Alvin: Jag har egentligen inga problem med honom, det mesta flyter på. Problemet vi har är att han som 8-åring blev för skottjud och liknande ljud som gjorde att han kunde fly i panik och inte gick att få tag på, därför går han nästan alltid kopplad nu och han är så snäll att man knappt märker att han är där. Tror han skulle kunna gå lös igen på utvalda ställen men vågar inte chansa. Men han verkar ganska nöjd över att vara kopplad eftersom vi växlar tempo, springer ibland, går lugnt så han får nosa och titta på saeller går snabbt eller bara traskar runt i behaglig lunk.
Blivit nästan helt ok vid hundmöten, han var mer osäker förr men i dom flesta fallen nuförtiden bryr han sig inte alls.
Han är ju en väldigt frusen liten hund men tycker inte om att ta på täcken. Men om vi står i hallen och jag går ut och säger varsågod vilket innebär att dom får gå ut har han ibland stannat kvar och jag har insatt att jag glömt ta på honom ett täcke men så fort täcket är på går han glatt ut. Så helt emot täcken är han
Milou: Ja du, han är energisk milt uttryckt, full fart. Trots mycket träning varje dag i 1,5 kan han dra i kopplet, inte hela tiden och inte varje dag men han har fokus ett tag men jag får säga att han ska gå bredvid mig flera gånger på en promenad vissa dagar och det går,men sen tappar han fokus igen.
Han vill fram till nästan alla hundar vi ser fast vi aldrig brukar hälsa på okända hundar. Han gör piruetter i kopplet eller drar i kopplet och hetsar upp sig rejält, för det mesta för att han vill hälsa,men ibland morrar han och jag får skämmas över honom.
En marodör som öppnar dörrar, lådor, skjutdörrar ja precis allt. Och snor det han kan och äter eller har sönder allt.
Han är väldigt bunden till mig och är inte sugen på att gå med någon annan om jag är med och jobbar eller går med Alvin. Tränar på att vänja honom vid att gå med andra.
Har man en Milou har man alltid ett lite kaos omkring sig. Fast ett fantastiskt kaos.
p