någon idé att forts tävla?

Sv: någon idé att forts tävla?

Oj då, nu verkar folk ta illa upp!!
Jag menar rent generellt, inte nått påhopp på enskild person.

Hästen är inte gjord för att bära en människa på ryggen, det tror jag alla vet. En häst som står stilla bär en större del av sin vikt på frambenen än på bakbenen. När en ryttare kommer upp på hästen är det fortfarande mest vikt på frambenen. För att åstadkomma jämnvikt och skona hästens framben måste hästen formas så att den tar i mer med sina bakben när det gäller att bära vikt. Inte bara skjuta på för att få mer fart. När en häst gör det kallas det för att den trampar in under sin egen tyngdpunkt. Genom gymnastisk träning av hästen förskjuts tyngdpunkten bakåt och hästen ökar sin resning och överlinjen blir väl rundad. Du får en ökad samling och gångartskvaliten förbättras.

Låsningar och stelhet i bogen, nacke, dåliga ryggmuskler, osv... Det finns många exempel på skador som kan relateras till dålig ridning.

Det är oerhört svårt att rida och det tar lång tid att lära sig denna konst, men jag tycket att när man tar på sig ansvaret att skaffa en häst följer även ansvaret att rida den korrekt även om det inte sker över en natt.

Åh, då har jag nog tävlat mot dig, vad hette hästen? jag var med där och ledde utagningen :D *stolt, men jag strök mig :/

Mina första tävlingar gick inge bra spec INTE i tölten, 4-g har jag väl legat ganska jämna poäng. Men vadå tycker inte att man är ivägen varesig man ligger på 3.8- 8.3 liksom, tycker bara det är kul då det är blandade nivåer på ekipagen. Man tävlar ju oftast för sig själv och inte för någonannan och mitt mål är att slå oss själva hela tiden. Sen går det ju upp och ner hela tiden, så man kan ju inte räkna med att komma i finalerna varje gång, beroende på konkurans m.m. Det kan inte ens de bästa.

jag har fått allt ifrån 6.5 för galopp och trav till 4.5 för tölt :D

Sen har jag en kompis som fick 1 för töltmomentet, iofs töltade hon knappt, men det är bara att ta nya tag bita ihop och kämpa vidare!

Sen är det ju klart en bonus om man kommer i finalerna ;)

Lycka till :)

Senast ändrad:

Det är oerhört svårt att rida och det tar lång tid att lära sig denna konst, men jag tycket att när man tar på sig ansvaret att skaffa en häst följer även ansvaret att rida den korrekt även om det inte sker över en natt

Precis, och nu pratade vi om en lättklasstävling. Hur många tror du har hunnit utbildat hästen att gå i korrekt form, i en lätt klass tävling räcker det långt med en optimal form vilket inte heller utsätter hästen för några direkta skador.

Men du har fortfarande inte svarat på vad en korrekt form är, att hästen trampar under sig är bara en del av sanningen. Hur kommer den dit, vad sker i hästens kropp när den "trampar" under sig, varför blir hästen rundare i överlinjen?

Låsningar och stelhet i bogen, nacke, dåliga ryggmuskler, osv... Det finns många exempel på skador som kan relateras till dålig ridning.

Det kan också vara skador som är relaterade till fysiska trauman, dåligt anpassad utrustning osv.

Klart du ska tävla. Min dotter 15 år har tävlat i några år, haft möjlighet till olika hästar, alla på olika nivåer. Ju fler gånger desto mer erfarenhet och säker känner hon sig. Nu har hon fått köpa sig en mer duktig och utvecklingbar häst och hoppas kunna komma långt med henne. Men det var på något vis roligare när det inte var så höga krav utan vi åkte iväg på lite tävlingar och hon hade kul. Det har hon ju nu med men ändå...Jag kan förstå dig att du känner dig lite utanför och att det är "proffs" ute på banorna. Det har vi också tyckt, Har man föräldrar med tjocka plånböcker som köper "färdiga och dyra" hästar till sina barn, då går det bra för dem.
Men Du ut och tävla och ha KUL!

tut skrev:
Oj då, nu verkar folk ta illa upp!!
Jag menar rent generellt, inte nått påhopp på enskild person.

ok, tog inte illa upp bara frågade om det var ett påpekande rent generellt eller om det var ngt annat.. :smirk:

Josephine skrev:
Åh, då har jag nog tävlat mot dig, vad hette hästen? jag var med där och ledde utagningen :D *stolt, men jag strök mig :/

Lycka till :)

menar du mej?
varför strök du dej? :(

tack tack :)

dalla_4_ever skrev:
Men nu får hon ett halvt kilo pellets och ett halvt havre och är pigg och glad att rida. Tycker ni att det verkar vara för lite? ska hon ha mer?

Kan ej svara på om det är för mycket eller för lite eftersom det beror på vad för sorts pellets, proteinhalt m.m. och vad för stråfoder hästen får.
Min häst får 4 dl (0,2 kg) betfor, 10 dl (0,5 kg) havre och 0,5 kg Hippo Alfa per dag uppdelat på tre ggr. Sedan får hon totalt 5,5 kg hö.
Man ska max ge 0,5 kg per 100 kg häst av kraftfodret på en och samma gång. Väger hästen ex. 400 kg så max 2 kg kraft per fodringstillfälle.

Om du pm:ar mig vikt på hästen, proteinhalt på kraftfodret och stråfodret så kan jag räkna ut foderstat åt dig och visa hur du ska räkna om du behöver ändra någon gång.

// Cicci

Tut på dej!
Det du skriver om form är inte fel på något sätt. Det är finliret, och kräver mycket kunskap av ryttaren! Men det är den stora trenden just nu! Om du visste hur många medelmåttiga ryttare som tack vare ditt (och andras) inlägg sitter och drar ner sina hästar på bogarna för att de inte förstår skillnaden mellan form (fram) och tramp (bak). Då är det bättre för hästen att fräsa fram i sin egen variant av form, utan finess och bara lite slitage.
När jag red min första islänning kunde varken hon eller jag stava till form eller tramp. Vi fräste fram i lycklig okunnighet och hästen blev 37 år gammal:banana:
mvh Ingrid

tut skrev:
Självklart ska alla få tävla!!

Men jag reagerar på att det är så många ryttare som inte får sina islandshästar att gå i form. Jag tycker det är grundförutsättningen för ridningen. Hästen ska jobba rätt, det handlar om djurets hälsa!:mad:

Kan man inte få sin häst att jobba i rätt form, så borde man nog ifrågasätta sin egen ridning och skaffa hjälp av tränare. Det finns nog många på forumet som kan rekommendera duktiga sådana!

Det tar ju år att få bra "form", jag vill hellre kalla det lösgjordhet och samling, eftersom det är det väsentliga. Tävlar man i lätt klass kan man ju inte kräva perfekt lösgjordhet, jag tror inte att hästarna på den nivån har styrkan att gå helt lösgjorda. Och omvänt, när hästarna är så gymnastiserade har de förmodligen kommit högre upp i klasserna.

dalla_4_ever skrev:
hej hej alla inbitna islandsmänniskor.

Vad jag har förstått så är det en hel del som tävar här inne. Och dom flesta verkar vara mer eller mindre proffs, så jag skulle vilja be om er åsikt. :)
jag har en islandshäst som jag tävlade med i sommras i lätt tölt och lätt fyrgång. Det var första tävlingen för både mej och henne. Men hon är ingen super gångarts häst och har inte riktigt den viljan i paddock och på banan som man kan önska :smirk: tyvärr.. eftersom jag tycker att det verkligen är superkul att träna!
men till saken. jag undrar om ni tycker att det är någon idé att fortsätta att ställa upp i nån lätt klass med poäng runt 3.5 eller om jag och min häst helt enkelt inte passar in där och det bara är att inse?? :confused: kan ju ocskå säga att jag själv var ordetligt nervös och det var otroligt varmt vilken kanske inte var till en fördel för oss precis :p

tack på förhand för er åsikt :D

Tycker som de andra att du ska fortsätta, du tävlar ju för din egen skull och mot dig själv. Gör träningen rolig och omväxlande för hästen. Själv började vi också på låga poäng.

dalla_4_ever skrev:
hej hej alla inbitna islandsmänniskor.

Vad jag har förstått så är det en hel del som tävar här inne. Och dom flesta verkar vara mer eller mindre proffs, så jag skulle vilja be om er åsikt. :)
jag har en islandshäst som jag tävlade med i sommras i lätt tölt och lätt fyrgång. Det var första tävlingen för både mej och henne. Men hon är ingen super gångarts häst och har inte riktigt den viljan i paddock och på banan som man kan önska :smirk: tyvärr.. eftersom jag tycker att det verkligen är superkul att träna!
men till saken. jag undrar om ni tycker att det är någon idé att fortsätta att ställa upp i nån lätt klass med poäng runt 3.5 eller om jag och min häst helt enkelt inte passar in där och det bara är att inse?? :confused: kan ju ocskå säga att jag själv var ordetligt nervös och det var otroligt varmt vilken kanske inte var till en fördel för oss precis :p

tack på förhand för er åsikt :D

resultatet spelar väl ingen roll, tycker ni att det är kul så fortsätt.
Dessutom är det ju bra att ha mål med sin träning och tävlingen kan ju bli en sporre att utvecklas. Dessutom kan man dra nytta av domarkommentarerna för att se vad man ska förbättra.

lycka till!
/maria som själv inte är nåt tävlingsproffs men tycker att det är lite roligt ibland :D

Ska själv ställa upp på en träningstävling snart för att få prova på hur det är att tävla. Jag tränar inför tävlingen och kommer sedan göra mitt bästa. Sen spelar det inte någon som helst roll hur det går, så länge jag känner att jag försökt göra mitt bästa. För mig är det bara ett sätt att utvecklas och ha ett mål med min ridning. Har inte ens en egen häst utan ska tävla på min medryttarhäst som jag hittills bara ridit en si så där 7 gånger eller nåt.... Tror att det är de som är duktiga och har fina hästar som kanske syns mer men tror vi är en hel drös som är hobbyryttare som inte siktar på att bli proffs :D Äsch, ut och ha roligt och träffa likasinnade. Man lär sig också massor på att kolla på andra duktiga ryttare när de rider!

Det er klart du skal tävla!!
Så lenge man har det gøy ("kul" er det vel...) så har man en plass på tävlingar.
Dessuten må man begynne et sted.

Min förste tävling vra "Mjøsmot".
Den første store "vårsamling" av Norges islandshestfolk. Der kommer MANGE av de "store". (Ryttere fra landslaget i alle aldersgrupper) men også vi andre.
Jeg og Kurre kom 3.sist,med bl annat 6 för pass (Gæddinga har samme typ bedømming som avelsvisning skala 5-10) og ca 6.5 for tølt...:o :eek: :o men det var endå ..."Jättekul"!!!
Eller om jeg skal si det på norsk "kjempegøy".

I år skal vi også opp,denne gång med ambisjoner om å komme til Finalen...det er bare å kjempe på.Det er plass nok for oss alle!
Lykke til!

Jag ska antagligen ut på min första programtävling till våren!:crazy: jag kommer att vara så nervös att jag inte vet vilket som är fram eller bak på hästen..
Jag har tävlat firmakeppni med bra resultat,men programridningen är jag nervös för..
Han har gjort det innan med min syster, men bra resultat även där.. men nu är det JAG!!
Känns jätte pirrigt, men jag måste försöka! Även om jag kanske slutar på 3,5.. Ska försöka lära mig att ha kul istället för att bli så himla nervös... :eek:

/Emma

Skrauti skrev:
Ska du tävla lätt klass i år med eller?
Isåfall ska du tävla Stormur Vår Lätt?

Ja, det ska jag. På Stormur Lätt funderar jag på att vara med i både Lätt Tölt och Lätt Fyrgång Young Rider-klassen alltså. Men nu är inte passtakten det enda bekymret utan också att han rollar när vi gör en ökning på långsidorna.:( :mad: :cry:

Man behöver ju inte tävla för att vinna! Jag gör det för att det är kul! Med träning och mer erfarenhet går det säkert bättre. Man kan inte ställa så stora krav på första tävlingen. Om du tycker det är roligt att tävla tycker jag att du ska fortsätta!

Naggur skrev:
Man behöver ju inte tävla för att vinna! Jag gör det för att det är kul! Med träning och mer erfarenhet går det säkert bättre. Man kan inte ställa så stora krav på första tävlingen. Om du tycker det är roligt att tävla tycker jag att du ska fortsätta!

Precis , jag håller med dig fullständigt! Min häst är ingen SM-häst direkt, men jag blir bara glad nu om jag kommer vidare till final och placerar mig. Alltid kul att försöka slå sitt personliga poängrekord också som jag gjort!

Ja tack allihopa!
måste säga att det har hjälp jättemkt, allt snällt och uppmuntrande ni har skrivit !!:D :bow:
Har bestämt mej för att testa en eller två lätta klasser till i sommar och sen så får vi se hur det blir. Men vill ju se om de saker jag tränat på blivit bättre och om det är åt rätt håll!:)

näe nu ska jag ut och ha lite kul med min pålla i snön !! :bump:
ha det bra allihopa!!

Liknande trådar

T
Islandshäst hej allihopa! Brukar inte hålla till här på Islandshästforumet, men nu är jag bara tvungen att skriva av mig! Igår red jag lektion...
Svar
10
· Visningar
1 554
Senast: Thokkadis
·
Islandshäst hej! tänkt visa ett kollage på förra ridlektonen för en månad sen ska nämligen rida lektion igen nu på lördag och tänkte jag kunde få...
2
Svar
33
· Visningar
3 154
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?