Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lägger till ridhus på listan. När jag bodde där det inte fanns rastgårdar så pratade jag med en ridhusägare. Det var helt ok att jag lånade ridhuset så att min saluki kunde rusa av sig, förutsatt att jag plockade upp eventuellt bajs och gick om någon ville rida där. Vet många med vinthund som gör såTrädgårdstomt,gård,träningsplaner på hundklubbar,långlina,cykelmotion går även att ha vissa hundar lösa även denna tid på grusvägar,i sandtag,strand och klippor som exempel.
Man får använda fantasin lite sen tycker jag egentligen ganska så få hundar har något behov av att bara springa omkring som vuxna?
Vinthundar kanske?
Men suck, det existerar faktiskt områden i sverige där det inte går så mycket vilt framför nosen på hunden hela tiden, har man en hund som inte bryr sig om vilt finns det gott om ställen där hunden kan få springa lös utan att något vilt märker av det övht.Jo jag tänker också så litegrann.
Men samtidigt, under perioden man inte får ha hundar lösa borde väl teoretiskt alla hundar springa av sig i inhägnad (eller struntar folk generellt sett i regeln? Eller har de hunden kopplad 6 månader om året?)
Nja. Du får ha hunden lös om du har extremt bra koll i form av ett "osynligt koppel" och då syftar man inte på ett flexikoppel.Men suck, det existerar faktiskt områden i sverige där det inte går så mycket vilt framför nosen på hunden hela tiden, har man en hund som inte bryr sig om vilt finns det gott om ställen där hunden kan få springa lös utan att något vilt märker av det övht.
Att det verkligen ska vara så svårt att förstå att alla hundar inte lever för att jaga allt som rör sig. Stör inte hunden vilt så är det okej att ha hunden lös. Det är inte att strunta i lagen bara för att man kopplar loss hunden, det är att strunta i lagen om hunden drar och stör viltet däremot.
Men suck, det existerar faktiskt områden i sverige där det inte går så mycket vilt framför nosen på hunden hela tiden, har man en hund som inte bryr sig om vilt finns det gott om ställen där hunden kan få springa lös utan att något vilt märker av det övht.
Att det verkligen ska vara så svårt att förstå att alla hundar inte lever för att jaga allt som rör sig. Stör inte hunden vilt så är det okej att ha hunden lös.
Mina hundar jagar inte heller efter rådjur harar och hjortar men den här årstiden finns verkligen allt framme på ett helt annat sätt, andmammor med sina bebisar på led bakom och griskultingar på några få veckor med en arg mamma i bakgrunden.Men suck, det existerar faktiskt områden i sverige där det inte går så mycket vilt framför nosen på hunden hela tiden, har man en hund som inte bryr sig om vilt finns det gott om ställen där hunden kan få springa lös utan att något vilt märker av det övht.
Att det verkligen ska vara så svårt att förstå att alla hundar inte lever för att jaga allt som rör sig. Stör inte hunden vilt så är det okej att ha hunden lös. Det är inte att strunta i lagen bara för att man kopplar loss hunden, det är att strunta i lagen om hunden drar och stör viltet däremot.
Jo jag tänker också så litegrann.
Men samtidigt, under perioden man inte får ha hundar lösa borde väl teoretiskt alla hundar springa av sig i inhägnad (eller struntar folk generellt sett i regeln? Eller har de hunden kopplad 6 månader om året?)
Har jag förolämpat dig på något vis?
Tycker det är en rätt otrevlig ton.
Det är ju faktiskt inte okej att låta den springa omkring nej, gå lös på kort avstånd visst, men inte springa av sig.
Även om hunden inte bryr sig det minsta, inte jagar, kommer på inkallning, så om den flänger runt i grönskan så kan den trampa på djurungar som ligger och trycker, skrämma dem, skrämma iväg föräldrarna, utan att vare sig du eller hunden ens sett viltet.
Jag tycker det är ganska viktigt faktiskt att följa de regler vi har angående lös hund, allemansrätt, naturreservat osv, helt enkelt visa hänsyn och respektera den frihet vi faktiskt har så att vi får behållla den.
Sen inser jag såklart att om man verkligen har koll på att ett område inte har mycket vilt, låter hunden springa på grusvägen men inte i gräset, man har stenkoll på inkallningen så är risken väldigt liten att den stör, men fortfarande så är det ju inte lagligt om man ska hårddra det.
Fast det är ju helt lagligt att gå med kopplad hund i terrängen/i gräset hela året. Det finns ingen lag som säger att man måste hålla sig på vägarna. Hur kan viltet veta om den icke-jagande hunden är lös eller kopplad? Viltet har ingen koll på det där med koppel. Observera att jag enbart pratar om lydiga hundar som inte jagar och kommer på inkallning! Jagar hunden ska den inte vara lös utanför inhägnat område.
Skillnaden är väl att hunden i koppel inte kommer i galoppfart så viltet hinner flytta på sig?
Klart den kan komma i galopp? Det är ju knappast så att de som vanligen har 10 meter flexikoppel på sina hundar byter typ av koppel under denna period, om man nu har sin hund kopplad.
Snarare så är det väl vanligt att folk som inte har tillräcklig lydnad på sina hundar har flexikoppel eller långlina, speciellt när de går i naturen. Så att hunden ska få röra sig lite mer.
Ja, precis. Det är ju standard, typ.
Och det är en bra lösning tycker jag. Då har de kontroll över hunden samtidigt som den får lite frihet och de kan träna på inkallning och att bryta jakten utan att ha hunden lös.
Inte alltid. Den enda(!) gång som min äldsta tik tagit ett litet djur så gick hon i vanligt läderkoppel. En mus (eller om det var annan liten gnagare) sprang på gräset bredvid gångväg. Den enda gång hon varit nära på att ta något i skog så var det en fågel som satt i en buske precis vid populär promenadstig och min tik var så nära mig att jag hade ramlat över henne om hon gått närmare mig. Från ingenstans så dök min tik ner i busken och jag hör ett skrämt pip och ser fågel flaxa bort.Skillnaden är väl att hunden i koppel inte kommer i galoppfart så viltet hinner flytta på sig?