Större hingst + shettissto?

Anastacia

Trådstartare
Har ett större shettissto som jag funderar på att betäcka.
Men skulle vilja att det hade chansen att bli en lite större ponny, dels för att barnen ska kunna ha en större ponny när de växt ur shettisen och dels för att jag vill ha en större körponny.

(vet att det finns folk som hatar korsningsponnisar, bespar mig sådana kommentarer om att det finns sådana ponnyer att köpa redan)

Vad är lämpligt att korsa shettis med?
Och hur stor avkomma är det rimligt att man kan få?

Mitt sto är på 107 cm, lätt och fin i typen, alltså inte den grova modellen.
Hur bra hennes stam är vet jag inte, kan inget om shettisstammar.

Sv: Större hingst + shettissto?

Jag hade varit försiktig med att korsa ett shettis-sto med en större hingst. Har inte shettisar lättare att få problem med fölning gentemot många andra raser, generellt sett?

Det är antagligen inte billigare heller att föda upp ett föl och hålla det i 4 år innan inridning. Spara de pengarna och köp en welsh mountain eller ett russ (eller korsningsponny för den delen) när det är dags för barnen att byta upp sig. De är trevliga körhästar för vuxna också :)

Det är min åsikt. Om du fortfarande vill avla på din ponny, läs på om hästavel, vilken stam just din häst har och tänkbara raser.
Se bara till hästens mående först och främst. :)

SJÄLVKLART är det min första prioritet, det är därför jag kollar före, skulle aldrig göra någon som visar sig före ha en risk att skada henne, köpte henne som föl men missade ju första månaderna med henne då.
Hade för mig att jag nån gång läst om det där med komplikationer... då va det så då. Synd.

Jag ville inte köpa nån häst utan ville ha ett föl från början, det var just det som var tanken med betäckning öht. Att det i stort sett är billigare att köpa än att avla, DET vet jag, säkrare också då du vet vad du får. Men nu var det ju inte det jag var ute efter.

Senast ändrad:

Please DON'T!
Shetlandsponnyer ÄR (precis som det skrevs ovan) överrepresenterade när det gäller förlossningskomplikationer redan när man håller på med renrasig avel. Visst säjer man att "fostret anpassar sig efter stoet", men ärligt talat, vågar du chansa med en större hingst?

Vill du ha ett föl, betäck renrasigt och gärna då med en mindre hingst så du inte riskerar en övervuxen shettis. Vill du veta mer om stammen, skriv ut den så ska jag försöka upplysa dig litegrann. Jag är ingen stam-nörd, men jag har hållit på med shettisavel ett bra tag (äldsta fölet är 14 i år) så lite koll har jag allt...

Jag har tänkt liknande kring kat B-sto men kommer om och om fram till att när avkomman är tillräckligt gammal för att ridas av barnen kommer den också att vara för liten. För att få en c-ponny efter en så liten mamma som 107 cm måste ju hingsten vara väldigt stor...

Fast jag har 0 erfarenhet av avel, har även ett sto på 175 som jag har funderat över att få c-/d-ponnyavkomma från åt barnen men man vet ju inte alls hur det slår så jag har avstått även där...

Det finns exempel på avkommor med shettismamma+halvblodpappa (Ja, det finns folk som gör sånt med vett och vilje :eek: :mad: jag fattar inte hur man vågar, då både betäckningen i sig och sen fölningen är riskmoment), där har avkommorna blivit B-C-ponnyer om jag fattat rätt.
Ett sto på 175 - tveksamt om det stannar under ponnymått ens med shettispappa...
Tycker du har gjort ett bra val när du har avstått, båda varianterna. :bow: Köp en unghäst vars föräldrar har de mått du vill ha på avkomman, så har du störst chans att få det du vill ha. :)

Vill du ha en större ponny till ditt barn, köp den. Då får du precis det kön, färg, storlek som du vill ha.
Betäcker man ett sto, så får man det som det blir.
.

Det spelar ingen större roll hur mycket större hignsten är för storlekens skull, ett sto på 107 kan inte med bästa välvilja få ett föl som blir större än 117cm i manken. Hon kommer aldrig att kunna föda ett föl som växer till C ponny!
Vi seminerar massor av små ston med våra hingstar och i snitt blir avkomman max +10cm sin ´mamma, men om du gör tvårtom stor mamma liten pappa, kan det bli en lika stor som mamman eller mindre. Men man får knappast aldrig något mitt emellan, så enkelt är inte avel!
Att avstå från att betäcka ett shettis sto med större hingst verkar vara ett klokt beslut.
Om du vill vara med från början, låna magen på ett sto och betäck den med en passande hingst så får du ett föl från dag ett som du kan ha till dina barn, sen när fölet ska avvänjas lämnar du tillbaka stoet och fölet stannar! Eller köp ett dräktigt sto!

Vill du ha en större ponny till ditt barn, köp den. Då får du precis det kön, färg, storlek som du vill ha.
Betäcker man ett sto, så får man det som det blir.
.

Fast det är just den spänningen, att man inte vet vad man får :).
Men jag är absolut avrådd efter den här tråden, betäcks det blir det med shettishingst. :) Hade som sagt var för mig det där med shettisar och komplikationer och fick nu mina farhågor bekräftade. Dumt dumt, vill jag inte riskera henne för.

Det finns exempel på avkommor med shettismamma+halvblodpappa (Ja, det finns folk som gör sånt med vett och vilje :eek: :mad: jag fattar inte hur man vågar, då både betäckningen i sig och sen fölningen är riskmoment), där har avkommorna blivit B-C-ponnyer om jag fattat rätt.

*räcker upp handen* Jag äger en sådan, hon ligger på maxad b sist jag mätte iaf. Men hon är dock resultatet av en tjuvbetäckning.

SJÄLVKLART är det min första prioritet, det är därför jag kollar före, skulle aldrig göra någon som visar sig före ha en risk att skada henne, köpte henne som föl men missade ju första månaderna med henne då.
Hade för mig att jag nån gång läst om det där med komplikationer... då va det så då. Synd.

Jag ville inte köpa nån häst utan ville ha ett föl från början, det var just det som var tanken med betäckning öht. Att det i stort sett är billigare att köpa än att avla, DET vet jag, säkrare också då du vet vad du får. Men nu var det ju inte det jag var ute efter.

Kanske kan du LÅNA ett större sto, ha på foder eller dyl, betäcka henne och vara med fölet från början och sedan lämna tillbaka mamman när fölet är avvant? OM du har tid, råd och plats så kan det vara en lösnig om du vill vara med från dag 1. Får du också välja hingst så blir det ju verkligen DIN fölis!

Ja det är klart, men då ska man dels ha plats för ytterligare ett sto i flocken och dessutom ska man hitta någon som är villig att låna ut.
Lät bara så bra först i mina ögon eftersom jag har ett snyggt sto i hagen redan :p, men men. Frågar man inget, lär man sig inget. :D
Så då blir det nog istället att jag köper ett föl skulle jag tro, för det var ju just det att man kunde ta ett föl efter mitt sto, kunna fortsätta följa en härlig häst, ja ni förstår... om det nu blir något, är ju bara på "forskningsstadiet" :laugh:.

Inte för att låta taskigt, för det är inte så jag menar det, men jag tycker att du ska tänka på om det verklgien är en bra idé att betäcka ditt sto.

Vad jag tänker på är följande:

Om du vill ha en lite större ponny som du beskriver, så är det både enklare och billigare att köpa in denna framtida häst istället för att göra ett försök på att avla det.
Dels så vet man itne vad för storlek fölet blir, och dels så är det inte säkert att det är så bra för stoet att få ett lite större föl.

Sen är jag väldigt emot att sitta och avla på hästar som inte har något att tillföra aveln, så då får du kanske fråga dig om ditt sto har nåt att tillföra avel, mer än att du älskar henne och hon är söt, snäll, underbar etc.
Har du själv avelserfarenhet nog att kunna sköta och ta hadn om stoet och fölet (säger inte att du itne ahr det, men det måste ju tas i betänkning) och som sagt, förutom att du tycker det är kul och vill ha en större ponny, finns det nån annan anledning som är stark nog att avla istället för att köpa?

Som sagt, menar inte att låta dömane, utan ger bara ltie funderingar som ajg alltid tar i betänkning när det handlar om avel (sen finns det ju tusen mer saker såklart men dom här är ju grundläggande)

Fast det är just den spänningen, att man inte vet vad man får :).
Men jag är absolut avrådd efter den här tråden, betäcks det blir det med shettishingst. :) Hade som sagt var för mig det där med shettisar och komplikationer och fick nu mina farhågor bekräftade. Dumt dumt, vill jag inte riskera henne för.

Såg inte detta inlägg, bra beslut, du verkar vettig :)

Efter att ha hållt på med hästar i 25 år tycker jag mig ändå ha nog kunskap för att ta hand om ett föl. (inget du visste i of) Har både kört och ridit in hästar tidigare, men dock inte avlat tyvärr, har dock varit sugen både på mitt halvblod och min shettis tidigare, tyvärr hann jag inte med innan halvblodet blev för gammalt.
Och ja, stoet är godkänt och trevligt, varför skulle hon då inte vara lämplig för avel?
Har ett annat ponnysto som inte är speciellt snygg, fast en fantastiskt trevlig häst, men jag skulle ju aldrig ens tänkte på att avla på henne då hon är både kohasig och på tok för liten för sin ras.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 498
Senast: ameo
·
Avel Jag har ett D-ponnysto jag tänkt avla på nästa år. Hon är maxad och ser ut som en storhäst. Många blir väldigt förvånade när de får veta...
Svar
11
· Visningar
1 785
Senast: Gimsan
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka