Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser sånt här.
Om det enda "problemet" är att den slår bakut ibland, varför skapa problem även från backen?
Titta på GP-hopphästarna!
Många slår bakut som tokiga.
Den är inte mkt riden o behöver nog motioneras mer än bara i skritt.
Den förstår inte alls vad du vill när du ska schasa den bakåt- varför gör du så?
Ett sto kan man inte börja att bossa över utan man måste vara en som respekterar individen.
Skaffa en tränare som kan hjälpa dig med ridningen, så ska du se att den förblir lugn o snäll även på marken.
Och jag blir väldigt ledsen när jag läser sådana här inlägg
hur mkt erfarenhet ligger det egentligen bakom ditt inlägg?
Det låter som om det var en travare som inte hade gjort dessa saker innan.
man måste ta sig tid o lära känna hästen o gärna få reda på dess historia.
Du förutsatte att han var dum, när han kanske inte hade blivit longerad tidigare. att den exploderar i galoppfattningarna är inget unikt.
Man kan vänta med att galoppera hästen tills man känner den.
Många hästar blir missförstådda när man inte kan läsa hästarna.
Jag skrev att det låter som om....
Om hästen aldrig har haft en annan ägare än uppfödaren, måste man förstå att det är en stor förändring i hästens liv o därmed låta den vänja sig vid allt nytt.
Jättebra inläggHur gör du när du vill att hon ska stanna?
Går du bara och sedan tvärnitar?
Eller ger du henne en chans att se att du tänker stanna så hon hinner med?
Hon tar längre steg än du och kan behöva en lite längre bit än du för att kunna stanna mjukt. Utan att behöva tvärnita
Planera var du ska stanna, tex vid den där stenen en meter fram.
Visa med din kropp och hållning vad du tänker göra:
Räta upp dig, upp med blicken, se till att hon är uppmärksam på dig och att du vet var du har henne. En bit innan stenen visar du tydligare att du tänker stanna: Höj axlarna lite "bli större", ev luta dig aningens bakåt, reagerar hon inte håll ut armbågarna lite eller håll ut en hand.
Reagerar hon ändå inte, mota bak henne med handen lugnt och metodiskt. Men vifta henne inte i ansiktet, det gillar ingen häst.
Lyssnar hon FORTFARANDE inte kan du viggla med repet men inte så det träffar henne.
Beröm och vila när hon stannar.
Ingen häst gillar att bli överraskad annat än i matväg , dem vill veta vad som kommer hända. Det skapar trygghet och tillit.
Ska du backa henne, lägg ett lätt tryck på nos eller bringa med handen. Lyssnar hon inte så gå gradvis upp i faser.
När hon lyssnar, släpp allt tryck, beröm och vila.
Hon måste se att det är kul hos dig och att det lönar sig att göra rätt. Håll inte på för länge, gör hon en bra halt eller nåt så sluta där.
Även om ni bara börjat. Släpp henne lös i paddocken en stund och låt henne vara. Eller släpp ut henne i hagen.
Hästar har enormt bra minne och dem minns ALLT!
Speciellt ston. Ge henne tid att tänka mellan varje moment. Ta en sak i taget
Du har bara haft henne ett kort tag skriver du, det tar tid för hästar att lära känna nya människor och hästar, vänja sig vid rutiner, omgivningar och andra lukter. Allt är nytt för henne. Ge henne tid.
Ston är känsliga, man måste ta det lugnt med dem och ge dem den tid dem behöver.