Storhoppande Unghäst

Pearlow

Trådstartare
Var på ridhuset igår och hopptränade mig fina kille, han är alltid tjollrig och rädd för det mesta. Men när det gäller hinder så ICKE, han hoppade allt vi styrde på! Min fina kille :d

Problemet är bara att han hoppar så jvlskt högt över, vi tränade på 100cm hinder och han hoppade 140-150 över. Jag flög som en katapult upp ur sadeln och min mamma ropade från läktarn:
- Jag tar emot dig nästa varv :grin:

Så långt över flög jag, går nu med en stukad fot också pga. när vi landade så måste det ha blivit sånt tryck ner i sadeln så foten helt enkelt vart stukad :angel:

Men jag är nöjd och glad över att ha en sån hoppvillig häst även om han inte har hoppat nå mycket. Tränar mest hemma på 50-60 hinder för att han ska känna att det är roligt och inte jobbigt.

Min ridinstruktör var helnöjd och sa att nu har jag banneme fått tag i en lovande hopphäst, :love:

Men nu har jag en fråga, något som har eller är med om det här som kan ge mig tips på hur jag ska hålla mig kvar i sadeln? Och inte flyga 1 m över han i varje hopp ? :D

make-up-1203_32845175.jpg
make-up-1217_32845126.jpg

Min underbara kille :p

Sv: Storhoppande Unghäst

Du får ju försöka träna upp din sits och börja då med låga hinder. Försök ha stadiga skänklar och ta gärna ett man tag för att få extra stöd.

Ska tänka på det, men han har stor bakbensteknik eller vad man ska säga. Han är rädd som sina bakben och slår upp dom högt över och det är då han skickar mig upp i luften om man säger så :grin:

Så det är ju som bra just när han tar satsen, även om han satsar grymt stort så hänger jag ju med. Men det är väl när han slår upp med bakbenen som jag flyger :o

Jag vet hur det är när hästen trycker till över hindret och man skickas fram, det är jobbigt och svårt att bibehålla balansen. Nu vet jag inte hur du följer hästen men man får passa sig lite så att man inte kastar sig fram med sitt överliv och då hamnar för långt fram, samtdidigt så får man absolut inte komma från en drivande lite bakåtlutad stil heller för då far man i väg över hindret när trycket från bakbenen kommer.
Försök att bibehålla din position där du är lätt framåtlutad, axlarna något framför höfterna. Med den positionen får du lättare balans och klarar av trycket lite bättre. Nu försvårar det ju att hästen överhoppar sig så mkt så jag förstår att det inte är lätt! Fast det lär bli bättre när hästen får mer rutin. (Som sagt jag vet inte hur du rider utan ta detta bara som tips)
Att jobba hemma med cavalleti och bommar kan hjälpa hästen att slappna av och känna sig säker och inte överhoppa sig så mkt.

Jag fick problem med min rygg då den alltid "knäcktes" till när min häst tryckte till med ryggen över hinderna. Men man lär sig efterhand hur man bäst följer sin häst.

Jag skulle köra på sadelklister. Hjälper skänklarna att sitta kvar vilket, i alla fall jag tycker, hjälper en att bibehålla balansen bättre! Håller även med Emsam och Splittan, träna, träna, träna och sen kommer det gå gallant =)

Håller med om sitsträning, men framför allt att du inte ska hoppa 1 m-hinder på ett tag.

Hur högt över är han när du tränar hemma på 50-60 cm?

Jag hade valt hindrens höjd efter hur högt han hoppar över dem, om du förstår vad jag menar. Det verkar som om du vill att han ska hoppa runt 1 m eftersom du hade hindrena på det senast. Ex: Om du har hindrena på 80 cm och han hoppar så det är en marginal på 20 cm, blir det ju perfekt.

Att för en unghäst hoppa 1,40-1,50 m regelbundet måste slita oerhört - speciellt om ryttaren inte sitter i balans.

Underbart att han är så hoppglad:)

Har samma problem som du med min ena häst. Han har en vansinnig kraft i sina språng och hoppar onödigt högt. Han är väldig valpig, det brukar ju mogna bort med tiden. Det du kan göra under tiden är att träna mkt på småhinder, tills den coolar ner sig lite och träna upp dig själv till att bli balanserad, stark (alltså i god fysisk form) och följsam. Träna mkt på ridning i lätt sits, gärna med lite kortare läder - även när du ej hoppar.

Exempel där han tagit jättesprång o jag INTE kunnat hänga m på ett bra sätt... :cool:

IMG_1476.jpg

Daiko_TibroKM_4.jpg

IMG_2242.jpg

IMG_2239.jpg

Kanske löshoppning vore något att prova om ni inte redan gör det?
Då får han ju vänja sig vid hinder och hur mycket han behöver ta i utan att du åker på katapulteffekt:D

Träning träning och åter träning. Viss unghästar tar ju för vana att överhoppa sig på hinder,men det brukar lägga sig lite med tiden och allt eftersom man börjar träna lite mera.

Mitt tips: Rid mycket bommar och små små cavaletti hinder, 30-40 cm. Nöta kanske inte rätt ord, men använd dig mycket av dessa i den dagliga träningen för att lära hästen att man inte behöver ta i så att man kräks över varje hinder:D
Öva på att sitta korrekt, dvs bra stöd och tramp i stigbygeln, inte knipa med knäna, upprätt sits så att du inte faller fram när hästen hoppar eller i landningen. Försök ha balansen i kroppen och inte i handen så brukar det gå bättre efter lite träning. Blicken är också superviktig, tänk innan ett språng att du ska titta upp i taket(och gör det bokstavligen!) Då hålls överlivet lättare på plats och du får lättare att hålla dig kvar i sadeln.

Har själv en lite äldre häst som titt som tätt får för sig att överhoppa sig, men man lär sig med tiden hur man ska sitta kvar i landningen:angel:

jätte söt pålle du har.

Min 6åring e likadan hoppar jätte hopp med en jäkla ryggaktivitet de har blivit bättre med tiden men hon hoppar fortfarande väldigt kraftfulla språng.

I början var det jätte svårt att sitta kvar och en gång hoppade hon mig ur sadeln, hon är jätte lydig och fin mellan hindren stoppar aldrig, men hoppar som en studsboll.

Det hon behövde var att hoppa lite oftare, bara några språng och väldigt låga hinder. nu hoppar jag 2 ggr i veckan och varannan vecka ett av passen för tränare (rider dressyrlektion varannan vecka)

Jag bygger upp några få låga hinder ca 40-50cm och lite bommar på marken, väldigt enkla övningar så hon får hoppa små hinder regelbundet det har gjort så hon börjat hoppa normalt. Det hon behövde var att få rutin och hoppa mkt mera.

Senast ändrad:

Den här tråden ska jag följa med spääning :angel:
Ponnyn jag rider överhoppar sig väldans mycket på tävling och jag är nära att åka av i vartenda språng känns det som :p
26742523.jpg

Exempel där han tagit jättesprång o jag INTE kunnat hänga m på ett bra sätt... :cool:

IMG_1476.jpg

Daiko_TibroKM_4.jpg

Fast på dom här bilderna ser ju språngkurvan helgalen ut... mer som ett stillastående grodhopp rakt upp och hängande... förstår om du hamnade ur balans... de sista bilderna (som jag inte tog med i citatet) är mer runda språng även om väldigt överhoppade...

På den översta är inte språngkurvan konstig alls, det är bara att språnget blev så vansinnigt stort och jag var inte alls beredd. På den nedersta stannade han till först och sen katapulterade han rakt upp.

Ibland hoppar unghästar gärna mer uppåt än framåt, och blir då svåra att följa. Är det så, så hjälper det ofta att driva framåt över hindret, eventuellt en liten spöhjälp för att få dem att tänka framåt. Om det inte är så, så är det bara att öva. Hästen hoppar fömodligen mer och mer avslappnat och du vänjer dig allt mer vid hans hoppteknik. Håll i manen så länge... :laugh:

Tack för alla tips det var verkligen välbehövt :) ! Ska hoppa lite mindre hinder här hemma och försöka dra in honom på ridhuset 1-2ggr i månaden men endå inte hoppa den höjden. Utan mest så han får rutin och så han tycker det är enkelt och roligt osv.

Tänkte först ta ut honom som hans första tävling 90cm på srk den 8maj, men det blir nog hippologum den 22maj ist. Fast på samma höjd då, men först vill jag känna att han känns helt redo och att jag har lyckats lära mig sitta kvar :angel: !

Men vi ser väl de kanske inte blir tävling då heller, det beror helt på hur han känns och om jag har lärt mig hänga med bättre. Vill ju inte det ska se ut som en cirkus på banan + allt jag vill absolut inte att hästen ska komma in och känna att den ska behöva ta i järnet på första tävlingen. Mitt mål är att han ska tycka det känns enkelt och roligt, så att han kommer se tävlingsbanan som en positiv upplevelse :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag fick mig en ordentlig flygtur från en unghäst jag hade för tre år sedan. Han precis landa i sadeln när hon reste sig i panik (av...
2
Svar
35
· Visningar
4 966
Senast: Tilja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Hoppning NU börjar mitt självförtroende tryta. Jag och min fina unghäst (blir fem år i april) är på hoppträningar varannan vecka. Hon är en...
Svar
6
· Visningar
1 698
Senast: IrishDraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30