Storlek på rastgårdar?

tanten

Trådstartare
Rastgården/hundparken jag brukar besöka är i storlek av halvannan fotbollsplan.

Men var för ett tag sedan till en större stad i regionen och besökte deras rastgård. Den var pytteligen. Verkade vara i storlek för att hunden skulle kunna få göra ifrån sig, inte mer. Fanns en mindre inhägnad strax intill för småhundar och den var väl som en tennisplan. Jag blev lite förvånad.

Hur stor är en "normal" hundrastgård egentligen? Är det stor variation?

/tanten - inte så berest...

Enligt Luleå kommuns riktlinjer för hundrastgårdar:

”Länsstyrelsen ger rekommendationen att rastgården ska vara minst 400kvm, dock gärna större. I de flesta kommuner är det mellan 1000 och 2000 kvm.”

Kollade några i min kommun och det verkar stämma här iaf.

Enligt Luleå kommuns riktlinjer för hundrastgårdar:

”Länsstyrelsen ger rekommendationen att rastgården ska vara minst 400kvm, dock gärna större. I de flesta kommuner är det mellan 1000 och 2000 kvm.”

Kollade några i min kommun och det verkar stämma här iaf.
400 kvm är ju pyttelitet? 🤔

I en grannby finns en som är en gammal fotbollsplan, men har ingen aning om mått.

Jag har bara sett en som är riktigt stor på det viset att även en stor hund kan få upp farten och sträcka ut, resten har varit i storlek med en större villaträdgård.

De jag har sett har nog också varit mer som villaträdgårdar av olika varianter (allt från väldigt-liten-villaträdgård-storlek till stor-villaträdgård-storlek). Min idé av stor villaträdgård är nog dock en halv fotbollsplan ;) . Jag bor i hus nu med inhägnad trädgård på ca 2500 kvm, och en stor snabb hund kan få upp farten men kommer behöva springa i cirkel en del. Den enda ordentligt stora jag har sett har varit på Ribersborgs hundrastplats i Malmö, som inte är inhägnad (den borde väl vara några hektar i alla fall, om jag minns rätt).

Har varit där det varit stort typ nån hektar och även där de är rätt små typ 20×30 meter så det verkar variera. Oftast är de små inne i ett samhälle så gissar att de ogärna vill avvara så mycket yta till en hundrastgård medans när man är en bit utanför så brukar ytorna vara mer generösa.

Brukar ibland träffa min mamma med hundar i en rastgård för att umgås lite men annars har jag själv inget behov av rastgård då mina hundar springer lösa varje dag ute (bor på landet med stora ytor av fri sikt).

Jag är lite bortskämd eftersom den jag besökt frekvent är på den större sidan - ca en ha. Den är dessutom mycket bra upplagd med blandad terräng, öppen mark runt en åkerholme så man kan gå en slinga på 250-300 m och hundarna kan springa så många slingor de vill under tiden. Även om marken är öppen är det kuperat, så hundarna kan springa uppför/nerför, kuta upp på kullen och spana mm. Hagens längst mått är ca 150 m. Det finns även en förgård som är mindre, men ändå ca 50 m lång så småhundar har gott om utrymme. Här väntar man till man vet om det är ok att komma in med sin hund eller om den löper.

För mina cockrar har jag aldrig haft så stora behov av rastgård. De har kunnat vara lösa på många andra ställen. Men på den tiden jag sammanbodde med borzoi var rastgården viktig. Det var tämligen ofta gäng av vinthundar där (mest saluki men även då borzoi, whippets, faraohundar, samt enstaka afghaner, irländska varghundet och greyhounds) och det var verkligen kul att se dem springa tillsammans. Och nästan alla kom överens, oavsett kön.

Här är hundhagarna ofta mycket små, det finns ett par-tre större inom ca 2 mil men då är de populära och man kan inte vara själv. Och jag litar inte på att alla hundägare har koll.

Jag tänker att det är rimligt att hundrastgårdar är små när marken är värdefull? Den parkyta som används blir ju inte heller tillgänglig för alla, utan bara för vissa hundägare.

I Lund är ytorna relativt små, inne i centrala Malmö är de minimala och några av dem har inte ens gräs. Det är iofs lite trist. De kunde ju satt dit ett par buskar i alla fall.

Har en bredvid där jag bor, en förort till Sthlm, är väl så en större hund kan få upp farten, men sen får den springa i cirklar. Här i Sthlm är de som ligger inne i stan inte så stora, men de kan ofta vara lite kuperade med stenar och stockar och annat.

Jag tänker att det är rimligt att hundrastgårdar är små när marken är värdefull? Den parkyta som används blir ju inte heller tillgänglig för alla, utan bara för vissa hundägare.

I Lund är ytorna relativt små, inne i centrala Malmö är de minimala och några av dem har inte ens gräs. Det är iofs lite trist. De kunde ju satt dit ett par buskar i alla fall.

Finns en jag älskar i Lund, inte massiv men stor nog med en massa träd och buskar. Mycket plats till att springa runt i, och känns lite som ett ideal när det kommer till mindre hundrastgårdar!

Av dom rastgårdar jag besökt så har jag bara hittat en som e stor nog för att mina ska kunna sträcka ut o springa lite. Övriga har vart stora nog för en chihuahua typ, mina mindre (mellan 50-55 cm i mankhöjd) skulle väl kunna ta tre gallopsprång medan mina två större skulle väl bara kunna ta två travsprång om dom springer från ena änden till andra innan dom sitter i staketet så jag e väldigt tacksam o lyckligt lottad som har en stor hage för betesdjur rätt utanför dörren där mina numera springer för här e verkligen inte rastgårdarna gjorda för annat än småhundar 😅

En av de rastgårdar vi har närmast är typ 90m lång. Mätte på enirokarta nu :p Det är absolut tillräckligt för att mina hundar ska kunna springa och leka ordentligt, men det är klart att vi uppskattar större rastgårdar än så. Det som gör den här rastgården bra är att det är många träd, buskar med gångar genom och några omkullfallna träd i den, så hundarna kan springa, finta bort varandra och roas av att springa i cirklar.

Den längsta rastgården i kommunen verkar vara ca 130m. Skillnaden mellan den och vår närmsta blir enorm. Även om den större är långsmal och inklämd mellan en gång- och cykelväg och en stor bilväg så blir det hur bra som helst. Just mina springer dock mer i den mindre, just för att det är mer buskar och liknande där.

Det finns också "skogsrastgårdar" att gå till, men även om de har ok storlek sett till kvadratmeter (den ena är 3000kvm) så känns de mindre eftersom de är snudd på kvadratiska.

Hos oss är rastgårdarna alltid på så oattraktiv mark som möjligt. Små gräsremsor inklämda mellan gångväg och bilväg/järnväg är snudd på standard, för smal mark för fotbollsplaner eller bostadshus. Inget som någon använder till något annat heller (det är knappast parkyta eller lekyta heller, just pga trafiken precis bredvid).

Passade på nu på morgonen att ta en bild där man ser så stor del av rastgården som möjligt, den första jag nämnde i mitt inlägg här i tråden.
rastgård.webp

Det finns kanske 5 m rastgård till bakom mig. Rastgården sträcker sig till bakom buskaget längst bort i bild. Hunden närmast i bild är 62cm hög, hunden längre bort i bild är 68cm hög. Bonuspoäng till den som får syn på tredje hunden, Lily, som är grizzlefärgad :p

Liknande trådar

Övr. Hund Det här kanske låter som en dum fråga, men vi har aldrig haft en hundrastgård där jag bor så jag har aldrig använt en sådan förut och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 452
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Spännande och intressanta hus till salu, del 2
  • Nämen!
  • Sytråden del 4