Storlek på sto och hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare corvette
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 727

corvette

Trådstartare
Hur mycket större än stoet kan hingsten vara utan att sto får problem vid fölning? Tex kan en c-ponny sto betäckas med en hingst på ca 1,50?

Sv: Storlek på sto och hingst?

corvette skrev:
Hur mycket större än stoet kan hingsten vara utan att sto får problem vid fölning? Tex kan en c-ponny sto betäckas med en hingst på ca 1,50?

Det skall inte vara några problem. Vet en B-ponny som dom betäckte med bla en flyinge hingst(i största laget tycker jag :crazy: ) Men fölningarna har gått bra

corvette skrev:

Inga problem....
Jag har haft en B-ponny (Welsh) på bet. här i år. Min arabhingst är 154 cm och fölet anpassar sig ju sedan för den livmoder den utvecklas i.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Precis som Bubbla skrev så blir fölet aldrig så stort att det skulle vara för stort för stoet att få ut.

PathOfClovers skrev:
Precis som Bubbla skrev så blir fölet aldrig så stort att det skulle vara för stort för stoet att få ut.

Så i praktiken skulle man kunna betäcka ett shettissto med typ en ardenner? inte för att jag skulle få för mg nått sånt men blev nyfiken utifrån svaren jag läste :p

Japp, det kan man. Om man nu lyckas med det...men det finns ju flera exempel på sådana helt osannolika kombinationer.

corvette skrev:

Jag har betäckt två ston med konsoliderad ridponny hingst 148, sto ett e.xx hingst u Welsh sto 136 hög, hennes föl blir troligen c ponny!

Sto2 konsoliderad ridponny 144 cm hög hennes föl är mkt stor kommer troligen att växa över!

I all korsningsavel finns ingen som någonsin kan säga hur stor avkomman blir, använder man dessutom Hbl då kan det bli Hbl oavsett hur liten mamman har varit!

Men frågan var väl inte hur stor avkomman blir som vuxen utan hur stor den är som foster/föl. Om du betäcker en shettis med ett halvblod får du förmodligen inte ett halvblodsstort föl...

Lite lustigt är det att läsa de här olika trådarna om födelsestorlek, tillväxt på korsningsföl.

I ena typen av tråd skrivs det och hävdas ideligen att det i prinvcip går att betäcka hur små ston som helst med halvblodshingst, och avkomman anpassar sig i moderlivet och blir inte ett dugg större än om stoet betäcks med en jämnstor rasfrände till stoet.

För att i en annan typ av tråd flera intygar att det mycket väl går att mäta mankhöjden på ett föl undan ett mycket litet sto och efter en halvblodshingst, och darav kunna förutsäga hur stort detta korsningsföl blir som vuxen.

Det här blir ju mycket motsägelsefullt och sanningen ligger någon annanstans.

Små ston som betäcks med större hingstar, föder föl som begränsas av det lilla stoets livmoder.
Men påfrestningen på livmodern och även vägen ut blir troligtvis betydligt besvärligare än om en rasfrände till stoet var far.

Sådana här föl som livmoderns storlek hindrat tillväxten av, föds ofta av en mankhöjd som om det hade en fader lika liten som sin moder, men grovleken brukar ofta kunna vara betydligt mer än om det varit en hingst i samma storlek som stoet.

Dessa då "små" föl behöver inte vara högre än mankhöjder som i normalfall och med normal tillväxt skulle sluta på en mankhöjd som den lilla modern--men dom bär även gener som för med sig en tillväxt långt över deras födelsehöjd, dom växer mycket fort ikapp sig när dom slipper ut ur sin alldeles för trånga livmoder.

Jag var för några år sedan i kontakt med en veterinärstuderande som skulle göra examensarbete och hon hade under flera jourer på en hästklinik varit med om mycket besvärliga förlossningar som resultat av smått/stort betäckningar.
Hon var intresserad av att forska och se hur ofta komplikationer inträffade, men vid nogranna´försök visade det sig att väldigt många sådana här betäckningar genomfördes av ej godkända halvblodshingstar, utan någon notering i språngrulla och de som fanns i språngrulla var till antalet så få att de inte räckte som statistiskt underlag.
Viljan fanns, men hon mötte på för stora svårigheter att spåra tillräckligt antal stoägare och hon valde istället ett annat område för sitt examensarbete.

Väldigt tråkigt, undersökningen hade varit bra för stoägarna som då fått lite mer fakta kring om sådana betäckningar leder till högre risker för sto/föl.

peråke

Problemet brukar inte ligger inte i fölningen utan i betäckningen. Det är större fara att betäcka ett litet sto med en välutveklad hingst.

*lånar knapp*

Enligt Flyinge anpassar sej alltid fostret till stoet.Däremot kan de börja växa som attan när de väl kommit ut och är födda.

Däremot ska man passa sej för att betäcka ett mindre sto med en större välutvecklad hingst på NATURLIG betäckning...men det har med att göra att stoet kan spricka sönder.

Enligt Flyinge så finns inga gränser för icke lämpliga fäder så länge det handlar om semin...eftersom fostret ALLTID anpassar sej till stoet...åtminstone enligt vad de säger.

En liten fundering då...

Om man tänker sig det omvända, en liten hingst och ett stort sto? Blir fostret då stort och växer mindre sedan eller blir det en större häst som vuxen än det skulle bli med en stor hingst och litet sto? Genetikerna säger ju att mankhöjd har hög arvbarhet och är ganska lätt att förutsäga.

Har man ett stort sto, liten hingst kan fölet i moderlivet få mer än vad det minst behöver av näring, utrymme och hindras förstås inte i sin "programerade" tillväxt.

När sådana föl föds ser man direkt att om det är ett halvblodssto som fött en korsning med en småponnyhingst att fölet känns litet vid sidan av stoet.

Sådana föl är då betydligt större födelsehöjd än om omvänd ordning mor/far rått och de växer till sig på ett mer normalt sätt.

Vilket i praktiken betyder att två korsningsföl som kommer att sluta på samma mankhöjd, kan skilja mycket markannt i födelsehöjd.
Av den anledningen blir det helt tokigt att stirra sig blind på födelsehöjden, utan hur stor ponnyn slutligen blir beror mer på vad den har bakom sig.

Man brukar säga att Stort sto/liten hingst ger bättre typ och då menar man nog att de får normallånga ben till sin kropp.
Medans omvännt Stor hingst/litet sto ger lågställda avkommor, stora kroppar och korta ben "lågställda".

Vad detta beror på eller om det stämmer vet jag inte, men det är mycket vanligt i korsningsavel att se lågställda ponny med förhållandevis stora kroppar.
Dom är så markannt taxiga så man reagerar och denna "tax" ponny förekommer inte hos renrasponnyer i denna utsträckning.

Att på något sätt kunna bedriva någon form av undersökning är mycket tidsödande och språngrulleförda betäckningar är inte så många varje år.

Det har gjorts försök, men allt för många språngrullar är "slarvigt" förda och de uppgifter man behöver som stoets regnr och ägare står långt ifrån alltid, inte helt ovanligt är att stoet endast anges med namn i språngrullan och det blir rena rama detektivarbetet att hitta stoet och ägaren, för att fråga om ett kort eller beskrivande uppgifter på fölet.
Antalet språngrulleförda betäckninar litet/stort är långt under vad ivarjefall jag trodde att det var. Mycket tyder på att denna typ av betäckning är vanligare med "egen" hingst och sådana går överhuvudtaget inte att följa upp.

Av den anledningen blir jag något betänksam när Flyinge uttalar sig om hur sådana här betäckningar fungerar och att de skulle vara riskfria för sto/föl.
Flyingehingstar betäcker väldigt få små ston årligen. Mycket få småstoägare vill betala både seminavgift och halvblodshingstkostnad för att tillverka en ponny.
Däremot är welshhingstarna i betydligt större utsräckning i farten och på det mest finurliga sätt lyckas göra "jätteston" med barn.

Vad jag med säkerhet vet är att kombinationen stort/smått så lämnar welshhingstarna betydligt fler levandefödda föl/betäckta ston än vad halvblodshingstarna gör.

Av tio genomförda betäckningar welshhingst/halvblodssto föds 7,2
föl.
Av tio genomförda betäckningar halvblodshingst/B-C ponnyston föds 5,5 föl.
Siffrorna grundar sig på språngrullar för åren 1998-2002 och är inte speciellt säkra för halvblodshingstarna då siffrorna bygger på ca 20 ston.
Födelsetalet Halvblod/halvblod är också lägre än welsh/welsh så det är också med och spökar, 2003 var halvblodens siffror på tio betäckta ston 6,3.

Just med anledning att de betäckningar som intresserade mest var allt för få och arbetet lades ned i väntan på bättre tider

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Ja det där får du ta med Flyinge.

Förresten var det en artikel i Ridsport där man hade gjort embryotransfer på Flyinge från en tävlande D-ponny och surrogatmamman till detta fosterföl var väl bara B-ponny om jag minns rätt.Det var både bilder och artikel om detta i Ridsport.

När jag frågade Flyinge handlade det om att seminera ett new forest sto (138 cm) med Stanford...vid förfrågningar om riskerna blev svaret; "abolut inga problem, så länge det handlar om semin-fostret anpassar sej ALLTID till stoet".

Emryo transfer fölets surrogatmor var nog en ännu mindre ponny, om jag inte missminner mig något lite grövre ponny. Fölet visade på ASRP´s riksutställning.
Fölet fick 35 p och med bla omdömet outvecklad, omusklad. Hela kritiken finns på ASRP´s hemsida under resultat 2002 Flyinge riks.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Hur gammalt var fölet då?

Outvecklad och omusklad kan ju bero på yttre omständigheter...jag har sett alltför många som har ponnyston med föl i små hagar som knappt är värt att kalla "hage".

Jag tror hon var bara en liten B-ponny?Kanske tom A?(jag minns inte vart gränsen går på A och B?).Ja det var en ganska grov och robust ponny.(minns bilden).

Skulle ju vara intressant om denna forskning fullföljdes. Speciellt i dessa tider då ridponnier avlas fram ur de mest konstiga korsningar i försök att få fram en internationellt slagkraftig korsningsponny. Om man har statistik på vad det blir för resultat borde man ju kunna utesluta de mest konstiga korsningar.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 641
Senast: Hedwig
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
793
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 228
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka