storlek på vagn

fia0

Trådstartare
Jag har hittat en fin trilla som jag är mycket intresserad av att köpa, men hur vet jag att den passar i storlek? Eftersom det är mamma och pappa som finansierar det hela så kommer de troligen att åka och titta på den, men de behöver nog lite mått som de kan gå på. Typ hur breda och långa skacklar det skall vara och så.
Dessutom undrar jag vad man ska titta extra på vad gäller körbarheten?
Det vi har är en kraftigare ponny 136 cm.

Tack för all hjälp :bow:

Sv: storlek på vagn

Hjulen ska vara mkt bra!
Träet ska vara helt och inte ruttet. Järnskoningen ska sitta någolunda bra och hjulen för övrigt i bra skick, helst inte glappa allt för mkt mot axeln heller. Skaklarna utan sprickor eller skador.
Gamla trillor är fina :love: men lite kluriga, för rätt som det är kan en bräda eller ett järn gå sönder, för den är ju mer än 60 år gammal och dessutom använd och inte alltid bra omskött eller förvarad!
Fast om den är billig runt 3-4000 kr eller mindre kan man ju köpa den och rusta den till bruksskick.

Mät din häst, uppskatta en passande bredd på skaklarna, längden är hästens längd från där däckeln ligger till baken + ca 60 cm

/Lisa

Senast ändrad:

Va kul att du väljer en sådan vagn!! Jag har ett par hemma, men ingen helt körklar tyvärr! Det blir projektet för våren, att fixa skacklar till den som har hela hjul! Ska lägga ut bild på den i helgen!

Längden på skacklarna är förmodligen inget problem, eftersom du har en ponny. De flesta trillorna och andra äldre vagnar är ju gjorda för häst. För långa skacklar gör att det blir lite större svängar, och kanske att det ser lite oproportionerligt ut, men det fungerar lika bra för det!

När det gäller skick instämmer jag i vad Lisa säger när det gäller vad man bör kolla, men jag skulle inte betala mer än 1500 eller möjligen 2000 för en som måste rustas innan man kan köra med den.
I bruksskick, alltså den är körklar, hel och frisk i alla delar skulle jag kunna betala möjligen bortåt 6000, alltså om jag behöver måla om, sy nya dynor osv. Det påverkar ju inte användbarheten. Men då ligger 6000 lite på gränsen till dyrt!

Lycka till med ditt letande, och ha inte för bråttom!
Lotta

Det är en mindre trilla, men jag ska mäta och kolla att den fungerar.

Tack för måtten och alla tips!

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 059
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 528
Senast: Treo
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar