Storlek på parhästar

C

Cronis

Har det nån jättebetydelse om parhästarna skiljer något i storlek? Min kallblodsvalack är en maxad d-ponny (147.5), han är tanken att köra i par med en i princip likadan häst, som jag nu har hittat, svartskäck, och rätt lika. Han är 144/145. Men Han är till kroppen något mindre också.
Har det jättestor betydelse? Stegmässigt är dom relativt jämna, och om dom får gå brevid en tid, och "köras in", lär dom inte varandra då? Stegmässigt och sådant menar jag?

*svammel*

Hoppas nån fattar va jag menar :D

Sv: Storlek på parhästar

Prova. Skiljer det för mycket i steget så får du leta efter en annan häst att köra par med.

Som sagt, stegmässigt är dom lika, inte som någon skugga hyggligt jämna.
Det jag va mest orolig för va att den ena hästen va mindre än den andra.

Det beror ju på vad du menar med "spelar roll", men nog tycker jag det är mycket snyggare att ha jämna hästar, och ska man tävla så spelar det nog in lite. Men ska man bara köra för skoj skull så har det väl ingen större betydelse, om dom som du säger är jämna i steget.

Det beror ju på vad du menar med "spelar roll", men nog tycker jag det är mycket snyggare att ha jämna hästar, och ska man tävla så spelar det nog in lite. Men ska man bara köra för skoj skull så har det väl ingen större betydelse, om dom som du säger är jämna i steget.

Jag tänkte mest om den ena fick dra tyngre el. liknande. Eller jag vet inte hur jag har tänkt. :D
Och som sagt, det skiljer inte så många centimeter, på höjden, dock är den ena hästen något kompaktare än den andre, kan det spela roll? (även om steget är lika).

Jag vet inte om det spelar roll på hur dom drar om dom har olika kroppsbyggnad, det är altid svårt att få dom att dra lika även om dom är lika stora, men det är ju en träningssak :)

Det är väl mest för utseendets skull skulle jag tro, såvida det inte vore STOR skillnad mellan hästarna, då kanske de skulle påverkas något. Men när du kör par använder du ju svänglar och en våg som gör att de får ju dra lika mycket båda två.

Jag tänkte mest om den ena fick dra tyngre el. liknande. Eller jag vet inte hur jag har tänkt. :D
Och som sagt, det skiljer inte så många centimeter, på höjden, dock är den ena hästen något kompaktare än den andre, kan det spela roll? (även om steget är lika).

Det bör inte spela någon roll, det finns ekipage som fungerar bra med en häst som är mer slimmad än de övriga. Allt går att anpassa till var och en häst :) Lycka till!

Jag tycker inte storleken är av all betydelse här. Mer viktigt är att dom har ett lika rörelseschema, och ibland kan det vara bra om de är lika långa. Du får som dom andra sa prova hur dom fungerar ihop.

Enligt min erfarenhet behöver det inte spela någon roll...jag har kört flera par med betydligt större storleksskillnad än så, som funkat utmärkt. Viktigast är att de är någorlunda lika i temperament och arbetsvilja, samt att steglängden inte är alltför olika.
Vad som dessutom är viktigt är så klart att draglinor och stångkoppel är avpassade för respektive häst så svänglarna ligger i jämn linje.

kl

här är mina sketisar som jag har, skiljer 5cm.

mindre.jpg

Hästarna vi får köra par i skolan med skiljer sig en hel del men mest på längden men även i steget och temperament den ena är expert på att precis slippa undan att dra något, blir lite jobbigt men det går.

Några cm spelar ingen större roll.
Det är mest så att man måste tänka på att kanske ge den större hästen längre stångkoppel så den får plats vid stången. Många glömmer av detta och kör hästarna lika. detsamma gäller kortsömmen måste anpassas till hästarnas storlek och temprament för att det ska fungera.
Många tror att man skall anpassa draglinorna men de SKA vara lika långa. Man får se till att hålla fram den hästen som inte drar istället.
Jag skulle råda dig till att ta hjälp av någon som kört par mycket. det är inte lätt att lära sig tankesättet hur tömmarna skall anpassas. Vilken häst skall ha längre resp kortare töm, hur många hål kan det skilja, jämna el ojämna hål osv.
/M

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
Körning Ska köpa en sele att köra mina märrar med, vagnen är en tvåsitsig rockard - men tanken är väl att kunna köra dem för annat med i...
Svar
2
· Visningar
1 354
Senast: Znozan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka