Storleken på islandshästar

I

Isislover

Jag håller på och kollar annonser för att köpa mig en islänning. <3 Är det bara jag som tycker det eller blir islänningarna bara större och större? Jag vill ha en som är strax över 130 cm, men de är inte många. Ju fler är de som ligger runt 140 och uppåt. Eller har jag bara missuppfattat vad medelstorleken på en islänning eg är. :)

Sv: Storleken på islandshästar

Ja, det tenderas att avlas på större hästar nuförtiden, samtidigt som man vill avla på smäckra individer och inte på den äldre, mer robusta typen. Men de där på cirka 130 finns fortfarande, man får bara leta lite mer ;)

Ja, islandshästarna blir större och större. :) det är utav många faktorer. Både avel, vårat sätt att hantera och sköta om dem osv.
Islandshästarna var faktiskt ifrån början lite större, men pga. klimatet osv. på island så blev dem mindre för att kunna överleva bättre= äta mindre mat. Nu tar vi hand om hästarna på annat sätt, plus att vi gärna avlar på "sport-typen". Hög manke+bog, osv. och försöker få fram mer aktion i rörelserna.

kort sagt

Sen är det många som plusar på en del i annonserna, de flesta mäts ju inte ordentligt. Min skulle vara 140 men är en bra bit under. Det kvittar mig, men många överdriver lite :)

Tror det beror som skrivits tidigare dels att hästarna blivit lite större, i alla fall de yngre, men också att "folk" gärna lägger på ett par cm och skriver ca eftersom många vill ha en häst som är runt 140.

Jag som också sitter och tittar på annonser får nästan för mig att det bara är jag som har små hästar kvar. Tror hälften av mina är under 135 och hälften strax över, men inte ens den största är jag säker på hon är över 140. Skulle ta och mäta henne någon dag kanske...

Min gamle kuse inköptes som 147 till en stor man.Fick han mätt till 140 av två personer...och på vetbesiktningen vid försäljning 143!

det finns av alla storlekar. jag håller verkligen med att många plusar på några cm. jag köpte ett sto som skulle vara 137 men visade sej vara 134. det är ju "bara" 3 cm i skillnad. men för mej som är 180cm lång så tyckte jag att jag blev lite för lång för hästen. ska ta föl på henne till våren och avla fram en pålle med lite längre ben. rids istället av en medryttare med kortare ben =)

Jag såg en idag som det plussats på. H*n ser verkligen inte ut att vara så hög som det står i annonsen.
Min egen är däremot mätt på riktigt och han var bara 137/efter 4 mätningar :D. Jag hade alltid sagt 140 :cool:

Jag har också "råkat ut" för påplussandet av centimetrar, hästen jag har nu skulle enligt uppgift vara 135 cm, men när jag mätte henne var hon 128 cm :p Vilket som tur var bara var bra för mig som är liten själv och föredrar hästar av modellen mindre, men fenomenet att säga att hästen är större än den faktiskt är känns sådär, men det är väl också ett försäljningsknep antar jag.

Ja, många slänger dit lite extra centimetrar ;)
Min tävlingshäst är ca 137, plus minus någon cm. Han är större än många 140-144 cm höga hästar vi möter på tävlingar och kurser ;)
Jag har träffat typ tre stora islandshästar som verkat stämma överrens med sina centimetrar. Den största var 146, han kändes verkligen jättestor för att vara islandshäst. Mycket större än sina kamrater.

Det finns ju massor av islandshästar på 130 cm fortfarande. Men de är inte lättsålda om man ska se till köpesannonserna. "Stor" står det i varenda en.

Mina ligger på 135. Mamman är 130. Men de är stora i sin personlighet och att rida så jag har absolut ljugit om deras mått till jag fick dem mätta med en riktig mätstav :o

Visst blir de högre. Min är 141 cm liten kille, alldeles lagom stor , känns större :). finns ju fler andra raser där man vill ha högre hästar.

Ja, de blir större. Medelmankhöjden (efter mätningar på bedömningar) har ju ökat till 140 cm.

Sen tycker jag inte man behöver hänga upp sig på storleken så enormt. Min tränares gamla tävlingsvalack är under 130 och han känns STOR. Min som är ca 137 känns som en liten plutt, hon är ganska tunn över bålen och kort som attan.

Det skriver jag under på! Är det inte fallhöjden man är ute efter när man tittar på mankhöjden så har den oftast väldigt liten betydelse.

Lite OT
Min valack är mätt till 148cm. Det tycker jag är för stort för att vara islandshäst. Tack och lov är han inte speciellt "tung i handen" :)

(När jag ska köpa mig en till häst ska den vara mindre!!)

Mina tre är ca 125 cm, 135 cm och 145 cm. Det är kul att de skiljer sig så mycket, både i storlek, lynne och färg. Men jag måste erkänna att den största av dem känns i största laget för att vara islänning, tycker jag som är kort iallafall. Och han växer f.f... Många vi träffar tror att han är någon annan ras.
Garpur: Vad har din valack för stam? Han måste vara ganska maffig med den höjden. Bild?

I oktober åkte vi runt och tittade/provred 15 islandshästar.
Av dem var 5 stycken ca 145 cm eller högre, trots att vi inte medvetet valt hästarna på basen av storlek. Endast ett fåtal var under 140 cm. Så visst finns det en hel del stora islandshästa nuförtiden.

När vi köpte vår första isis för snart 7 år sedan sades det att hon låg på medeltalet, hon är ca 135 cm.

....Och han växer f.f... Många vi träffar tror att han är någon annan ras.

Känner igen mig i det där, Nordsvensk har jag fått höra om min (:() :)

Garpur: Vad har din valack för stam? Han måste vara ganska maffig med den höjden. Bild?

41104_1297854608.jpg

Detta är typ enda bilden när jag står brevid, jag är 170cm.

e: Atli frá Sydra-Skördugili
(ue: Skjóni frá Ytra-Dalsgerdi)

Maffig och maffig... Han är mest en söt nallebjörn! :) Men visst kan han vara snygg stundvis. Dock har jag nästan inga bilder när han är "i form", de två första bilderna är han inte mycket riden, sista är han under sin bästa tid.
(ha överseende med min sits, är fullt medveten om den :angel:)

73450_1239888892.jpg

53118_1246131255.jpg

68582_1297855396.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
635
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 063
Senast: Lyan
·
Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka