? Du menar väl inte på fullt allvar det du skriver; att hästen i stort sett inte får något att äta?

Energi är känt för att göra hästar något heta och i viss mån hetsiga, men protein? Aldrig hört talas om. Vad anses vara för mycket protein? Hur hög kvot?

Du föreslår att de ska svälta sin häst? Du menar väl inte på fullt allvar det du skriver; att hästen i stort sett inte får något att äta?

Energi är känt för att göra hästar något heta och i viss mån hetsiga, men protein? Aldrig hört talas om. Vad anses vara för mycket protein? Hur hög kvot?

Nej nej, Vilket missförstånd det blev. Det var inte alls så jag menade, vad jag menade var att det foder den hästen åt var det för mkt protein i med allt proteinet i gräset. När vi minskade ner fodret, (går fortfarande på mkt gräs) så vips var han mkt lugnare. Han fick för mkt energi och energin kommer ju från proteinet. Han har ingen överskotssenergi längre och är lugnare att åka trailer med, lugnare överhuvudtaget. :)

Senast ändrad:

Jag tycker du ska åka med en sväng själv i släpet. Åk bara en liten kort tur och stå på andra sidan mellanväggen. Det kan vara många saker hon reagerar på dålig ventilation, dålig körning, backluckan uppe eller bakluckan nere. Du får låta det ta sin tid, kanske börja med att bara låta henne stå i tranporten ett tag. Prata lugnande och ge henne mycket godis. Jag brukar ha en krubba full med godis inne i transporten vilket gör att jag har fått en häst som springer in av sig själv.

Lycka till!

Nej, energi kommer inte primärt från proteinet, man talar om protein och/eller energi.

Förmodligen är det så att hästen fått för mycket MAT och därigenom för mycket energi. Om hästen får tokmycket protein (överskott) omvandlas det till energi, men det är fortfarande ENERGI som spökar.

Nej, energi kommer inte primärt från proteinet, man talar om protein och/eller energi.

Förmodligen är det så att hästen fått för mycket MAT och därigenom för mycket energi. Om hästen får tokmycket protein (överskott) omvandlas det till energi, men det är fortfarande ENERGI som spökar.

Det är ju det jag menar, att han fått för mkt energi.
Han hade ett överskott av energi!

Men då är det inte överskott av PROTEIN som du skrivit två gånger tidigare, det är överskott av ENERGI. Det är två HELT skilda saker.

Liknande trådar

Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 214
Senast: Rugge
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 667
Senast: Korven
·
5
Hästhantering Mitt sto har annars gått rätt in i tarnsporten med förra ägaren och även med mig de gånger vi kört, ett par gånger då. Har haft henne i...
2
Svar
20
· Visningar
3 382
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar