H

Heljet

Jag är på gång att anlägga ridbana hemma och läser noga alla inlägg jag kan hitta angående detta ämne. Generellt verkar alla tycka att ju större desto bättre! Tycker ni att detta stämmer även om man tränar AR? Jag har ganska nyligen börjat tränar AR själv, så ni får ursäkta om jag frågar dumt.

Sv: Storlek?

Har man gott om plats så är det väl trevligt med en stor bana. Beror ju också på hur många som brukar rida samtidigt. Men min egen ridbana är bara 20X32 m och jag tycker det räcker gott åt mig. Vi är oftast ensamma på banan och ibland två. Ibland hoppar den andra ryttaren när jag rider dressyr och det är inga problem det heller. Stor bara är inget måste. Vad har du själv för behov? (Hoppar man ofta banor eller är många ryttare kan det vara ide med mera yta.)

Nja, den kommer i första hand vara för mitt eget behov. Och jag har själv inget behov av att hoppa banor och liknade, utan vill mest ha någonstans att träna AR med mina hästar.

Då behöver du nog ingen jättebana. Ju större bana desto dyrare att anlägga och mer arbete också. Gör en bana som passar dina behov.

16x32 tycker jag är exemplariskt! Då kan du dela allt i 8 och 4 och får bra och jämna storlekar på volter samt en lagom långsida.

Stora banor kan jag få "torgskräck" på med min lille galning. Bra med lite kortare avstånd så att man kan ta hjälp av hörnen oftare. Fast stor bana är kul om man vill löshoppa eller bara släppa lös och rejsa på. Men om det är "AR" som du vill rida så rekomenderar jag 16x32 varmt.

Lycka till!
:)

PS. om du ska göra en AR-bana gör den inte för mjuk. Då känner du inte när hästen slutar svikta i leder och börjar påfresta istället. Lagom är bäst :D

Börja med en fyrkant på ca 10.75x10.75 m, billig och väldigt användbar. Därifrån är det bara att komplettera med upp till kanske 43x22 m.

Tack alla för era råd och tips! Är 16x32 ett sorts standardmått inom AR eller är det helt enkelt en behaglig storlek att rida på?

Nu kanske jag frågar dumt igen, men varför just 10.75? Blir inte det väldigt litet?

Har ni några bra tips på vilken blandning av sand man ska använda sig av för att få lagom hårt/mjukt?

Hej!

Jag tycker att du ska bygga en fullstor ridbana om du har råd, alltså 20x40 eller 20x60. En fullstor ridbana är mer mångsidig, den gör fastigheten mer värd om du en dag ska sälja gården, och den är mer attraktiv om du vill dra in pengar genom att hyra ut den till andra ryttare. Dessutom kanske du inte vill rida AR hela livet - för ganska många är det trots allt en övergående fas.

Vad gäller själva anläggandet så tror jag att Svenska Ridsportförbundet har ett bra material med beskrivningar på underlag, dränering et c.

16*32 ett utmärkt mått! Min är ca 16*30 funkar det med!
PÅ min ridbana har jag naturstenmjöl det har redan en viss inblandning av sand och fungerar perfekt!
Att blanda in sand själv är mycket svårt det har lätt lust att bli för löst och det är absolut inte bra!!!
Då är det bättre med rent stenmjöl och därmed en hårdare bana!

Nu kanske jag frågar dumt igen, men varför just 10.75? Blir inte det väldigt litet?

Har ni några bra tips på vilken blandning av sand man ska använda sig av för att få lagom hårt/mjukt?

Jo, det är rätt litet att rida på och lämpar sig nog bäst för löshästarbete, men det går att använda för ridning också. Kallas normalt för en Picadero med det måttet om jag inte missminner mig.

Kör med Paddex. En kollega till mig har det och är skitnöjd. Blir aldrig för hårt ens vid värsta tjälen.

Efter dagens ridpass har jag ytterligare ett skäl till att inte bygga för litet, och det är när man börjar rida bytesserier.

När man rider fyror är det inga problem. Rider man en serie fyror med tre byten så hamnar man i "rätt" galopp igen efter åtta språng. No problems.

Rider man tvåor så kan man nöja sig med fem språng, då är man också tillbaka i "rätt" galopp igen efter åtta språng.

Men om man ska trimma treor och vill rida mer än tre byten (vilket är lite futtigt för en serie), alltså fem, så är man plötsligt uppe i tolv språng innan man hamnar i "rätt" galopp för att klara hörnet.

Jag testade idag på banan bakom stallet, den är ca 35 meter, och man fick ta hörnet tight, räta ut hästen ordentligt på första språnget och sen börja byta. Diagonalen hade egentligen räckt för fem treor, men han blev liten nervös när han såg hörnet torna upp sig, så det sista bytet envisades han med att göra efter två språng. Och Tristan är då alltså en liten D-ponny.

Vill man så småningom rida byten på volt är det också skönt om inte banan är för trång.

Om man vill lära sig RIDA så är det absolut bästa att ha en liten bana utan staket eller markeringar om banans kanter.
Det finns en anledning till stora ridhus med lutande väggar, man behöver inte rida så mkt då....

Om man vill lära sig RIDA så är det absolut bästa att ha en liten bana utan staket eller markeringar om banans kanter.
Det finns en anledning till stora ridhus med lutande väggar, man behöver inte rida så mkt då....

Håller med föregående talare:bow:

(själv har jag stor för jag har hopphinder)

Håller med Svea.
Även om du vill rida mer på raka spår, löshoppa, hoppa eller har en unghäst mm.

Vill oxå ha stoort.. Nu!
Börjar kännas som om en riktig ridbana är höjden av lycka och målet i livet..:grin:

Behöver man aldrig/rider aldrig på framåt i ex galoppen?

En 60 meters sida är alldeles lagom lång för min unghäst (4-årig connm på 154 med relativt stor galopp) att komma i balans ur hörnet, ges tid all länga mjukt och sedan fånga upp och förbereda innan nästa hörn. Men så rider jag ju inte AR :o

En tanke bara. Man kanske vill rida lite annorlunda längre fram i livet.

Jo.

Och när man väl får till en riktigt bra travlängning så vill man ju inte att den ska ta slut på en gång...

Jag vet inte om det är AR att ha 16x32, men man kan göra bra mycket på den storleken tycker jag. Nu har ju jag tillgång till en stor bana på 30x60 rakt utanför stalldörren, men det är mycket oftare jag rider 700m för att komma till den mindre banan. Den storleken hjälper mig och min häst att rama in oss lite bättre än "hoppbanan". Nu är han ung och jag gissar att det lär dröja några år innan jag känner behovet av att jobba på ökningar och bytesserier, men när den dagen kommer så får jag väl hålla till utanför stallet istället :D (bortskämd)

När jag var i Wien och såg spanska ridskolan så var banan större. Kanske 20x60? Vet inte om det kan kallas AR-bana?? Dom själva kallar hästen (Lipizzanern) a classical baroque-type så jag gissar att det kanske är en "barock-bana"?

Om du har råd att bygga stort, bygg stort!!, du kan ju spärra av om du vill ha mindre. Men... bara gruset till stora banan utanför stallet kostade 200 000kr:eek:. Vet inte hur avancerat det är att "bygga ut" sen, beror nog på hur det ser ut hos dig gissar jag.

Själv är jag inte AR-ryttare enligt boken, men man kan väl säga att ridningen inte är totalt annorlunda. Fokus på samling och bärighet. Min tränare förespråkar 16x32, och det är hon som har fått mig att förstå hur praktiskt det är. Och det borde ju inte vara allt för dyrt heller att bygga??

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 687
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 557
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar