Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Antar att du menar mank.höjd...
Det finns kanske ingen direkt önskvärd höjd, men 155 - 165...det är så mycket beroende på vad man ska "använda" hästen till...
Ska den springa slät så kan det vara bra om hästen inte är över 1.70 eftersom i banorna i Sverige är betydligt snävare i kurverna i t.ex England och hästen tappar fart.
En hinder/Steeplechase häst så kan den då vara hörgre.
Point to Point hästar brukar vara väldigt stora.
Jag är inget proffs på storlek på galoppörer...
Men tror jag fått med det viktigaste...lycka till
P.s. hoppas att Annika eller Ninnni kollar så kan du få ett bättre formulerat svar D.S
Jag föredrar hästar som ligger runt 163-165, men här i sverige får man ta vad som erbjuds ;-). Men ponnyer är oftast i minsta laget och hästar på 175+ har ofta svårt att ta sig runt svängarna speciellt på Täbys gräs. Men det har inte bara med storleken att göra aktionen/rörelsemänstret, härstammning och anatomin är också viktig!
Jo såklart, jag förstår att det är viktigare hur fort de springer än hur stora de är... Jag bara undrade för jag var på Göteborgs Galopp igår och de var mindre än jag trodde. Med mitt ögonmått uppskattade jag flera (av fullbloden) till klart under 1.60 och det trodde jag var ovanligt.
Ekonomi & Juridik Nej jag tror inte det går att få ekonomisk bärighet i det, om ni skall bygga upp nytt på en tom markbit. Ligger det nära storstad kan ni...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.