Storlek på silage bal

Shaggy

Trådstartare
Jag letar just nu runt efter vinterns hösilage. Det finns ett ställe i närheten som säljer analyserat på 40 kg bal. Alternativ 2 är att köpa 25kg bal analyserat (betydligt dyrare).
Alternativ 2 vet jag är bra foder men lång transport högt pris och för högt energivärde för min del.
Alternativ 1 ska enligt uppgift vara bra kvalitet på. Jag har verkligen påpekat att det måste vara extremt hög hygieniskkvalitet med tanke på min hästs luftrör.
Frågan är nu vågar man köpa 40 kg bal till 1 häst som får ca 11 kg/dag om det inte är riktigt kallt. Jag vet att balarna i Alternativ 2 skulle hålla sig frächa tillräckligt länge men hur är det i vanliga fall? Jag är intresserad av verkligenheten inte att det sägs att man ska ha balarna öppna max si och så länge för det är skillnad på olika balar från olika leverantörer.
 
Sv: Storlek på silage bal

Jag har använt 40 kg balar med 65% TS till en häst och det gick bra. Förvaringen av öppnade balar i värmen är viktig. Göm dem i ett svalare utrymme ex jordkällare, källare, kallt stall.
Men annars tycker jag att du kollar upp vad du betalar per kilo torrsubstans för de olika alternativen. Kolla även analyserna. Det dyrare alternativet behöver du kan ske inte ge så mycket av som det billigare.
// Linda
 
Sv: Storlek på silage bal

Ts halten ligger i bägge fallen runt 60-65%. Jag vill hellre ha 60% eftersom 65 börjar kännas vanskligt rent mögelmässigt.
Hästen väger ca 500 kg och ska alltså ha minst 8,5kg silage (räknat på 60%) men det tycker hästen (och jag) är för lite. Jag kan inte ge mindre än 10kg, helst mer, eftersom hon då tycker hon får för lite mat och blir jobbig för det.
Då det är riktigt varmt räknar jag med att få slänga endel men villinte behöva göra det när tempen faller till under 15grader dagtid.
 
Sv: Storlek på silage bal

Har du jämfört analys avaren så det dyraste inte inehåller mer näring och har högre TS för då kan det va så att det är det billigaste.

En 40 kg bal räcker i 4 dagar för dig och det borde gå bra om du förvarar det svalt och inte i soljus. Är det svalt i sadelkammarne tex kan du ha den balen du har öppen där och förvara resten på annat ställe.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 839
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 252
Senast: Shixle
·
Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 169
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp