Storlek till 6mån föl? Grimma m.m

C

camhag

Hej Hej!

Jag har köpt ett föl som jag får hem i september, längtar jätte mkt! Skulle redan nu vilja köpa en grimma till tösen, men vet inte hur stor hon kommer vara då. Är det fortfarande fölgrimma som gäller, eller kan man gå över till ponny? Finns ju mer att välja på då...

Sen vill jag vänja henne vid att ha täcke på sig, tänkte köpa ett stall/svett/fleeace täcke som hon kan ha på sig en stund när de kommer in om det regnat eller snöat ute. Vilken storlek blir bra tror ni? Jag hinner ju självklart köpa sen när hon kommer hem och jag ser hur stor hon faktiskt är, men det är ju roligt att planera! :)

Ska åka o titta på henne första gången live om några veckor...spännande!

Sv: Storlek till 6mån föl? Grimma m.m

Beror ju helt o hållet på vad det är för ras. En shettis har ju inte samma storlek som en ardenner :crazy:

Varför vänja in ett föl vid o ha täcke? Det bästa är ju om de kan gå utan så länge som möjligt

Det är ett svenskt halvblod. Jag vill bara vänja henne vid att man lägger på och tar av täcken och att man har på det korta stunder ibland, tex. när hon är blöt för att ha varit ute utan täcke.

Hej,
har också ett föl eller snart snarare 1-åring.
Vi började med fölgrimma och sen ponnygrimma,
när hon blev 8 månader fick hon en cob grimma.
Tycker dem växer såååå fort:rofl:

Lycka till med nya fölisen!

Hon kommer alltså vara ett år när du får hem henne? Då skulle jag satsa på ponny eller cob i grimma. Jag köpte min (oxå halvblod) när hon var 6 månader, hon hade då ponny.

När det gäller täcke skulle inte jag satsa på det. Om du någon gång skulle behöva lägga på för att hon fryser, är det ju bättre med en filt och en täckesgjord. På så sätt slipper du köpa nya täcken hela tiden allteftersom hon växer:D! Sen är jag inget faan av att lägga på täcke på unghästar i onödan, mer än att träna på det. Min som nu är 3 har bara frysit 2 ggr så hon har behövt täcke en kort stund. Men jag tränade redan från början med täcken, schabrak, plast, täckesgjord etc., för att hon skulle vara van vid en massa olika saker mot kroppen. Men då handlade det om korta träningspass!

Lycka till, är ju så roligt att få hem sin bebbe!

Tack för alla svar! Hon är 6mån när jag får hem henne. Ska bli så roligt!

Zeus: Förstår vad du menar, vill oxå att hon ska vara van vid allt möjligt och att man tränar korta stunder. Jag har inte tänkt ha på henne täcke i tid o otid, men vi bor i norrbotten och det kan bli rätt så kallt ibland om man blir blöt, så då vill man ju att hon är van vid täcket om man måste lägga på ett. Eller en filt som du sa.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ja som rubriken säger, vad längtar du till eller efter? Någon dröm som kanske är svår att uppnå som du ändå verkligen önskar eller saker...
2
Svar
37
· Visningar
2 793
Senast: Qelina
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 588
Senast: moster
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 073
Senast: Snubbelfot
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka