Storlek ridvolt och skötselplats?!

Boerperd

Trådstartare
Klurar på hur man i det långa loppet ska ordna upp gården...
Vilka mått ska man ha på en skötselplats?
Hur bred bör gången framför skötselplatsen vara?
Vad är minsta mått på en ridvolt för att man ska ha utbyte av den?
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Ingen som har mått på "sin" skötplats och som kan dela med sig om hur ni upplever den??
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Skötplats, räknar jag som spolspilta. Den kommer få måtten 3*3.5 m. Gången utanför är 3 m bred. Paddocken blir 25*50 m
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

3m bred och 3,5m djup?
Om man inte ska "blaska" m vatten behöver den vara så stor då?
Jag funderar på en "sadelkammar/skötsel stuga" till min lösdrift....
Om man gör en plats 3*3,5 m vatten, räcker det då om dom andra två är 2*3,5 tror du? Kan en stor häst vända på den ytan? Så himla svårt att föreställa sig hur det ser ut i verkligheten!
Har jordbruksverket nån åsikt?
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Jag vill ha gott om plats. Ponera att hästen själv tar upp 1 m i bredd, då har du bara 1 m kvar om du trycker upp den mot väggen. Tänk även på hovslagaren!
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Gången i mitt stall är 1,5 meter och mitt halvblod kan vända sig där, men jag brukar inte be henne att göra det.

2,5 x 2,5 hade räckt alla gånger för mig när det gäller skötselplats/spolspilta. Ridbana bör vara minst 20x20 för min del, helst iaf 20x40. För små spår blir fort slitsamt.
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Minimimått på spiltor är 175cm för mindre hästar, mindre än så ska du inte ha och längden 165 så 2x2,5 meter räcker gott om hästarna inte är för stora eller svårhanterliga, lite större om man vill ha gott om plats. Ridbana handlar mycket om ekonomi men mindre än 20x40 är inget vidare, hade jag haft möjlighet hade jag lagt till någon meter både på längd och bredd typ 22x45 .
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Gången i mitt stall är 1,5 meter och mitt halvblod kan vända sig där, men jag brukar inte be henne att göra det.

2QUOTE]

Din gång är för smal.
Det finns tydliga måttregler gällande uppstallningsplats via Jordbruksverket, gå in och läs (kommer inte ihåg siffrorna och är för lat för att leta).
Det är väl oftast trevligt att ha lite mer gott om utrymme än minimåtten.

Det kan vara så att så smalt mått som du beskriver godkänns vid inspektion om det är en gammal byggnad, men vid nybyggnad som TS skriver om, måste man följa minimimåtten.
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Din gång är för smal.
Det finns tydliga måttregler gällande uppstallningsplats via Jordbruksverket, gå in och läs (kommer inte ihåg siffrorna och är för lat för att leta).
Det är väl oftast trevligt att ha lite mer gott om utrymme än minimåtten.

Det kan vara så att så smalt mått som du beskriver godkänns vid inspektion om det är en gammal byggnad, men vid nybyggnad som TS skriver om, måste man följa minimimåtten.

Jo, jag vet. Jag skrev inte heller att det var optimalt. Det är ett stall från tidigt 1900-tal och jag prioriterade större boxar när vi gjorde om, vi använder inte gången som skötselplats ändå.

Min poäng var ju enbart att det inte behövs 3 meter för att ett halvblod ska kunna vända sig på en skötselplats.
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

kl
Min gång är 2.5 m, det var vad som rekommenderades till ridhästar. 3 m till travhästar pga vagnen.

Det är rymligt, inga problem att få plats med två hästar i bredden eller vända mitt stora halvblod.

Spolspiltan är 3x3 och där är det också gott om plats.

En liten ridbana är bättre än ingen, men kostnadsmässigt blir det inte så stor skillnad och det är bättre för hästarna med en stor bana. Minimum 20x40.
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Fast det kostar ju dubbelt så mycket att lägga på grus på 800kvm än på 400kvm... ;)

(Vi gör en 20*20 nu i höst och är vi nöjda med materialval etc så blir det 20*40 i vår).
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Min stallgång/skötselplats/spolspilta är 2, 5 bred, men har man halv väggar så går 2, 5 bra, har man hela väggar kommer det dock godkännas trångt då där är 3m bättre mått. För endast skötsel spiltan med bara en bjälke som vägg, dvs man kan gå under på bägge sidorna inga täta väggar. Så räcker 1, 5-2m. inte ngt för hovslagaren men det räcker för att borsta och sadla hästen.

20m på ridvolt är lagom, vissa rekommenderar 15 m men det blir för mycket svängande för min del.
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Hur tänker du när du säger att det inte är så stor skillnad kostnadsmässigt med en stor jämfört med en liten ridbana. En stor del av arbetet är materialkostnaden och transporten av materialet och så mycket mängdrabatt om någon är det i sammanhanget. Visst spara man lite men ridbana är ett exempel på där kostnaden är mycket beroende av storleken, åtminstone om man behöver transportera materialet.
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Hur tänker du när du säger att det inte är så stor skillnad kostnadsmässigt med en stor jämfört med en liten ridbana. En stor del av arbetet är materialkostnaden och transporten av materialet och så mycket mängdrabatt om någon är det i sammanhanget. Visst spara man lite men ridbana är ett exempel på där kostnaden är mycket beroende av storleken, åtminstone om man behöver transportera materialet.

Ja, och det går åt mer arbetstid för att "stampa" en större yta, för att breda ut underlaget, för att mäta så att ytan blir jämn, för att lägga dränering.
Mycket dyrt att transportera materialet eftersom det som regel är timbetalning för hyra av lastbil samt arbetstid för chauffören.

Jag gjorde en rejäl ridbana när jag väl höll på och det har jag inte ångrat - trots fakturorna.
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Min stallgång är 2,65. Känns alldeles lagom, funkar även att spänna för eftersom det inte finns täckeshängare eller nåt som tar plats.

Ska göra en volt nu under sommaren som mest är till för tömkörnkng/longering. Blir en oval på ca 19x 25m. Går att rida litegrann, men till det har vi äng, grusväg och en remsa runt hagarna. Ridhus inärheten. Får inte plats mer på tomten;)
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Håller på att rita om mitt stall... Uppbindningsplatserna blir 2,5 breda (x 2,5/3.0/3,5 m djupa) . Tycker personligen inte det måste va 3 m eller mer breda, dock blir stallgångarna 3 m. Men där kommer jag ha sand/spån så där vill nog ingen hovslagare stå ;)

Så här ser ritningen ut än så länge

stall2_51f3bd2cddf2b3402e7610e3.jpg


Det syns lite dåligt men det blir 4 st uppbindningsplatser på ena kortsidan där även ut dörren kommer göras bredare (till minst 2 m bred) och sen 1 i varje hörn på andra kortsidan. Spolspilta kommer göras i en egen del pga fukten osv ... Så den kommer inte ingå i "stallet" sas.
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Därför att det är arbetet med marken, spränga, gräva, jämna ut, flytta massor osv som brukar bli den dyraste delen, och det priset brukar vara för jobbet, inte per m2.

När min bana blev anlagd så jmf vi 20x40 vs 20x60 och skillnaden blev så liten att det vore dumt att välja en liten bana.

Väljer man ännu mindre än 20x40 så blir man väldigt låst.
 
Sv: Storlek ridvolt och skötselplats?!

Jäklar vad stort! Har du någon typ av verksamhet?

Inte än. Det har varit ridskola tidigare, men med för många nedslag av länsstyrelsen så är det ingen verksamhet där nu.
Så det här är ett utkast till min förprövning av stallet.
Det är inte klart än, det ska in hur ventilation ska lösas osv ...
Så jo stort blir det ;) Men kommer inte driva det själv.

Ligger ju i Stockholms utkant så det finns ju många möjligheter till verksamheter att driva sen.

Mitt egna stall kommer ha 6 boxar.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 556
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 372
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 375
Senast: Sasse
·
Anläggning Jag kommer till våren anlägga en ordentlig ridbana men då marken där den tilltänkta banan ska vara är förbunden med EU bidrag som löper...
Svar
1
· Visningar
992
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp