Stort problem - Katterna slåss!!

Boll

Trådstartare
Vi har tre katter, varav två av dem har börjat slåss.
De har aldrig varit bästisar, men det senaste halvåret har det bara blivit värre och värre.
Tussarna ryker och de skriker river, klöser, skriker, fräser och biter.
De kan inte vara inne samtidigt för då blir det bråk. ORDENTLIGT!
Detta har ju funkat under sommaren, då de har fått vara inne i skift. Men hur ska det bli nu när det blir kallare...:(
Vad ska vi ta oss till??
Någon som kan komma med någon lösning?
Vi har försökt får dem att "reda ut" gruffet, och låtit dem hållas. Men det funkar inte. De slåss och slåss och slåss...:cry: Så fort de ser varandra börjar de slåss, inne som ute. Det blir riktiga sår, så det är inte bara småbråk dem emellan.
Det här är ohållbart. Jag vet inte vad vi ska göra:(

Snälla hjälp!! :cry:

// Anna

Sv: Stort problem - Katterna slåss!!

Kön? Ålder? Hur började det?
Jag ade försökt hitta nytt hem åt en av dem, har det väl börjat kan det vara svårt at få alla att må bra. Min hane är omplacerad pga att han aldrig slutade slåss med en av de andra katterna, och alla vann på att flytta på honom.

Båda är kastrerade sedan flera år. Den ena är 9 år och den andra är 3 år gammal.

De har aldrig varit kompisar, men Vi hade en katt till förut, 9åringens tvillingbror, och när vi tyvärr var tvungna att ta bort honom nu i sommar blev bråket mellan dessa två värre än det var förut.

9åringen har alltid varit ledarkatten och jag tror att 3åringen också siktar på den platsen.

Problemet med att omplacer en av dem är att 9åringen är just 9 år gammal.

3 åringen är väldigt speciell, ganska skygg förutom i sängen eller soffan då han vill gosa, då är han riktigt kelig men annars är han en riktig fegis. Kan kanske vara svårt att hitta någon som vill ha en sådan katt.
Förståss, han kan ju bli helt annorlunda om han blir ensamkatt någonstans, det vet man ju inte.

Usch ja, nån som har nåt annat förslag än omplacering? Man vill ju helst inte göra sig av med någon av dem. Fast att ha det som det är nu är ju ohållbart...

// Anna

Tyvärr kan det vara enda lösningen, det var den andra katten som höll ihop flocken och katters gruppdynamik är mycket känslig. Det finns goda hem även till skyggare individer, det gäller bara att hitta dem.

Man kan prova Feliway eller en kortare behandling med antideppressiva för att bryta beteendet, men jag är skeptisk till att det funkar när det faktiskt är en rangstrid som ingen vill ge med sig.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 956
Senast: Amk
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 528
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 911
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 726
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama