stort knä - före & efter!

frittan

Trådstartare
min häst hade ett jätteknä när jag först provred.
ett år senare var svullnaden borta.
veterinär har sagt att det är "vanligt" bland hästar
från ålder ca 14 och uppåt, som gått hårt tidigare och nu inte rids lika hårt.
hästen i fråga har aldrig varit halt eller besvärad av detta knä, och svullnaden har nu varit borta i 1 och ett halvt år.

bilder och utförligare information finns på:
http://lillwiberg.blogg.se

någon som har eller haft häst med nåt liknande ?

Sv: stort knä - före & efter!

aldrig sett eller hört om något likande trots att jag haft mkt gammla hästar runt mig.

är knäet röntgat? tycker det låter jättekonstigt att endast ett knä svullnar så mkt, måste ju ha en orsak annat än minskad träningsmängd? :confused:

aldrig sett eller hört om något likande trots att jag haft mkt gammla hästar runt mig.

är knäet röntgat? tycker det låter jättekonstigt att endast ett knä svullnar så mkt, måste ju ha en orsak annat än minskad träningsmängd? :confused:

knät är inte röntgat, och han har inte varit med om någon olycka eller så, som kan ha fått detta som följd. och benställningen fram är bra. konstigt det här! det ser ju så läskigt ut men han är inte det minsta besvärad. ser ut som det borde vara jätteobekvämt o ömt

självklart har det varit ngt med knät, i och med svullnaden.
aldrig hört talas om det som veterinären sagt till dig.

tror snarare du haft jättetur att ngt som var problem i knäet läkt ut och du inte fått problem med hästen. skönt!

Det låter inte som någon speciellt bra veterinär som bara har avfärdat det sådär.
Svullnad tyder ju på att det är något fel, det är inget "normalt"!
Antagligen har hästen fått en smäll, eller så har den legat på väldigt hårt underlag länge.
Jag skulle nog också säga att du har en himla tur att hästen inte har haft några problem med knäet med tanke på att hästen har blivit riden under tiden. (väl?) :crazy:

Min förra häst fick ett knä stort som en fotboll en gång, men det försvann efter nån vecka (minns inte exakt då det var över fem år sen). Hon fick någon spruta/sprutor mot det. Antagligen var det pga en smäll i hagen.
Tror inte hon var halt av det, men å andra sidan kollade vi nog inte heller så noga eftersom det syntes var problemet satt :p

självklart har det varit ngt med knät, i och med svullnaden.
aldrig hört talas om det som veterinären sagt till dig.

tror snarare du haft jättetur att ngt som var problem i knäet läkt ut och du inte fått problem med hästen. skönt!

mja, kanske. ägaren vet inget om någon skada eller olycka i alla fall, och inte förra ägaren heller... har bra kontakt med båda! svullnaden uppkom hos ägaren nu.

hur som, skönt att han är ren :)

jo, hästen ha ridits under tiden och det är nu under tiden jag haft honom som han ridits mkt igen som svullnaden försvunnit. innan när han bara lullade i skogen så försvann ej svullnaden.

det konstiga är ju att svullnaden uppkommit, försvunnit, uppkommit, försvunnit (vet ej hur många gånger dock). detta var innan jag fick hästen. nu har ju som sagt svullnaden försvunnit för 1,5 år sedan, och inte kommit tillbaka.

jag blir inte klok på det att svullnaden tidigare har återkommit!!

Ja det låter ju konstigt, men som sagt så kanske hästen har stått på för hårt underlag (för lite strö) och det pga detta tryckt ihop något inne i knäet. Eller något liknande :confused:
Eller så kanske den stod inne mer/på mindre yta?
Mer ridning = bättre blodcirkulation?

Eller så ljög ägaren för dig för att du skulle köpa hästen ;)

Ja det låter ju konstigt, men som sagt så kanske hästen har stått på för hårt underlag (för lite strö) och det pga detta tryckt ihop något inne i knäet. Eller något liknande :confused:
Eller så kanske den stod inne mer/på mindre yta?
Mer ridning = bättre blodcirkulation?

Eller så ljög ägaren för dig för att du skulle köpa hästen ;)

haha, ja jag vet faktiskt inte hur mkt strö hon hade i boxen till honom innan ;)
kan kanske ha något med blodcirkulationen att göra, mkt möjligt. vet inte riktigt exakt hur rutinerna varit för honom innan men nu går han ute mycket mycket!

haha, har inte köpt hästen... än :P men varit fodervärd i 2år och 7 månader :D

Har varit med om ungefär samma sak, men den hästen i fråga hade tidigare haft en fraktur i kotleden pga hård ridning och upprepad överansträngning, som sedan reparerades helt, men pga frakturen så var leden extra utsatt hela tiden och kotan svullnar upp till och från, ledvätska samlas där och försvinner vid arbete.
Så min teori är att hästen någon gång har haft en skada i knät, kanske har den även en lös benbit där? Du borde ta plåtar på knäleden så att du vet vad du har att göra med.

Har varit med om ungefär samma sak, men den hästen i fråga hade tidigare haft en fraktur i kotleden pga hård ridning och upprepad överansträngning, som sedan reparerades helt, men pga frakturen så var leden extra utsatt hela tiden och kotan svullnar upp till och från, ledvätska samlas där och försvinner vid arbete.
Så min teori är att hästen någon gång har haft en skada i knät, kanske har den även en lös benbit där? Du borde ta plåtar på knäleden så att du vet vad du har att göra med.

tack för ditt svar!
ja inför köp kommer jag röntga knät har jag tänkt!
förra ägaren litar jag på till 110% och hon säger att han inte haft någon skada eller hälta. hon hade honom från han var 7 till han var 12.
andra och nuvarande ägaren litar jag inte helt och hållet på, men hon säger också att han aldrig varit halt eller skadad.

hästen är nu 17 år. jag har haft honom sen han var nyss fyllda 15. svullnaden har första gången uppkommit någon gång mellan han var 12 och 15.

Iom att han inte är besvärad och så pass gammal så skulle jag inte göra någon stor grej av det hela. Så länge du inte upplever att knät låser sig eller hamnar "ur led" samt inte ömmar, är varmt eller på annat sätt besvärar hästen så är det inte så farligt. Hästar får, precis som vi människor, lite sämre funktion i leder och ligament, kanske är det en spark någon gång i livet som visar sitt nu?
Normalt är fel ord, men oroväckande är att ta i, så länge han inte blir hårt riden.

Iom att han inte är besvärad och så pass gammal så skulle jag inte göra någon stor grej av det hela. Så länge du inte upplever att knät låser sig eller hamnar "ur led" samt inte ömmar, är varmt eller på annat sätt besvärar hästen så är det inte så farligt. Hästar får, precis som vi människor, lite sämre funktion i leder och ligament, kanske är det en spark någon gång i livet som visar sitt nu?
Normalt är fel ord, men oroväckande är att ta i, så länge han inte blir hårt riden.

som sagt, nu har knät varit "Normalt" i 1,5 år. och jag rider honom normalhårt. hoppning, dressyr, tömkörning, uteritt. han är fräsch i alla gångarter hela tiden! han har till och med blivit mycket bättre i sina gångarter på sistone.

eller var ditt svar mest riktat till hur jag ska tänka när knät ÄR svullet? knät har iaf aldrig varit varmt, ömt, eller hamnat ur led när jag haft honom under tiden knät var stort heller.

det knasiga är ju att när han reds bara lite så var knät där.. men så fort han reds mycket så försvann det... :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 498
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?