Storlek på galoppörer?

Sv: Storlek på galoppörer?

Vad är medelhöjden på galoppörer?

Vilken höjd är önskvärd?

Antar att du menar mank.höjd...
Det finns kanske ingen direkt önskvärd höjd, men 155 - 165...det är så mycket beroende på vad man ska "använda" hästen till...
Ska den springa slät så kan det vara bra om hästen inte är över 1.70 eftersom i banorna i Sverige är betydligt snävare i kurverna i t.ex England och hästen tappar fart.
En hinder/Steeplechase häst så kan den då vara hörgre.
Point to Point hästar brukar vara väldigt stora.

Jag är inget proffs på storlek på galoppörer...:confused:

Men tror jag fått med det viktigaste...lycka till

P.s. hoppas att Annika eller Ninnni kollar så kan du få ett bättre formulerat svar D.S

Specificerar mig lite, vad är önskvärd mankhöjd på slätloppshästar i Sverige?

Jag föredrar hästar som ligger runt 163-165, men här i sverige får man ta vad som erbjuds ;-). Men ponnyer är oftast i minsta laget och hästar på 175+ har ofta svårt att ta sig runt svängarna speciellt på Täbys gräs. Men det har inte bara med storleken att göra aktionen/rörelsemänstret, härstammning och anatomin är också viktig!

Jo såklart, jag förstår att det är viktigare hur fort de springer än hur stora de är... :D Jag bara undrade för jag var på Göteborgs Galopp igår och de var mindre än jag trodde. Med mitt ögonmått uppskattade jag flera (av fullbloden) till klart under 1.60 och det trodde jag var ovanligt.

Det finns många 150-160 och det händer att de är under ponnymåttet också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Som rubriken lyder.. vilken gren/grenar eller annat inom häst sysslar ni med och hur kom det sig att ni började med just det?
2
Svar
36
· Visningar
1 892
Senast: Roxy
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Behöver tips på vattentät (inte bara vattensvvisande, det funkar inte i slasket) längre vinterjacka till 9-åring. Storlek 134/140...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: AlinaT
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka