Storlek på grus/singel

Trissa

Trådstartare
Jag måste göra något åt 5-6 kvadratmeter dålig mark framför lösdriften, där blir lervälling så fort det regnar. Vad är lämpligt i grus/singel-väg att lägga på ett sådant ställe? Ungefärlig åtgång och kostnad? Jag antar att det blir billigare om jag kan hämta själv hos grustaget.

Sv: Storlek på grus/singel

Jag måste göra något åt 5-6 kvadratmeter dålig mark framför lösdriften, där blir lervälling så fort det regnar. Vad är lämpligt i grus/singel-väg att lägga på ett sådant ställe? Ungefärlig åtgång och kostnad? Jag antar att det blir billigare om jag kan hämta själv hos grustaget.

Bärlager typ 0-36 eller så är det som ofta är bäst. Det "brinner" ihop ganska bra och ger god stabilitet. Men snåla inte, beställ ett helt lass och lägg rejält. En lastbil på 30 ton brukar sluta på runt 4000 kr inkl moms och transport.

Hos Sydsten finns en krossprodukt som heter Dränmak. Jag minns inte storleken nu, men det är grovt i vart fall. Det kostar omkring 110 kr/ton plus moms om man hämtar det och 145 kr/ton plus moms levererat (i vart fall häromkring, kanske dyrare med längre frakt). En kubikmeter väger 1,5 ton. Jag har lagt sådant material framför mina lösdrifter efter att först ha grävt ur ca 30 cm. Jag tog ingen duk under, det borde jag nog ha gjort. Jag kan inte utvärdera resultatet ännu.

Bärlager typ 0-36 eller så är det som ofta är bäst. Det "brinner" ihop ganska bra och ger god stabilitet. Men snåla inte, beställ ett helt lass och lägg rejält. En lastbil på 30 ton brukar sluta på runt 4000 kr inkl moms och transport.

Typiskt att jag betalade mycket mer. :(

Jag bor precis granne med krossanläggningen också. :(:(

Jag har lagt ut stenmjöl med en markduk under på ett duktigt lerigt ställe precis utanför stallet. Blev kanon.

Hälsning Maja

Jag har lagt ut stenmjöl med en markduk under på ett duktigt lerigt ställe precis utanför stallet. Blev kanon.

Hälsning Maja

Skönt att det fungerar bra!

Men, vilken typ av markduk ska man ha? Var kan man få tag i den, hos vilken typ av företag alltså?
Och, hur gör man med kanterna på markduken så de inte letar sig uppåt efter ett tag ?

Ursäkta många frågor, men det börjar kännas ganska aktuellt att åtgärda ingången till min lösdrift :eek: den är verkligen hemskt lerig...

Ta reda på hur tjockt lager grus du måste ha ovanpå duken innan du bestämmer vilken duk du ska ha. Ju högre kvalitet på duken desto tunnare lager grus. Men ju tjockare duk desto dyrare är den. (Men ett skyddslager på ca 30 cm är ett måste om du ska köra på den med t ex traktor när du mockar ur lösdriften). Är det morän eller sand under matjorden behöver du ingen duk alls.

Du bör gräva bort matjorden innan du lägger duk och grus. Är det torrskorpelera under så undvik att röra i den så mycket som möjligt. Är det lös lera och/eller silt så bör du gräva bort den för bästa resultat. Dock kan du återfylla med jord (morän) till måttet duken kräver under den yta du vill ha när allt är klart. (Morän är billigare än krossat berg, men transporten kostar ju fortfarande.)

Kom ihåg att ytan, ända från botten, ska luta BORT FRÅN LÖSDRIFTEN så att du inte får vattenproblem.

Bärlager, 0-35 eller 0-40. Avsluta med ett tunt lager, 3-5 cm, av 0-18 så du får en tät yta. Fråga den som har bergtaget om de inte har nån "skräphög" med lite osorterat material (och kräv ett billigare pris än för bärlagergrus!!!). Det gör ju inget om det förekommer stenar upp till 200 mm om du ändå ska täta av med 0-18.

Fuska inte med underarbetet. Det tjänar du på i längden.

:bow: Tack för kloka ord!
Jag har tur eftersom min lösdrift ligger i uppförsbacke från hagen sett så det är god avlutning. Däremot är det djup lera, så först ska vi gräva ur ett försvarligt lager...

Nu ska jag bara ta reda på vart man hittar själva markduken!

Kolla om ni har några vägbyggen i närheten eller fråga de som har vägunderhållet i ditt område. Det är ju inga mängder du behöver, så de borde kunna vara schyssta och låta dig köpa några kvm om de har.

(Jag tror att ni hör till området Norra Värmland, och i så fall är det Skanska som har driften från och med i år. Det var Vägverket Produktion förut (Torsby-området). Det kan vara en idé att även ringa Vägverket Produktion och fråga om de har någonting kvar i området.)

Edit: Går du helt bet så PM:a mig få se vad jag kan göra. Jag skulle ju kunna ta 45:an hem istället för 62:an en torsdag. Men vi har bara klass 4-duk (den dyraste) och min chef törs ta betalt...

Senast ändrad:

Tack snälla för erbjudandet!!!
Jag ska se vad jag kan hitta på egen hand, om inget dyker upp skickar jag dig kanske ett pm. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Skulle jag gått in i detalj vad mina föräldrar har gjort mot oss barn så vet jag att jag hade fått många av era mammahjärtat att brista...
Svar
7
· Visningar
4 887
Senast: Petruska
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 997
Senast: Lickety
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 801
Senast: Skywalker
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka