Storlek på hingst?

Mysaan

Trådstartare
Jag tänkte betäcka mitt sto nästa år och börjar redan nu fundera på vilken hingst.

Jag vill inte ha en avkomma som blir större än Goldie. Hon är nu vid 5 år 155 cm. Min önskan egentligen är att få en avkomma som är maxad D. Fölet ska vara till mig själv och för pojkarna i framtiden.

Men ungefär vilken höjd på hingst bör jag använda för att inte fölet ska skena iväg i höjd?

Sv: Storlek på hingst?

Beror en hel del på vad det ligger för anlag i Goldie. Så du får gå bakåt i stammen och se hur stora syskon, föräldrar och mor- och farföräldrar är. Finns det stort bakåt så kan det i värsta bli de anlagen som slår igenom även med en lite hingst. Finns smått bakom är ju chansen betydligt större för en mindre avkomma. Men normalt borde en C-ponny kunna ge en avkomma under ponnymåttet.

Sv: Storlek på hingst?

Vad jag vet så ligger de flesta av hennes farföräldrar runt 155-165 cm.

Ska kolla upp det lite nogrannare.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 386
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 634
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka