Storpudelägare

Tigertofflan

Trådstartare
Visst har vi några storpudelägare här på forumet? Jag är nyfiken på rasen men har tyvärr få i min närhet. Skulle ni vilja berätta lite om era hundar?

Jag är ute efter en hund som lite så där klassiskt "blir vad man gör den till". Jag har som målsättning att tävla med min framtida hund, men är orolig för att välja en ras som är en arbetsmaskin och inte trivs i eventuellt vardagslunk. Tycker ni att era hundar är formbara med tanke på träningsintensitet? Är de lätta att träna med tanke på mental uthållighet? Lättmotiverade med lek och/eller godis?
Jag ser på Avelsdata att det kan skilja sig en del i jaktintresse och rädsla/osäkerhet i rasen. Skulle ni säga att det överensstämmer med verkligheten? Verkar inte vara så många hundar som beskrivs så underlaget är ju... så där.
Hur mycket tid lägger ni ner på pälsvård varje vecka/månad/lämpligt tidsintervall, och vad innefattar denna pälsvården? Behöver de badas, eller räcker det med genomborstningar mellan trimmningarna? Hur ofta behöver de trimmas innan pälsen blir oresonlig?
Upplever ni att det är stora skillnader mellan hanar och tikar? På vad sätt?
Jag läser i RAS att det förekommer hudproblem och att många hundar råkar ut för öron- och ögoninflammationer under sin livstid, men jag lyckas inte hitta någon information om varför. Är detta genetiskt betingat eller hänger det på bristande pälsvård?

Annat jag behöver veta om rasen? :) Ni får bonuspoäng för alla postade bilder! ;)

Jag läser i RAS att det förekommer hudproblem och att många hundar råkar ut för öron- och ögoninflammationer under sin livstid, men jag lyckas inte hitta någon information om varför. Är detta genetiskt betingat eller hänger det på bristande pälsvård?
Nu har jag varken storpudel eller annan typ av pudel men jag var nära att skaffa pudel och äger just nu en annan ras med liknande päls. Hoppas mitt svar duger ändå. :D
Öronproblemen har jag alltid fått höra främst kommer av bristande "pälsvård". Vissa ickefällare är helt befriade från öronhårsproblem (min havanais saknade helt öronhår och min bedlis har mest hår längst ut och därmed lätt att ta bort) medan andra får stora kakor av päls som täpper till öronen på nolltid, och det växer ibland hela vägen ner i hörselgången. I fallen med de senare måste det rensas en hel del för att inte skapa ett paradis för svamp och bakterier. Det blir väl egentligen en genetikgrej på så sätt att man avlar på hundar med problematiskt öronhår.
Ögoninflammation har jag inte hört om så där kan jag inte uttala mig.

Visst har vi några storpudelägare här på forumet? Jag är nyfiken på rasen men har tyvärr få i min närhet. Skulle ni vilja berätta lite om era hundar?

Jag är ute efter en hund som lite så där klassiskt "blir vad man gör den till". Jag har som målsättning att tävla med min framtida hund, men är orolig för att välja en ras som är en arbetsmaskin och inte trivs i eventuellt vardagslunk. Tycker ni att era hundar är formbara med tanke på träningsintensitet? Är de lätta att träna med tanke på mental uthållighet? Lättmotiverade med lek och/eller godis?
Jag ser på Avelsdata att det kan skilja sig en del i jaktintresse och rädsla/osäkerhet i rasen. Skulle ni säga att det överensstämmer med verkligheten? Verkar inte vara så många hundar som beskrivs så underlaget är ju... så där.
Hur mycket tid lägger ni ner på pälsvård varje vecka/månad/lämpligt tidsintervall, och vad innefattar denna pälsvården? Behöver de badas, eller räcker det med genomborstningar mellan trimmningarna? Hur ofta behöver de trimmas innan pälsen blir oresonlig?

Annat jag behöver veta om rasen? :) Ni får bonuspoäng för alla postade bilder! ;)

Öroninflamationer kan bero på mycket päls som kakar i hopa dig i öronen, fukt, allergi och mycket mycket annat som hängande öron som stänger in fukt.
Med Pudel och det är borstning dagligen om man inte vill ha tovor och mycket saker som ex barr i pälsen. Ex barr o saker som fastnsr i pälsen ger tovor. Bad någon gång i månaden beroende på vad vi gjort. Men fönar hunden torr efter badet o borstar. Klippte ner pälsen var tredje månad ungefär. Det tar många timmar med bad o föning och då bara vardagsklippning. Inget elegantare. Och man plockar hår i öronen några ggr per år. Nos o rump klipper man oftare.
Pudlar är lättlärda intiligenta hundar.
Tipps är att kontakta Pudelklubben:)

Jag har som sagt två stycken, två hanar där en är 4år och den andra snart 9 månader :) Det är min första och andra pudel, blev totalt pudelfrälst efter min första och blev snart sugen på en till. Och fler lär det bli!
Det jag tycker är så fantastiskt med storpudeln är att de är så anpassningsbara. Jag vet pudlar som lever som "aktiva sällskapshundar" (med det menar jag mest bara är med familjen, följer med på semestrar, åker skidor osv) och andra som tävlar i flera olika hundsporter - från samma kull. Det innebär inte att någon är född aktiv och en annan till soffpotatis, utan mer att pudlarna tycker om att träna och hålla igång men utan att kräva det på samma sätt som en bruksras tex. Jag har skrivit det tidigare i någon tråd, att pudlarna blir ofta bra på väldigt mycket men kanske sällan bäst. Perfekt om man som jag vill testa på en massa olika hundsporter! :) Med min tränar jag just nu mest rallylydnad och Nose Work. I rallyt har vi ett kvalificerat resultat i fortsättning och han har godkänt doftprov i NW1. Sen tränar vi också lydnad, spår och sök. Bruks tycker vi är jätteroligt, men min har inte den uthålligheten att det känns värt att satsa på tävling. Däremot är det en otroligt kul aktivering. Min yngre har jag bara börjat träna med så smått, men han har en större motor än den äldre och är himla rolig att träna med.

Det var lite allmänt om vad jag tycker om rasen, sen har jag försökt besvara dina frågor så tydligt som möjligt:

Tycker ni att era hundar är formbara med tanke på träningsintensitet?
Hur menar du med formbar? I vilken sammanhang? Jag tolkar det som du menar lite "blir vad man gör det till" och där måste jag faktiskt hålla med. Många pudlar har kapaciteten att visa framtassarna i olika hundsporter, bara man ger dom chansen :) Har dock hört folk prata om lata och tröga pudlar, men det är verkligen inte rastypiskt! En pudel ska vara aktiv och arbetsvillig.

Är de lätta att träna med tanke på mental uthållighet?
De är otroligt lättlärda, men de flesta gillar inte att traggla saker för länge. Man får vara lite påhittig och variera belöningen och momenten, annars finns det risk att pudeln ledsnar. Däremot är det inga problem att träna längre pass, bara man tar korta pauser. Min tycker dock att det är jobbigt att tex gå ett spår eller köra ett sökpass och sedan köra ett lydnadspass på det.

Lättmotiverade med lek och/eller godis?
Ja, åtminstone bland de jag känner. Vissa pudlar kan vara kräsna på mat, men godis brukar oftast vara uppskattat. Min äldre har jag fått jobba en del med för att bygga upp lekintresset, min yngre älskar att leka. Så det kan förstås vara olika.

Jag ser på Avelsdata att det kan skilja sig en del i jaktintresse och rädsla/osäkerhet i rasen. Skulle ni säga att det överensstämmer med verkligheten?
Ja, det tror jag nog att det gör. Det bästa är ju om man kan träffa så många släktingar som möjligt till sin framtida valp så man kan bilda sig en egen uppskattning. Av vad jag hört blir det allt vanligare att mentalbeskriva sin pudel, men fortfarande är det ju alldeles för få.

Hur mycket tid lägger ni ner på pälsvård varje vecka/månad/lämpligt tidsintervall, och vad innefattar denna pälsvården?
Min äldre håller jag sportklippt i lite olika frisyrer. Oftast innebär det att jag snaggar kroppen och sparar lite på nacken och huvudet. Detta gör jag kanske... var tredje månad? Då brukar han dock börja se rätt ovårdad ut. Badar gör jag ungefär en gång i månaden, då borstar jag honom innan också. Utöver det behöver jag aldrig borsta om jag håller pälsen kort. Sedan rakar jag nosen och tassarna ungefär varannan vecka, det är inget man behöver göra men jag gillar när de ser ut som en pudel.

Behöver de badas, eller räcker det med genomborstningar mellan trimmningarna?
Jag badar som jag redan skrivit oftare än vad jag klipper. Tycker pälsen känns äcklig när man inte badat på ett tag, gillar när dom luktar schampo :D Sedan tovar en smutsig päls mer. Men man behöver inte bada så ofta, vet vissa med pudlar som bara badar sina så sällan som en "vanlig" hund.

Hur ofta behöver de trimmas innan pälsen blir oresonlig?
Det beror helt på hur kort du klipper mellan gångerna, och även hur mycket just den hunden tovar.

Min andra storpudel håller jag i utställningspäls, då är pälsvården en helt annan historia så jag lämnar det :p

Nej, det tycker jag faktiskt inte. Hanarna kan mogna senare och vara flamsigare, men det är också individuellt.

Öronhåret ska plockas med jämna mellanrum. Vissa har mindre hår och andra mer, och lämnar man håret kvar kan det bli tätt och skapa problem.

Annat jag behöver veta om rasen?
Känner att jag redan skrivit en hel roman, men undrar du något mer är det bara att fråga!
Tillägg: Höftledsdysplasi förekommer, men annars ska det vara en frisk ras.

Försöker mig på att lägga in två bilder också :p Först ut den äldre, sen den yngre.

287dlok.png

ipqlhd.png

Min erfarenhet av storpudlar (förresten alla storlekar!) är att temperamentet varierar med färgen. Vita är mest flamsiga (ser man ett pudelrace på agilitybanan är det en vit som står för det i allmänhet), aprikosa mest osäkra, bruna har jag inte så mycket erfarenhet av att jag vill uttala mig och vill jag ha en pudel att jobba med väljer jag en svart.

@Pudlan @marsve och @NadjaW

Tusen tack för era svar! Jag ställde samma frågor i en pudelgrupp på Facebook och känner att jag fått massor på fötterna! Det känns som att om jag hittar rätt pudel, kan detta absolut vara min ras. Det enda lilla osäkerhetsfröet som fortfarande gror och som blivit förstärkt efter att jag kollat på ett par BPH-videos är att rasen känns lite... mesig? Liksom osäker när något inte är som det stämmer. Det är, för mig, ofta ganska stora reaktioner i form av flykt. De hundarna jag sett har avreagerat snabbt, och det är ju positivt. Men jag vill nog ha en lite... säkrare hund? Eller?

Jag har en ridgeback som bor hos mig lite nu och då, som jag gillar jättemycket. Kanske inte den hunden jag skulle vilja leva med på heltid, mest pga träningsbiten, men jag gillar honom starkt i övrigt. Lugn, värdig och självsäker. Är det någon skum typ i buskarna så stannar han och tittar innan han handlar (då oftast genom att helt sonika gå åt andra hållet). Underlagsosäkerhet har han, precis som Pudlarna jag tittat på, men det är liksom inte alls lika... Stora, yviga, lite over-the-top reaktioner. Ja, jag vet inte. Ni märker ju hur jag fumlar efter mina tankar. Har ni några tankar om detta? :)

Oh, jag tänkte förresten på det här med rakade tassar också. MÅSTE man raka tassarna mellan trimningarna för att de inte ska tova ihop sig, eller reder pälsen sig om man bara håller efter den? Jag är lite så där basic när det gäller hundar. Jag vill ha en hund som ser ut som en hund, som beter sig som en hund och som man behöver sköta som en hund. Extrema kroppstyper, pälsar, nosar eller vad som, stör mig. Och det gnager lite i mig att behöva raka av en hund pälsen varje vecka för att den ska gå att leva i. Hur är det med detta egentligen?

@Pudlan @marsve och @NadjaW

Tusen tack för era svar! Jag ställde samma frågor i en pudelgrupp på Facebook och känner att jag fått massor på fötterna! Det känns som att om jag hittar rätt pudel, kan detta absolut vara min ras. Det enda lilla osäkerhetsfröet som fortfarande gror och som blivit förstärkt efter att jag kollat på ett par BPH-videos är att rasen känns lite... mesig? Liksom osäker när något inte är som det stämmer. Det är, för mig, ofta ganska stora reaktioner i form av flykt. De hundarna jag sett har avreagerat snabbt, och det är ju positivt. Men jag vill nog ha en lite... säkrare hund? Eller?

Jag har en ridgeback som bor hos mig lite nu och då, som jag gillar jättemycket. Kanske inte den hunden jag skulle vilja leva med på heltid, mest pga träningsbiten, men jag gillar honom starkt i övrigt. Lugn, värdig och självsäker. Är det någon skum typ i buskarna så stannar han och tittar innan han handlar (då oftast genom att helt sonika gå åt andra hållet). Underlagsosäkerhet har han, precis som Pudlarna jag tittat på, men det är liksom inte alls lika... Stora, yviga, lite over-the-top reaktioner. Ja, jag vet inte. Ni märker ju hur jag fumlar efter mina tankar. Har ni några tankar om detta? :)

Pudlarna är i regel inga tuffingar, åtminstone inte de jag umgås med. Inte alls så att de går runt och är rädda och osäkra, men de kan vara rätt.. försiktiga? Är förstås väldigt olika det med och det beror ju alltid på vad man jämför med, men mina pudlar är riktiga mesar om man tex jämför med träningskompisar som har schäfer och riesen.

Svarar på det om tassrakning i samma veva :p Det är inget man måste göra regelbundet, men vad gäller tassarna drar de in betydligt mindre när man rakar bort pälsen. På vintern blir det också mindre snöbollar som fastnar.

Vad är det med pudel som lockar i övrigt?

Vad är det med pudel som lockar i övrigt?
Pudeln lockar mig allra mest för att det verkar vara en ras som är väldigt anpassningsbar. Detta kommer att bli min första hund, och även om jag har tränings- och tävlingsambitioner, kan jag inte känna mig säker på att det faktiskt blir extensiv träning om 3-5-7 år. Pudeln verkar vara pigg på att hänga med när det händer något, verkar vara träningsbar och smart - men inte för smart, men verkar också vara fullt nöjd med att hänga med i eventuellt vardagslunk. Jag lever ett ganska aktivt liv som en hund hade tyckt var kul att hänga med på - att min framtida hund nöjer sig med enbart det i längre perioder tror jag är en förutsättning för att den ska må bra hos mig.

Just det du nämnde tidigare, att det är en väldigt allround hund, lockar också. Även om jag har öga för vissa hundsporter idag kanske det visar sig att det här med att gå med långlina efter spår i skogen eller att få en hund att stanna mellan två koner inte alls är min grej i praktiken - där kanske det är något helt annat som tar överhanden.

Det är en frisk ras med få utbredda rasbundna sjukdomar, att den inte fäller är trevligt även om man i gengäld får klippa istället. Just att den är klippbar gillar jag dock, eftersom jag bor i Malmö där det normalt regnar 7 månader om året och sällan är kallare än nollan. Andra raser jag tittar på faller mycket på pälsen, om inte på aktivitetsbehov, antingen för att de kommer att bli för varma med regntäcke på, eller för att pälsens funktion försvinner om man klipper ner dem.

Pudeln lockar mig allra mest för att det verkar vara en ras som är väldigt anpassningsbar. Detta kommer att bli min första hund, och även om jag har tränings- och tävlingsambitioner, kan jag inte känna mig säker på att det faktiskt blir extensiv träning om 3-5-7 år. Pudeln verkar vara pigg på att hänga med när det händer något, verkar vara träningsbar och smart - men inte för smart, men verkar också vara fullt nöjd med att hänga med i eventuellt vardagslunk. Jag lever ett ganska aktivt liv som en hund hade tyckt var kul att hänga med på - att min framtida hund nöjer sig med enbart det i längre perioder tror jag är en förutsättning för att den ska må bra hos mig.

Just det du nämnde tidigare, att det är en väldigt allround hund, lockar också. Även om jag har öga för vissa hundsporter idag kanske det visar sig att det här med att gå med långlina efter spår i skogen eller att få en hund att stanna mellan två koner inte alls är min grej i praktiken - där kanske det är något helt annat som tar överhanden.

Det är en frisk ras med få utbredda rasbundna sjukdomar, att den inte fäller är trevligt även om man i gengäld får klippa istället. Just att den är klippbar gillar jag dock, eftersom jag bor i Malmö där det normalt regnar 7 månader om året och sällan är kallare än nollan. Andra raser jag tittar på faller mycket på pälsen, om inte på aktivitetsbehov, antingen för att de kommer att bli för varma med regntäcke på, eller för att pälsens funktion försvinner om man klipper ner dem.

Då förstår jag! Tycker verkligen pudeln passar in på alla punkter du beskriver, men det finns säkert andra raser som också passar om du känner dig tveksam till pälsen tex. När jag kikade på pudel var jag också inne på lagotto, pumi, portugisisk vattenhund och schapendoes. Rätt olika raser, men aktiva allroundhundar som inte fäller. Känner även en handfull otroligt trevliga softisar (irish soft coated wheaten terrier) som tävlas i rally och agility, men de är ju av naturliga själ mer envisa och inte lika föriga som pudeln.

Är ju jättebra att läsa på om olika raser, men det bästa är ju om du kan hälsa på någon/några uppfödare och få träffa rasen ordentligt :)

Oh, jag tänkte förresten på det här med rakade tassar också. MÅSTE man raka tassarna mellan trimningarna för att de inte ska tova ihop sig, eller reder pälsen sig om man bara håller efter den? Jag är lite så där basic när det gäller hundar. Jag vill ha en hund som ser ut som en hund, som beter sig som en hund och som man behöver sköta som en hund. Extrema kroppstyper, pälsar, nosar eller vad som, stör mig. Och det gnager lite i mig att behöva raka av en hund pälsen varje vecka för att den ska gå att leva i. Hur är det med detta egentligen?

Nu har jag dvärgpudel, men under vintern håller jag tassarna hyfsat orakade inuti och rakar bara ovanpå (använder dock ofta skor på honom) rakar mot våren/sommaren då jag tycker det lätt kakar ihop sig av sand/regn osv.

Jag är för övrigt jättenöjd med val av ras. Jag hatar pälsvård, men klipper då ner honom regelbundet så vi slipper hålla på föna/borsta.
Det enda mecket är väl öronen som är lite jobbiga att ta, min hatar det verkligen :(

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 240
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden