Stort behov av hjÄlp

solruta

Trådstartare
Jag har en varmblodvalack, på snart 10 år. Väldigt bra grundriden, har startat två lopp för hundra år sen. Visar inga "travtendenser" i ridningen.

Han har nu under några månaders tid, börjat stanna och vägrar gå. Om jag lägger på spöt blir han galen. Slänger ut bakbenen, ställer sig och bockar. Det slutar med att jag inte sitter kvar. Har testat med sporrar, funkar inte bättre med det. Har testat tre olika sadlar, massor med olika bett. Om det skulle vara så att något klämde eller gjorde ont. Men ingen skillnad.

MEN. Det som går är när man sätter honom på töm, då går han som en klocka. Stannar inte eller något liknande. Efter ett tag kan han göra det, men beror då på att han är trött. (Har stått nästan hela vinter, tappat muskler o kondition). Jag undrar nu, jag vet att det är svårt att döma om man itne har sett honom. Men kan detta vara enbart en uppfostringssak, att han är lat och inte vill? Eller kan det vara att han har ont i ryggen, eller något annat? Munnen? Borde jag ta ut veterinär, tandläkare, massör?

Är riktigt fundersam över hans beetende. Var länge sen jag tränade för instruktör. Men även då höll han på såhär, fick då tipset att avleda honom och gå en annan väg. Det funkade ett tag men sen kom han på att han kunde stanna då med.

HJÄLP!
Tar emot alla sortens tips, med tacksamhet!:)

Sv: Stort behov av hjÄlp

Troligtvis har hästen ont någonstans! Brukar vara så när de protesterar sådär.
Jag skulle ta hästen till en veterinär. Har du fått sadlarna utprovade av en mycket duktig sadelutprovare?

Sv: Stort behov av hjÄlp

Ja, jag börjar gå i dom tankarna också!
Ja, hoppsadeln som jag rider med mest är utprovad efter honom. Den kan behövas stoppas om. De andra sadlarna är inte utprovade, men rider inte så mycket med dom.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 869
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·
J
Ridning Hej! måste bara skriva av mej här och hoppas verkligen någon kan hjälpa mej!:cry: jag har en c-ponny (sto) som är 10 år iår.. super...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 968
Senast: jessicajosefsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30