Sv: stort behov av hjälp nu!! :'((
min häst gör också ungefär så. hon kan stanna när jag rider ut vägrar gå fram. har försökt allt tycker jag. folk runt mig säger att det har med hur mycket jag vågar att göra. alltså hur mycket jag vågar gå på henne.
det har verkligen inte hjälpt utan blir snarare värre. hon kan va riktigt stoig och blir mycket värre om jag går på henne. har försökt gå på henne ordentligt men hon blir bara sur och försöker verkligen kasta av mig. har ramlat av bakåt några gånger för hon reser sig så högt. hon gör inget i ridhuset eller på banan.
det som funkat är att när hon stegrat sig bara sitta lugnt tills hon kommer ner. antingen stegrar hon igen o då gör ja inget heller eller så fryser hon fast o vägrar gå. då har jag bara väntat så går hon själv efter ca 30 sek. känns ju lite som hon vinner, men har nästan helt fått bort det nu. innan var det hela tiden varje gång jag red ut själv. nu händer det bara om man rider förbi hästar.
en i stallet som hjälper många med hantering, lastning mm. tror att det beror på att hon har så stark flockinstinkt. hon är otroligt social mot alla djur och människor på gott och ont. hon är helt galen i våran hund o skriker när hon ser den. det bästa hon vet är när vi galopperar på stora mittvolten på hoppträningarna och hon piper och bockar som en galning.
tror inte alls din ponny har ont. vi kollade våran häst och röntgade bla knäna, har kollat sadel och tänder och allt var bra. tror det handlar om vem som är ledaren och tycker min häst fortfarande att hon är. det första min tränare sa när vi hade köpt henne och berättade om det här var det första hon frågade, om det var ett sto. hoppas du kommer med i ponnyakuten för jag vill veta vad man ska göra
lycka till