STORA ! Tävlingstråden

S

Spenna

Måste fråga er alla..Hur i :devil: namn..sätter dommarna poäng på en Islandshästtävling..Jag har aldrig förstått mer än att man skall visa upp hästen alla gångarter...:crazy:
Vad är max poängen ?.. :confused:
Har man tid på sej ?
Dessutom..Finns det någon MAX! Vikt för hur mkt utrustningen får väga..Vilken utrustning är tillåten/Icke tillåten ? :smirk:

Hur skall man förbereda sej..Skall man undervika att träna för mkt på t.e.x Tölten ? :eek:

Skall man typ..fläta man och svans..eller skall det bara vara "Naturell" Islandshäst ? :bump:

Snälla..Ge mej lite svar/tips..Jag skulle nog behöva det i framtiden om jag ger mej ut på banan :crazy:

Sv: STORA ! Tävlingstråden

Mánadis skrev:
Måste fråga er alla..Hur i :devil: namn..sätter dommarna poäng på en Islandshästtävling..Jag har aldrig förstått mer än att man skall visa upp hästen alla gångarter...:crazy:
Vad är max poängen ?.. :confused:
Har man tid på sej ?
Dessutom..Finns det någon MAX! Vikt för hur mkt utrustningen får väga..Vilken utrustning är tillåten/Icke tillåten ? :smirk:

Hur skall man förbereda sej..Skall man undervika att träna för mkt på t.e.x Tölten ? :eek:

Skall man typ..fläta man och svans..eller skall det bara vara "Naturell" Islandshäst ? :bump:

Snälla..Ge mej lite svar/tips..Jag skulle nog behöva det i framtiden om jag ger mej ut på banan :crazy:

Domarna sätter en poäng mellan 0-10 och bedömer då Takt, tempo, form och aktion.
Enda grenen där tidtagning sker är i passlöpen.
Finns ingen maxvikt för utrustning. Förutom boots m.m. som får väga max 300g/ben
Vilken utrustning som är tillåten beror helt på vilken klass du startar.
I lättklass tävlingar får man ej rida på något slags stångbett t.ex.

Man tränar på det som är svagt och stärker upp hästen.
Rider hästen i alla gångarterna och tänker mkt på takt och tempo.
En häst med "samlad grisepass" får mindre poäng än en med högre tempo men ren takt liksom. Träna på det du gör vanligtvis liksom, eftergift och få med rygg/bakben i gångarterna. Men man får inte glömma att ha kul också :D

Man får inte förändra hästens utseende, dvs fläta man och svans m.m.

det var väl det :D
finns nog mkt mer att tillägga men det får någon annan göra :angel:

Michis skrev:
men endast i lättklasstävlingar väl ?

Nej.
Själva punkten "Sits och inverkan" är borttagen i öppna klasser, men i varje poäng skall bedömning för allt ingå.
T.ex. när domaren ger dig poäng för arbetstempo tölt tittar h*n på hästens takt, tempo, aktion, form och din sits och inverkan för att ge dig sin poäng. Hängde du med?

/Malin

Freyr skrev:
Nej.
Själva punkten "Sits och inverkan" är borttagen i öppna klasser, men i varje poäng skall bedömning för allt ingå.
T.ex. när domaren ger dig poäng för arbetstempo tölt tittar h*n på hästens takt, tempo, aktion, form och din sits och inverkan för att ge dig sin poäng. Hängde du med?

/Malin

Jag hängde med :D
Alltid lär man sig något nytt.

OT: Hört ngt om uttagning ? Börjar väl kanske bli lite körigt :crazy:

Har fortfarande inte hört nått. Har ringt runt i regionen och ingen verkar veta nått. :(

/Malin

Liknande trådar

D
Islandshäst hej hej alla inbitna islandsmänniskor. Vad jag har förstått så är det en hel del som tävar här inne. Och dom flesta verkar vara mer...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 100
Senast: Sarah_Andersson
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 382
Senast: Niela
·
J
  • Låst
Övr. Barn Har ett svårt dilemma. Börjar från början: Jag och min sambo(som har två barn sedan tidigare äktenskap)har olika syn på detta med...
2
Svar
36
· Visningar
2 794
Senast: Inte_Ung
·
J
Islandshäst Premiärtävling för mej och Pållan till helgen i lätt fyrgång. jag har förstått att takten är det som domarna först dömer på men...Nu...
Svar
4
· Visningar
2 015
Senast: josse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka