Storlek på herr ridbyxor, ????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 615
H

Havregryn

Hur funkar det? Har nu äntligen hittat ett par ridbyxor som sambon vill ha?? Men vad nu då? Vad för storlek är vad? Lång smal grabb på ca 190, vad ska han har för storlek???

Sv: Storlek på herr ridbyxor, ????

Beror ju på hur långa ben man har också, vissa långa har korta ben och vice versa.

kan ju inte garantera något, med pikeur och eurostars minsta storlekar med långa ben kanske skulle vara nått? 94 eller 98 är det då som gäller

Senast ändrad av en moderator:

Tjejer verkar ju ha hur många ridbyxor som helst att välja på, men vi killar har lite mer begränsat utbud...
Först får man ju se till att midjemått och benlängd funkar. Ridbyxor brukar säljas i vanliga gammaldags svenska herrstorlekar: 48, 50, 52, etc. Om man drar 34/34 tum (jeans) så är det vanligtvis ungefär stl 52, men det varierar givetvis från märke till märke. Ingen har sagt att det ska va enkelt...
Då han är "lång och smal" så betyder det nästan säkert i ditt fall att han skall ha extralånga ben, som popeye skrev betyder det kanske 98 (lång 48) eller 102, lite beroende på hur smal han faktiskt är (enkelt uttryckt, om hans längdmått i jeans är större än midjemåttet så behövs det). Tvärr så är det inte alla märken/modeller som kommer med extralånga ben.

Steg två är sen att ta reda på om han gillar tighta byxor eller vill ha lite vidd. Jag föredrar att inte ha en massa extratyg runt benen, men många killar gillar inte känslan av att gå omkring i tights som en annan balettdansör, även om byxan är superelastisk. Pikeur och Mountain Horse brukar sitta rätt tight över låren...

Sen är det frågan om gubbveck eller inte gubbveck. Själv skulle jag aldrig köpa ett par ridbyxor med, men även där tillhör jag nog en minoritet.

Har man tur så finns det en tilltalande färg att välja på efter det här, men troligtvis inte, om man nu inte gillar grått eller svart. Ni tjejer fattar inte hur bortskämda ni är som bara kan bestämma er för att idag vill ni ha ett par brunrutiga...

Varför inte köpa tjej-storlek? killarna som hängde/hänger på ridklubben köpte "tjejjstorlekarna" :D

Sellan skrev:
Varför inte köpa tjej-storlek? killarna som hängde/hänger på ridklubben köpte "tjejjstorlekarna" :D
Jag tyckte precis samma sak när jag tröttnade på det högst begränsade urvalet av herridbyxor. Men...

Tjejridbyxorna jag provade hade ett annat förhållande mellan midja och stuss än vad jag var van vid, vilket medför lite väl mycket tyg över höfterna. Och så har de så klart gylfen på fel håll. Och det var nog för att få mig tveksam...

Sellan skrev:

Det kan nog fungera för pojkar. Men det fungerar inte för oss män att ha samma storlekar som kvinnor. Och det är sant! Det är ett elände att hitta ridkläder för män. Urvalet är minst sagt povert.

Hurtigmartina: din sambo har nog inget annat val än att åka till affären och börja prova. Säg till honom att ta med en stor plånbok för i fyndhyllan brukar det inte ligga några herrstorlekar.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 833
Senast: Squie
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka