stort behov av hjälp nu!! :'((

Sv: stort behov av hjälp nu!! :'((

min häst gör också ungefär så. hon kan stanna när jag rider ut vägrar gå fram. har försökt allt tycker jag. folk runt mig säger att det har med hur mycket jag vågar att göra. alltså hur mycket jag vågar gå på henne.

det har verkligen inte hjälpt utan blir snarare värre. hon kan va riktigt stoig och blir mycket värre om jag går på henne. har försökt gå på henne ordentligt men hon blir bara sur och försöker verkligen kasta av mig. har ramlat av bakåt några gånger för hon reser sig så högt. hon gör inget i ridhuset eller på banan.

det som funkat är att när hon stegrat sig bara sitta lugnt tills hon kommer ner. antingen stegrar hon igen o då gör ja inget heller eller så fryser hon fast o vägrar gå. då har jag bara väntat så går hon själv efter ca 30 sek. känns ju lite som hon vinner, men har nästan helt fått bort det nu. innan var det hela tiden varje gång jag red ut själv. nu händer det bara om man rider förbi hästar.

en i stallet som hjälper många med hantering, lastning mm. tror att det beror på att hon har så stark flockinstinkt. hon är otroligt social mot alla djur och människor på gott och ont. hon är helt galen i våran hund o skriker när hon ser den. det bästa hon vet är när vi galopperar på stora mittvolten på hoppträningarna och hon piper och bockar som en galning.

tror inte alls din ponny har ont. vi kollade våran häst och röntgade bla knäna, har kollat sadel och tänder och allt var bra. tror det handlar om vem som är ledaren och tycker min häst fortfarande att hon är. det första min tränare sa när vi hade köpt henne och berättade om det här var det första hon frågade, om det var ett sto. hoppas du kommer med i ponnyakuten för jag vill veta vad man ska göra :) lycka till

heej tack för mkt svar och att ja inte är den enda som har sånt problem.. ja rider inte så mkt längre själv i skogen,..eller rättare sagt vid golfbanorna (finns en golfbana som är jätte stor som man kan rida massa vägar runt den m.m.) men ibland så får hon lixom black out, hon vill vända sig om, och när hon gjor de så är de SKIT SVÅRT att vända tillbaka henne för hon stegrar och slänger sig massa.. sen har jag ju mest haft henne som en hopp ponny, men nu har hon börjat total vägra med hoppningen oxå :'( i höstas gick allt super bra.. kom på 1a plats på klubbtävling och hon hoppade superbra!! hemma har vi tränat och det har gått bra, hoppat oxer 1 meter som högst och hon klarar det jätte bra!! :) men nu det senaste vill hon inte ens hoppa 60 cm.. men det känns som hon vill men inte kan .. för hon har bra framot bjudning osv.. ska kolla upp henne på tisdag med en kiropraktor ifall det är nåt att hon har ont när hon hoppar?

och jaa.. jag hoppas verkligen ja kommer med i ponny akuten för annars vet ja inte va ja gör :'(

usch det är inte kul!! hon har typ börjat totalvägra att hoppa nu! :(

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 201
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka