Storljugare, vad göra ?

Fullblodsdamen

Trådstartare
Fick tips för ett tag sedan om att det fanns en annan här på Buke som skrivit en massa lögner i sin profil.

Där står bl.a att h*n har en av mina hästar på foder och att h*n ska köpa den i vinter....
Likadant står det på människans Faccebook....

Människan är inte ens medryttare på någon av mina hästar..... :eek::devil:

Snälla, vad ska jag göra ? ? ?

Flytta tråden om jag lagt den på felställe..... :angel:

Sv: Storljugare, vad göra ?

Tragiskt. Antingen så får du konfrontera eller skita i det.

Finns fler Bukelögnare, tyvärr. Men lättast är nog att ignorera det :)

Jaa du....

En tjej som var hos mig några gånger under en period och hängde lite i stallet, mockade, pysslade med hästarna (dvs borstade och gick på max fem promenader ledandes ett av mina avelsston) har skrivit på diverse forumpresentationer att hon har jobbat här som hästtränare med ansvar för hingstar, träningshästar, inridning, föl/unghäst träning, avel och allt vad det var.
EN gång satt hon upp på en häst och det var ca 5 minuter på en unghäst jag hade i lina och hon var stel som en pinne och livrädd så hon fick hoppa av....

Hon har bilder på mina hästar utlagda som hennes egna, MINA bilder dessutom, osv...

En person som hon var medryttare till ringde upp mig för att kontrollera hennes uppgifter om detta samt att hon hade hållt natural horsemanship kurser och gud vet vad. Jag satt som ett stort :confused:
Ändå har hon angett mig och mitt företag som referens så jag fattar inte riktigt hur människan fungerar...

Men..... jag orkar inte bry mig. Till personen som ringde talade jag bara om exakt vad hon hade gjort och inte gjort här och i vilken nivå hennes kunnande var på enligt mig, men annars har jag inte brytt mig om att lägga energi på det. Visst var det irriterande när jag upptäckte det men tjejen är ung och vill framhäva sig själv och det har egentligen inte med mig att göra men jag kan ju tycka synd om folk som vill ha hjälp och går på det. Till en början dvs, det fanns ju en anledning till att damen som ringde mig plötsligt kände att hon ville kolla upp referenser....:grin:

Men känner du att du vill göra något åt det så kontakta personen och tala om att du är medveten om vad denne har skrivit och att du vill att allt som gäller dig och dina hästar ska tas bort. Värt ett försök.

Vet du om det är ett barn eller en vuxen?

Tänker direkt på en flicka som hjälpte mig med hundarna för några år sedan - hon berättade vitt och brett om sina hundar, och allt hon gjort med dem... Både på nätet och privat. Jag brydde mig inte om det alls, fast hon var då i yngre tonåren och jag tyckte inte det var så farligt. Hon ville väl ha något "eget", om är på låtsas.

Vore det en vuxen hade jag nog reagerat däremot.

Fast det tycker jag kan ge fel signaler till yngre. Det är inte OK att ljuga på det sättet. Om det är OK nu, när slutar det vara OK och hur ska de lära sig vad som är och inte är OK/sanningen om inte omgivningen reagerar?

Fast det tycker jag kan ge fel signaler till yngre. Det är inte OK att ljuga på det sättet. Om det är OK nu, när slutar det vara OK och hur ska de lära sig vad som är och inte är OK/sanningen om inte omgivningen reagerar?

Så tänker jag också. Samma med olovligt användande av andras foton etc.

Hoppsan! Detta lät ju ännu några steg värre! Det kan inte förstöra erat rykte om hon ger reklam för sig själv genom er? För antar du har nån sorts "företag" efter det du skriver?

Men det är klart ringer dom och kollar upp med er, så säger du juh som det är, men kanske är många som inte ringer?

Vet jag körde en liten vit lögn när jag var typ 10, när min moster köpte häst, så sa jag att VI köpt en häst ungefär :angel: men som sagt var ju rätt liten då och ville väl impa på vänner antagligen, ha ha..

Jo visst skulle hon kunna det och jag har hållt lite koll på det hela men vet att hon inte är särskilt aktiv i någon större utsträckning med hästar och i synnerhet inte i min branch.
Dessutom räcker det att dom surfar in på min hemsida och ser samma bilder som hon lade ut så inser man rätt snabbt hur det ligger till :cool:

Så jag lät det självdö.... tyvärr blir man rätt van vid diverse skitsnack av olika kaliber i den här branschen och man kan inte ta tag i (eller ta åt sig av)allt det utan det bästa är att låta ens arbete tala för sig själv och inte involvera sig i en massa tjafs. Det vinner man på i längden. Dessutom visste jag att om jag hade tagit tag i denna tjej så hade det blivit drama av det hela och det kan jag vara utan :grin:
Men hade det varit i större skala eller om det var spritt i "min värld/branch" så hade jag tagit tag i det absolut.

Men som sagt nu handlade det mest om en osäker tjej som ville hävda sig bland en massa andra osäkra tjejer så jag lät det vara.

Människan är 30+ och jag har mailat och sagt att h*n MÅSTE ta bort alltihopa men har varken fått svar eller någon annan reaktion.

Det jag tycker är "värst" är ifall hästens förra ägare får syn på det h*n skrivit och då kanske TROR på det som står.

Eller att hästens VERKLIGA medryttare, som är en tjej på knappa 20 år, får syn på det som skrivits och blir ledsen över vad som står då hästen är hennes ögonsten och försöker kontakta människan. Suuck, jag får väl ta och prata varligt med flickebarnet så hon INTE gör det......

Ibland "förbannar" jag nätets tillgänglighet :mad:

Jag reagerade inte eftersom jag kände personen väldigt väl sedan många år.

Men det behöver ju inte nödvändigtvis ha varit rätt rent generellt att strunta i det, jag vet inte heller hur många hon hade kontakt med via nätet. Hon hade aldrig bilder upplagda och angav inte adressuppgifter (vad jag vet). Jag såg det som en ganska harmlös lek, och tog för givet att hon visste att det inte var helt ok.

Däremot om en främmande person gjort samma sak hade jag reagerat. Men inte lika mycket om det var en trettonåring, som om det var trettioåring.

Senast ändrad:

Hmmm, jag tänker nog lite tvärtom. Jag är mer noga med att korrigera/meddela missnöje med ett uppförande hos unga. Just för att det inte är säkert att de vet gränserna. En vuxen får ju på ett annat sätt ta ansvar för sina handlingar, och (tror jag) i större utsträckning förstår vad de gör.

En ungdom kan mycket väl göra det i tron att det faktiskt är OK (eftersom ingen säger något), det är ju en starkt utbredd tro att "alla" ljuger/bättrar på i sitt CV t ex (bland yngre). Och att det är OK.

Människan är 30+ och jag har mailat och sagt att h*n MÅSTE ta bort alltihopa men har varken fått svar eller någon annan reaktion.

Det jag tycker är "värst" är ifall hästens förra ägare får syn på det h*n skrivit och då kanske TROR på det som står.

Eller att hästens VERKLIGA medryttare, som är en tjej på knappa 20 år, får syn på det som skrivits och blir ledsen över vad som står då hästen är hennes ögonsten och försöker kontakta människan. Suuck, jag får väl ta och prata varligt med flickebarnet så hon INTE gör det......

Ibland "förbannar" jag nätets tillgänglighet :mad:

Hm. Vi får väl hoppas att hon reagerar i alla fall, nu när hon är "påkommen". Kanske svarar hon inte för att hon tycker det är pinsamt, men förhoppningvis tar hon bort bilder, etc, snabbt.

Om en vuxen vill leva låtsasliv får hon se till att inte imaginärt stjäla identitet/djur/saker från någon annan i alla fall.

Du kan säkert ha rätt. Men en vuxen som medvetet gör samma sak provocerar mig mer än en yngre person. En vuxen vet bättre, och kan i högre grad se konsekvenserna av sina handlingar (förhoppningsvis). Men visst måste den vuxne då i sin ungdom någongång ha blivit korrigerad.

Detta med CVn är intressant. Jag har nyligen varit involverad i en rekryteringsprocess och talade med en väninna i min ålder om det - hon blev djupt förvånad över att jag satt och ringde referenser. Gör man det?!Ja... jo. På ett seriöst företag så anställer vi efter meriter = betyg/diplom i handen, samt referenser = uppringda och utfrågade... Detta är en vuxen person, har jobbat på ett flertal olika ställen, och har aldrig fått lämna in varken referenser eller betyg under anställningsintervju. Så det går uppenbarligen att hanka sig fram rätt så bra med "luft" i CVt.

Visst gör det det - i CV-fallet alltså. Det var i veckan tidningen skrev om en Apotektsanställd som fuskat sig till sin anställning. Varken utbildning eller erfarenhet som utgavs.

Tror det är viktigt att markera vad som är och inte är OK - i alla delar av livet. Men jag erkänner att jag är mindre förtjust i att behöva "uppfostra" vuxna, och undviker det gärna om jag inte är tvingad (t ex i jobbet).

*litet inpass/reflektion

Jag blir ofta förvånad när jag pratar CV med folk. Själv bifogar jag betyg från gymnasieskola, universitet och högskoleprov, samt anställningsintyg från tidigare anställning, när jag söker jobb. Referenser skriver jag med i meritförteckningen (namn, befattning + företag, kontaktuppgift). Men det tycks bli alltmer ovanligt, och få arbetsgivare tycks kräva att få se dessa handlingar. När jag nu sökt en handfull jobb (via nätet), har jag fått skriva att "dessa handlingar kan bifogas vid önskemål" - eftersom man bara har kunnat bifoga en eller två filer (meritförteckning och personligt brev). Jag som alltid trott att det är en självklarhet, för att kunna göra en bra bedömning av de arbetssökande :crazy:

Nu ska jag sluta gå OT :D

*litet inpass/reflektion

Jag blir ofta förvånad när jag pratar CV med folk. Själv bifogar jag betyg från gymnasieskola, universitet och högskoleprov, samt anställningsintyg från tidigare anställning, när jag söker jobb. Referenser skriver jag med i meritförteckningen (namn, befattning + företag, kontaktuppgift). Men det tycks bli alltmer ovanligt, och få arbetsgivare tycks kräva att få se dessa handlingar. När jag nu sökt en handfull jobb (via nätet), har jag fått skriva att "dessa handlingar kan bifogas vid önskemål" - eftersom man bara har kunnat bifoga en eller två filer (meritförteckning och personligt brev). Jag som alltid trott att det är en självklarhet, för att kunna göra en bra bedömning av de arbetssökande :crazy:

Nu ska jag sluta gå OT :D

Fortsätter lite på OT.

Informationen jag har fått är att det blir för mkt papper för rekryteraren att gå igenom. Vill de veta så frågar de. Referenspersoner har jag lärt mig lämnas på begäran, dvs på intervjutillfället.

O nu ska jag också sluta gå OT. :D

Eller så gör hon det inte. Jag har två gånger "drabbats" av riktiga mytomaner. Sådana som på fullaste allvar tror att dom lever i sin uppdiktade värld. Dom ljuger inte för att skada andra eller imponera. Dom tror helt enkelt att deras fantasier är verkligheten och att alla andra som hävdar motsatsen har fel. En av mytomanerna som jag haft att göra med ansåg att jag var gift med hennes ex. :confused:. Det spelade ingen roll att alla runt omkring talade om att så inte var fallet. I hennes värld var det så och hon konfronterade ständigt sitt ex med den verklighetsbilden. Även om jag tyckte det var otäckt så insåg jag ju att hon var sjuk och valde därför att inte ställa henne till svars.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 242
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 673
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025