Storlek på halmbal?

Amk

Trådstartare
Jag ska bygga en ligghall med lucka för att släppa ned halmbalar. hur stor är en k. fyrkantsbal, på ett ungefär?

Sv: Storlek på halmbal?

Jag ska bygga en ligghall med lucka för att släppa ned halmbalar. hur stor är en k. fyrkantsbal, på ett ungefär?
Beror väl på vilken press man använder? Gamla löspressade som väger runt 10 kg till de allra största fyrkantbalarna som säkert väger mer än 500 kg. Omöjligt att svara på. Ett tips är att inte bygga hanteringen efter mått på det sättet eftersom det är lätt att bygga fast sig i något som inte går att köpa senare.

Är du tvungen att ha hanteringen av strö på loftet? Trenden går mot allt större balar på både strö och foder. Det är mycket billigare att köpa storbal och har du plats i markplan så att traktor kan köra fram så kan du säkert få det levererat och inkört till en låg kostnad. Byggnadstekniskt är det också billigare att bygga på mark istället för att ha kraftiga förstärkningar för att bära upp lasten av hö/halm.

Det är lite svårt att förklara, men gör ett försök. Vi bygger ligghallen mot en sluttning. Taket går alltså ut från markplan. För att slippa köra runt så mycket med traktor ska vi släppa ned balarna genom taket (men från markplan...). Det är alltså markplan både i takhöjd och golvhöjd.

De balar vi haft väger runt 3-400 kg, men det bästa är nog att mäta dem på fältet istället.

Om det är så stora balar är det nog bättre att kunna köra in i ligghallen för att stapla med traktorn. Eller har du förvaringen på en annan plats så du bara ska ha en bal i taget? Tänk på att en tillräckligt stor och hållbar lucka blir tung och hålet en riskfaktor för fallskador.

Tack för att du delger dina tankar! :bow:

Förvaringen är på annan plats, så bara en halmbal i taget. De går att köra in dem i ligghallen också. Men dels går inte lastaren in hela vägen, så balen hamnar precis innanför taket. Dessutom måste lastaren köra 3 ggr så långt för att komma dit, vilket troligtvis gör skador på marken. Därför är det bäst att skicka ned en bal i taget uppifrån. Risken är som sagt att luckan blir (för) tung, framförallt med snö på.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
3 080
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, någon som vet hur de olika märkena på rundbalsnät ligger i storlek? Vi har haft dom från granngården, hansbro sport lr va dom nu...
Svar
4
· Visningar
487
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 420
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar