Storköp, är jag ensam om att köpa storförpackningar?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare avslutat medlemskap
  • Startdatum Startdatum
A

avslutat medlemskap

Ja som rubriken lyder, är det ovanligt att som ensamhushåll-liten familj köpa storköksförpackning av basvaror? En kompis och jag var till Norrköping igår och som vanligt svängde jag förbi Citygross och handlade det som var på väg att ta slut bla. socker, marsansåspulver och potatismospulver och eftersom jag alltid sneglat på pris/kvalitet så vet jag av erfarenhet att storköksförpackningar lönar sig så det blev en säck socker (25 kg) :p samt 4 kg marsanpulver och 2,5 kg potatismospulver. Kompisen höll på att smälla av när han såg sockersäcken och då kom kommentaren "har dom inte storpack med jäst också för det är ju snart midsommar". :rofl:
Bara marsansåskartongen kostade bara en tredjedel så mycket som på lokala Willys hemma i stan och potatismospulvret hälften så mycket och sockret var 2 kronor billigare per kg så nog lönar det sig att hamstra stapelvaror allt.

Är det verkligen så ovanligt det jag gör eller finns det fler som handlar likadant?

Jag gör det på vissa saker. Men mitt problem är att jag inte har plats för det tyvärr. Sen är nästa problem att det inte används upp innan det blir dåligt och då känns det som jag kastat pengarna i sjön fast jag försökt vara ekonomisk.

det ovanliga är väl att du som ensamstående köper storpack. ;)
Vi är 6 personer i familjen och ja, det händer att jag köper storköksförpackningar av diverse saker. Har flera gånger funderat på just mjöl och socker (ffa till hösten när det ska saftas och syltas), men det faller på att jag inte har något bra förvaringsalternativ.

Jag vill ha ekologiskt rå-socker, det har jag aldrig sett i några 25 kilos förpackningar. Mjöl å sånt, jag bakar aldrig. Däremot toa-papper, schampo och sånt köper jag i storpack.

Jag kan däremot tycka tvärtom, jag är singel jag har inget behov av en 1-kilos ost, eller 500g Ruccola då skulle jag få käka ruccola och ost i en vecka. Så varför finns det inte mindre förpackningar.

25 kg socker? :D vad ska jag med det till? Vad använder du så mkt socker till? Gör saft?

Köper storpack på vissa varor.
Men jag bakar tex väldigt sällan så använder väldigt sällan socker och vetemjöl etc.
Det skulle ta många år för mig att använda upp stora förpackningar av detta.
Risken finns att det inte kommer användas och till slut slängas. Och det känns onödigt att slänga mat.

Jag brukar välja minsta förpackningsstorlek. Trots det har jag salt med bäst före-datum 23 maj 2014 i skafferiet. (och det använder jag)
Det händer att jag köper tepåsar i 100-pack för det kan gå åt 20 per vecka.
Jag har lite fobi mot stora matmängder.

Jag handlar bara sånt som har obegränsad hållbarhet, frystorkat tex. håller i evighet trots en bäst-före-stämpel om det inte utsätts för fukt och mjöl har också ganska extrem hållbarhet. Socker går åt till sylt på hösten, salt till inläggningar liksom ättika (finns på dunk) för att inte tala om ris och pasta som har obegränsad hållbarhet. Jag bor ju på landet så plats finns det, största utmaningen är råttsäkringen men gamla torkskåp som luftkanalerna är igensatta på stänger dom kräken ute samt spindlar, ohyra och damm.

För mig är storpack oftast ingen vinst ekonomiskt eftersom jag inte hinner äta upp det. Det blir bara dåligt för miljön. Jag tänker mer på vad jag köper och köper inte saker för att det är billigt om jag inte vet att jag kommer hinna äta upp det.

25- kilos säckarna med socker som TS nämner får mig att tänka på ett program på tv där de handlar med kuponger. Så de får massa varor grAtis. I det programmet var det em kvinna som hade 79 flaskor senap. Hon hade inga planer på att hinna äta upp det eller ge bort det men det hade ju varit gratis.

Jag tycker tvärtom, ofta är till och med normalstorleken på en förpackning för mycket för mig. Jag bor ensam och har sällan besök som äter något medan de är här, så jag har verkligen inget behov av storpack. Skulle önska att det fanns mindre förpackningar av fler saker, det är inte så kul när de står och blir dåliga för att jag inte hinner använda upp dem i tid. Jag har inte jättemycket förvaringsmöjligheter heller, så jag försöker att inte köpa mer än jag gör av med inom rimlig tid.

Jag handlar bara sånt som har obegränsad hållbarhet, frystorkat tex. håller i evighet trots en bäst-före-stämpel om det inte utsätts för fukt och mjöl har också ganska extrem hållbarhet. Socker går åt till sylt på hösten, salt till inläggningar liksom ättika (finns på dunk) för att inte tala om ris och pasta som har obegränsad hållbarhet. Jag bor ju på landet så plats finns det, största utmaningen är råttsäkringen men gamla torkskåp som luftkanalerna är igensatta på stänger dom kräken ute samt spindlar, ohyra och damm.
En kompis till mig köpte förut 25 kilos säckar med pasta och ris. Men jag skulle inte göra det.
Jag tror det är en kombination av plats och sen ser jag liksom inte meningen. Jag äter mer färska saker och är inte någon storkonsument av torrvaror.

Jag har lite fobi mot stora matmängder.
Den dan det är slut i skåpen och du inte kan ta dig till affären kommer du att förbanna dig själv, jag lovar. Jag hade det så när jag precis flyttat ut i spenaten men en bruten handled och inte kunna köra bil fick mig på helt andra tankar, nu klarar jag nog ett år utan kontakt med en matvaruaffär misstänker jag. :p

*Nejdå, jag preppar inte för zoombieapokalypsen, bara för invasionen från rymden,,,,,* :angel:

En kompis till mig köpte förut 25 kilos säckar med pasta och ris. Men jag skulle inte göra det.
Jag tror det är en kombination av plats och sen ser jag liksom inte meningen. Jag äter mer färska saker och är inte någon storkonsument av torrvaror.
För mig är det en kombination av plats, pris, bekvämlighet och säkerhet. Det finns inget som garanterar att jag kan ta mig till affären på en längre eller kortare tid, det kan handla om trasig bil eller att jag själv blivit trasig och då är det ganska skönt att ha basvaror i lager.

Det jag gör är att utesluta sådant som jag inte behöver ha i mina skåp.
Köpte visst nåt paket socker då jag kulle ha besök här och vi skulle koka äppelmos, men det paketet är inte öppnat än, är väl tiotalet år se. Så 25 kg socker är meningslöst. Men nån säck mjöl av olika sorter har jag funderat på.

Enda gången jag gör det är när jag köper fem liters dunkar med olja men det är till hästen.
Själv köper jag så små förpackningar som möjligt. Lagar sällan mat och har inte plats.

Den dan det är slut i skåpen och du inte kan ta dig till affären kommer du att förbanna dig själv, jag lovar. Jag hade det så när jag precis flyttat ut i spenaten men en bruten handled och inte kunna köra bil fick mig på helt andra tankar, nu klarar jag nog ett år utan kontakt med en matvaruaffär misstänker jag. :p

*Nejdå, jag preppar inte för zoombieapokalypsen, bara för invasionen från rymden,,,,,* :angel:

Jag har bara mat för några dagar (inte ens det ibland), men bor inom 200 m från Coop och Lidl. För en månad sedan var det några timmars strömavbrott men det lär dröja innan det händer igen.

Jag har också en del konserver etc vilket känns bra om något händer. Men jag har inget behov av att ha mat hemma för ett år.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka