Sv: Storlek på herr ridbyxor, ????
Tjejer verkar ju ha hur många ridbyxor som helst att välja på, men vi killar har lite mer begränsat utbud...
Först får man ju se till att midjemått och benlängd funkar. Ridbyxor brukar säljas i vanliga gammaldags svenska herrstorlekar: 48, 50, 52, etc. Om man drar 34/34 tum (jeans) så är det vanligtvis ungefär stl 52, men det varierar givetvis från märke till märke. Ingen har sagt att det ska va enkelt...
Då han är "lång och smal" så betyder det nästan säkert i ditt fall att han skall ha extralånga ben, som popeye skrev betyder det kanske 98 (lång 48) eller 102, lite beroende på hur smal han faktiskt är (enkelt uttryckt, om hans längdmått i jeans är större än midjemåttet så behövs det). Tvärr så är det inte alla märken/modeller som kommer med extralånga ben.
Steg två är sen att ta reda på om han gillar tighta byxor eller vill ha lite vidd. Jag föredrar att inte ha en massa extratyg runt benen, men många killar gillar inte känslan av att gå omkring i tights som en annan balettdansör, även om byxan är superelastisk. Pikeur och Mountain Horse brukar sitta rätt tight över låren...
Sen är det frågan om gubbveck eller inte gubbveck. Själv skulle jag aldrig köpa ett par ridbyxor med, men även där tillhör jag nog en minoritet.
Har man tur så finns det en tilltalande färg att välja på efter det här, men troligtvis inte, om man nu inte gillar grått eller svart. Ni tjejer fattar inte hur bortskämda ni är som bara kan bestämma er för att idag vill ni ha ett par brunrutiga...